Cirkularno poslovanje, smanjenje emisije CO i održivi razvoj deo su poslovne strategije koje, kompanije okupljene u Alijansi za cirkularna pakovanja, uveliko implementiraju kroz svoja inovativna i proaktivna poslovna rešenja. Kompanije koje čine Alijansu – Alpla, Srpska fabrika stakla, Greiner i JP Packaging, Tetra Pak, Ball Corporation, Smurfit Westrock – ne prate samo zakonsku regulativu već i same postavljaju standarde i pronalaze rešenja koja tržištu nude proizvode sa većom stopom reciklaže i održivim karakteristikama koje značajno utiču za celokupnu zaštitu životne sredine.
Ulaganja u ekološka rešenja u proizvodnji poput posebnih tankera i filtera za vodu, plasiranje proizvoda koji su biorazgradivi, povećanje reciklata u samim ambalažnim pakovanjima, pokretanje reciklažnih akcija i sakupljanja otpada, samo su deo aktivnosti koje ove kompanije uveliko sprovode.
Značajna ekološka pitanja – smanjenje otpada, emisije CO2, usporavanje globalnog zagrevanja tema su svih država, ekonomija, sistema. Prateći navedene izazove EU i druge države, među kojima je Srbija, pokušavaju da ponude određene pravne i zakonske okvire koji će obezbediti rešenje na duže staze. Upravo iz tog razloga je Evropska Unija, u oblasti zaštite životne sredine, postavila ciljeve da se stopa reciklaže do 2030. godine značajno podigne (na 85% za otpada od kartona i papira, na 75% od stakla, 60% od aluminijuma i na 55% kada je reč o plastičnom otpadu).
Međutim ciljevi, koje su pred sebe postavile članice Alijanse, zaključno sa 2030. godinom, idu čak korak ispred.
Ball Corporation, lideru u proizvodnji aluminijumskih limenki i drugih pakovanja za ličnu i kućnu upotrebu, planira da do zadatog roka reciklira 90% proizvedenih aluminijumskih limenki, da stopa reciklata na svim tržištima na kojima Ball posluje dosegne 85%.
Kompanija ALPLA, svetska priznata kompanija koja proizvodi pakovanja od plastike i koja sa dve fabrike u Srbiji pokriva veliki deo domaćeg ali i inostranog tržišta, je postavila cilj od najmanje 25% rPET-a u svojim proizvodima.
Greiner, ekspert u proizvodnji održive plastične ambalaže, teži 100% cirkularnom poslovanju kada je reč o plastičnoj jednokratnoj ambalaži, ambalaži za višekratnu upotrebu i kompostabilnoj ambalaži.
Staklarna Hrastnik – Srpska fabrika stakla je postavila cilj da ima najmanje 50% sadržaja post-recikliranog stakla.
Tetra Pak želi da postignemo stopu recikliranja od najmanje 70% do 2030. godine, dok kompanija Smurfit Westrock, globalni lider u održivoj proizvodnji papira i ambalaže, se bavi proizvodnjom isključivo recikliranog papira.
Kako bi sve ove ciljeve kompanije, okupljene u Alijansi sprovela u delo, preduzele su sledeće korake.
„Za nas je iskorišćena limenka resurs, a ne otpad. Na tome se zasniva cirkularnost i održivo poslovanje. U pravo zato smo usvojili Plan klimatske tranzicije kompanije Ball, koji ima za cilj povećanje stope reciklaže na svim tržištima na kojima Ball posluje, čime bi se ostvarili zacrtani ciljevi smanjenja emisije C02. Veoma smo ponosni, jer se taj plan već više od godinu dana implementira. Pored toga aktivno radimo na edukaciji i promociji reciklaže u Srbiji kroz naš projekat „Svaka limenka se računa“ i od početka
godine do sada sakupili smo neverovatnih 350 hiljada iskorišćenih limenki za piće koje su poslate na reciklažu, što je doprinelo smanjenu emisije CO2. Trenutno se u Evropi reciklira oko 76% aluminijumskih limenki. Aluminijumska ambalaža može da se reciklira višestruko ne gubeći na kvalitetu i svojstvima i zato je to veoma tražen materijal u svim sistemima reciklaže“, izjavila je Jelena Petljanski, Menadžerka za održivi razvoj i javne poslove kompanije Ball Corporation.
Veliki korak u tom pravcu predstavljaju primeri dobre prakse odnosno kompanije koje ne samo da poštuju sistemska rešenja, već se samostalno trude da, svaka u svom domenu, iznedre rešenja koja će omogućiti istinskoj zaštiti životne sredine u kojoj posluju.
Jedan od pionira u oblasti inovativnih rešenja je upravo kompanija Greiner i JP Packaging koja se bavi proizvodnjom ambalaže od plastike.
„U Greiner i JP Packaging-u smo posvećeni inovacijama u oblasti cirkularne ekonomije i bavimo se nekim od glavnih izazova našeg vremena kao što su borba protiv klimatskih promena, implementacijom sveobuhvatne cirkularne ekonomije, razvojem naših zaposlenih, razvojem društva i društvene odgovornosti. Ova posvećenost je obuhvaćena Greiner Blue Plan-om, našom strategijom održivosti, koja ima za cilj da 100% našeg plastičnog pakovanja bude ponovo upotrebljivo, reciklabilno ili kompostabilno“ izjavio je Vladimir Žugić, generalni direktor u kompaniji Greiner i JP Packaging i dodao: „našu posvećenost cirkularnoj ekonomiji potvrđuje činjenica da je naša kompanija član međunarodne Alijanse za okončanje plastičnog otpada (Alliance to End Plastic Waste) koja okuplja kompanije i saradnike u svetu kako bi proaktivno uticali i rešavali probleme plastičnog otpada. Pored toga, deo smo Fondacije Ellen MacArthur, koja promoviše cirkularnu ekonomiju i koja ima za cilj stvaranje cirkularne ekonomije gde plastika neće postati otpad ili ugrožavati životnu sredinu. Takođe, od 2022 godine smo aktivni učesnici u reciklaži iskorišćene PET ambalaže u Srbiji.“
Pristup kompanija Greiner i JP Packaging baziran je na principima: smanji (optimizuj), ponovo upotrebi, recikliraj što znači da se radi na povećanju reciklabilnosti proizvoda sa odgovornim upravljanjem postojećim resursima.
