U do sada objavljenoj dokumentaciji o novosadskoj tragediji se ne precizira tačno ko je dodao 23,11 tona opterećenja na nadstrešnici, što je jedan od ključnih razloga za nesreću.

Ali iz analiziranog dela dokumentacije vidi se da je batajnička kompanija Starting, bliska SNS; odgovorna za projekat renoviranja stanice Novi Sad i direktno za radove na opterećenim delovima.

Vidi se i da je cena za njihove radove sa prvobitnih 1,9 miliona evra, dogovorenih 1. novembra 2021. (tačno tri godine pre nesreće), porasla na 5,1 miliona evra potpisanih 20. jula 2022.

Konačna cena na kraju projekta nije poznata na osnovu javno dostupne dokumentacije.

To uvećanje cena je, da podsetimo, još jedan od alarma za sumnju na korupciju.

Jer, prvobitno je cena radova rekonstrukcije procenjena na tri miliona evra (prema proceni CIP u Idejnom projektu), da bi na samom otvaranju Železničke stanice, tadašnji ministar Goran Vesić izjavio da je rekonstrukcija koštala 16 miliona evra.

Starting su angažovale kineske kompanije, a saglasnost su dali Anita Dimoski ispred Ministarstva građevinarstva i Nebojša Šurlan, tadašnji direktor  Infrastruktura železnica Srbije.

Sumnju u nepristrasnost čitave istrage budi to što su Dimovski i Šurlan uhapšeni, dok nema uopšte podataka da je iko iz Startinga pod istragom.

Iz objavljene dokumentacije, nema tragova da je bilo ko od njih saslušan, nema ih ni na optužnici Višeg javnog tužilaštva u Novom Sadu koja je podignuta poslednjih dana 2024.

Veštaci u svom izveštaju napominju na više mesta da im nije dostupna dokumentacija u vezi sa njihovim radom, što ukazuje na najmanje jedan propust u istrazi i utvrđivanju istine.

 

DRŽAVNI POSLOVI

Za firmu Starting se u javnosti tvrdi da „dobija mnogobrojne državne poslove“ i ima „bliske veze sa vlastima“. Njihove reference pokazuju da su dobijali mnogobrojne javne poslove.

Starting je, prema podacima Agencije za privredne registre, u suvlasništvu Ljiljane Tripković (70 odsto) i Nikole Trivića (30 odsto).

Prema finansijskim izveštajima, Starting je završio 2023. godinu sa poslovnim prihodom od 8,3 milijarde dinara.

Firma je zapošljavala 180 ljudi. Na svom sajtu se pohvalila i učešćem u izgradnji više zgrada u Beogradu na vodi.

Ljiljana Tripković je i vlasnica firme Royal Stroj, koja nema zaposlenih, ali ima na desetine luksuznih stanova na Banovom brdu i Vračaru.

Opozicija je otkrila da je pravni zastupnik ove firme u sporu oko vlasništva nad stanovima u izgradnji pred Vrhovnim sudom, novembra 2023, bila advokatska kancelarija Vojislava Nedića, oca generalnog sekretara Vlade Srbije Novaka Nedića.

 

„BOB“ I POVEĆANJE CENE

Starting je za podizvođače baš na delovima za koje se sumnja da su opteretili nadstrešnicu, angažovao dve firme koje veštaci apostrofiraju u svom izveštaju.

Za radove „aluminarija i bravarski radovi“, dakle baš u delu za koji se sumnja da je dodatno opteretio nadstrešnicu, angažovana je kompanija BOB.

„U okviru ugovora, član 6, je navedeno da je izvođač BOB d.o.o. dužno da imenuje odgovorno lice za izvođenje radova, ali taj dokument veštacima nije bio dostupan“, kažu u izveštaju.

Analizom dela dokumentacije koja je objavljena na primeru ove firme vidi se još jedan primer višestrukog uvećanja cena za radove (kao u slučaju Starting ugovora sa Kinezima).

U prvobitnoj kalkulaciji troškova CIP-a, „aluminarija i bravarski radovi“ procenjeni su tačno na milion evra (119 miliona dinara).

Međutim, u specifikaciji troškova koju je BOB poslao Startingu 6. avgusta 2024, a koja je sastavni deo dokumentacije objavljene na sajtu Višeg tužilaštva u Novom Sadu, vidi se da je iznos višestruko porastao.

Ukupni njihovi troškovi bili su 1,44 miliona evra bez PDV-a.

 

„DEKO-TIM“ OD TRGOVINE NA INTERNETU DO RADOVA NA NADSTREŠNICI

Druga podizvođačka firma koju je Starting angažovao jeste kompanija Deko-tim iz Beške. Oni su angažovani za „kamenorezačke i fasaderske radove“, a u objavljenoj dokumentaciji se može pronaći ugovor ove firme sa Startingom na iznos od 90.000 evra.

Iz specifikacije troškova, vidi se da su oni bili zaduženi, između ostalog, za uklanjanje starih i postavljanje novih mermernih ploča, za koje veštaci tvrde da nije učinjeno i da je to dodatno opteretilo nadstrešnicu.

Deko-tim je firma koja je za tri godine prešla put od trgovine na malo preko pošte, preko pranja i hemijskog čišćenja i interneta, do rekonstrukcije Železničke stanice, o čemu smo pisali ranije.

Za te tri godine, njihovi prihodi su rasli sa 1.900 evra (2020) na 1,7 miliona evra (2023). Ni za firme BOB i Deko-tim nema podataka da su pod istragom.

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Pre slanja komentara, pogledajte i upoznajte se sa uslovima i pravima korišćenja.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.