Još jedna od vodećih kompanija u oblasti proizvodnje ambalažnih pakovanja od plastike – ALPLA ističe se unapređenim asortimanom koji prati kako potrebe kupaca, tako i ekološke trendove. „Posebna pažnja posvećena je razvijanju ponude koja je okrenuta proizvodima koji mogu biti 100% reciklabilni kao i onim proizvodima u koje je ugrađen visok procenat recikliranog materijala“, Miroslav Micković, generalni direktor kompanije Alpla u Srbiji i objasnio da su u pitanju boce za vino, vodu, mleko, sok. Takođe tu su i biorazgradive kapsule za kafu od potpuno biološkog materijala.
Kompanije u okviru Alijanse obuhvataju proizvodnju gotovo svih materijala za pakovanje hrane i pića, pored aluminijuma, plastike, tu je i staklo, višeslojna kartonska ambalaža, kartonska i papirna ambalaža.
„Nastojanje EU da bude klimatski neutralna do 2050. godine u Srpskoj fabrici stakla ozbiljno smo shvatili. Počeli smo da radimo na inovacijama u tom pravcu kroz međunarodno priznate istraživačke i razvojne napore za dekarbonizaciju proizvodnje stakla, kao što su proizvodnja i korišćenje održivih goriva (H2) i elektrifikacija procesa visokih temperatura“, izjavio je Aleksandar Petrović, pomoćnik generalnog direktora Srpske fabrike stakla i dodao: „razvoj tehnologije za 100% sagorevanje H2, obezbeđuje i potreban kvalitet i bezbednost proizvoda uz smanjenje upotrebe prirodnog gasa, što dovodi do niže emisije CO2. Projekat H2GLASS finansira EU i ima za cilj da ubrza dekarbonizaciju u industriji stakla razvojem i implementacijom neophodne tehnologije za potpuno sagorevanje vodonika u proizvodnim objektima. Ova tehnologija primenjuje se na asortiman koji čini 98% proizvodnje stakla u EU.“
Jedna od vodećih članica Alijanse je i poznata kompanija Tetra Pak. I ova kompanija svojim proaktivnim nastupom želi da odgovori na ekološke izazove, kao i da ponudi odgovarajuće rešenje.
„Tetra Pak aktivno učestvuje u promociji reciklaže ambalažnog otpada, a pre svega u podizanju svesti među građanima da je sakupljanje višeslojne kartonske ambalaže, u cilju reciklaže, moguće zajedno sa drugim materijalima. U vezi sa tim aktivno učestvujemo u dva projekta u Kragujevcu i Zrenjaninu gde su na određenim mestima postavljene mašine za reciklažu. U Kragujevcu smo od početka projekta, 2021. godine do danas, zajedno sa partnerima, sakupili više od 16.00 komada Tetra Paka, a ukupna cifra je 363.088 komada ambalažnog otpada. U Zrenjaninu smo zajedno sa partnerima, među kojima je i Ball Corporation, na 12 lokacija postavili e-kante, automate za povrat ambalaže i ručne skenere gde su građani mogli i mogu da odlože označene limenke, Tetra Pak, PET ambalažu i staklo, čime smo još jedno potvrdili da je pravilno sakupljanje ambalažnog otpada jedini način da se isti reciklira i da bude iskorišćen kao resurs“, izjavila je Andrea Radonjić, direktor sektora za odnose sa vladom i javne poslove Istočne Evrope kompanije Tetra Pak.
Tu je i kompanija Smurfit Westrock, globalni lider u održivoj proizvodnji papira i ambalaže, koja pored Srbije posluje u još 39 država.
„Naša sirovina je 100% stari papir, što čini sam proces proizvodnje i osnovnu delatnost u skladu sa postulatima održivog razvoja. Međutim pored toga kompanija konstantno ulaže u inovativna ekološka rešenja u proizvodnji. Upravo primer toga je investicija u postrojenje za biološko prečišćavanje otpadnih voda koje se nalazi u fabrici u Beogradu. Procesima u ovom postrojenju voda se čisti do izuzetnog nivoa i faktički vraća se u Dunav čistija nego što je bila. U planu je, kada je reč o energentima koje koristimo u proizvodnji, kompletan prelazak na gas. što će značajno smanjiti ukupnu količinu CO2 koja se emituje u vazduh. Na jedan jedini kotao na ugalj, u istom cilju, ugradili smo filtere koji smanjuju količnu zagađenja u vazduh”, izjavio je dr Golub Marković, Direktor reciklaže za region Balkana u Smurfit Westrock.
Alijansa čini oko 65% ukupnog tržišta ambalažnog pakovanja u Srbiji, godišnji obrt veći je oko 660 miliona evra. Članice Alijanse imaju bogato iskustvo i praktično znanje kada je reč o procesu sakupljanja iskorišćene ambalaže i njene reciklaže i cilj udruživanje je da se znanje i iskustvo podeli sa svim ključnim javnostima – nadležnim institucijama, industrijom, kao i ostalim karikama u reciklažnom lancu.
Foto: Marina Bugarčić