Ambasador Kristof Tun-Hoenštajn, pomoćnik ministra za međunarodnu kulturnu saradnju Ministarstva spoljnih poslova Austrije, pokretač je inicijative “Imagine Dignity” u okviru koje će u Beogradu biti otvorene čak tri izložbe, a prve dve već u četvrtak, 13. februara u 18h u Muzeju primenjene umetnosti u Beogradu.

U prizemlju MPU očekuje nas izložba “Coral Reef: Regenerative Design” koja poziva posetioce da istraže održiva i regenerativna dizajnerska rešenja inspirisana prirodom, a na prvom spratu “100 Ideas for the Western Balkans: Belgrade Underground” koja će, kako se navodi u uvodnom tekstu izložbe, “konstruisati arhivu i instrumentarijum inovativnih ideja, kako praktičnih tako i metaforičnih, uz učešće globalnih stručnjaka, arhitekata i urbanista nove generacije”.

Predstojeće izložbe povod su za razgovor sa Kristofom Tun-Hoenštajnom, koji će biti prisutan i na samom otvaranju u Muzeju primenjene umetnosti.

Kako ste došli do izložbenog koncepta „Imagine Dignity“? Šta on za Vas znači u kontekstu austrijske kulturne politike okrenute ka inostranstvu?

Inicijativa „IMAGINE Arts & Ideas“ na opštu temu dostojanstva, razvijena je kao ključni projekat povodom 50. godišnjice nadležnosti Austrijskog ministarstva spoljnih poslova za međunarodne kulturne odnose 2023. godine. „IMAGINE“ predstavlja težnju da prevaziđemo trenutnu krizu mašte kroz umetničku viziju, inspirativne ideje i novu kulturu dijaloga između umetnosti i nauke, koja uključuje i privredu.

Umetnost može da dopre ne samo do uma, već i do srca ljudi i ima snažan emotivni uticaj. Dostojanstvo je odabrano kao osnovna tema Inicijative. Apel pokojnog nemačko-američkog filozofa Hansa Jonasa da čovek mora da vrati dostojanstvo prirodi kako bi sačuvao sopstveno dostojanstvo je prikladna početna tačka za “Imagine Dignity”. Dostojanstvo se stoga odnosi na poštovanje ljudskog dostojanstva, ali i poštovanje dostojanstva prirode, njene flore i faune i resursa Zemlje u celini.

Inicijativa “Imagine Dignity” je opšti kompas za postavljanje prioriteta austrijskog kulturnog rada u inostranstvu i organizuje se zajedno sa partnerskim institucijama u različitim delovima sveta. Njen najvažniji cilj je da generiše održiv i regenerativni dijalog o ključnim pitanjima budućnosti, da obogati obe strane novim saznanjima i da dođe do jasnih ideja za dalji razvoj. Poseban fokus

Inicijative je partnerstvo sa institucijama i umetnicama i umetnicima iz različitih disciplina u zemljama Zapadnog Balkana.

Koje su sličnosti, a koje konceptualne razlike između “Imagine Dignity” izložbi u Bosni, Albaniji i Srbiji?

Početna tačka “Imagine Dignity” ostaje ista za sve destinacije. Pošto izložbe uvek teže dijalogu na ravnopravnom nivou i trudimo se da identifikujemo izvanredne lokalne partnere, izložbe se na svakoj lokaciji razvijajaju još dalje. Svi učimo iz prethodnih destinacija i istovremeno se fokusiramo na novo mesto – u ovom slučaju Beograd. Veoma sam uzbuđen zbog prilike da vidim koje će impulse doneti projekti u Beogradu i koja će nova saznanja generisati za obe strane. Kada je reč o dizajnerskoj izložbi “Coral Reef”, beogradska verzija zapravo ima novi pristup: sa Univerzitetom za novi dizajn iz Sankt Peltena, prvi put uvodimo jedan austrijski univerzitet u izložbu, što je zamišljeno da bi povećalo razmenu na akademskom nivou kroz prisustvo studenata, rektora i profesora u Beogradu.

Na koji način ste osmislili koncept srpskih izložbi i kako vidite saradnju sa muzejima u Beogradu u vezi sa predstojećim izložbama?

Veoma mi je drago što smo uspeli da pronađemo Muzej primenjene umetnosti u Beogradu kao partnera za izložbe iz oblasti dizajna i arhitekture. To je bila i moja lična želja. U oblasti vizuelnih umetnosti, izuzetno je pozitivno što se nastavlja saradnja Ministarstva spoljnih poslova sa pokrajinom Štajerskom u okviru saradnje sa Zapadnim Balkanom, te da HALLE FUER KUNST Steiermark (muzej savremene umetnosti u Gracu, Štajerska, op.a.) sarađuje sa Muzejem savremene umetnosti u Beogradu. Izložba Future of Melancholia biće predstavljena od 7. marta 2025. godine. Svi ovi projekti predstavljaju važne korake ka afirmaciji dijaloga na ravnopravnom nivou među umetnicima, dizajnerima i arhitektama iz Srbije i Austrije.

Jasno je da su odnosi između zemalja Zapadnog Balkana tokom poslednjih 30-35 godina vrlo kompleksni zbog ratova iz devedesetih godina prošlog veka. Kako vidite ulogu kulture u povezivanju tih zemalja, kako u kontekstu kulturne scene, tako i među „običnim“ ljudima?

Tokom mojih boravaka u zemljama Zapadnog Balkana radi pripreme za inicijativu “Imagine Dignity”, upoznao sam brojne umetnike i druge ličnosti koje rade u oblasti umetnosti i kulture. Uvek sam imao utisak da su jasno stavljali ono što ujedinjuje te zemlje iznad onoga što ih razdvaja. Verujem da umetnost i kultura mogu i hoće da budu snažne pozitivne sile za izgradnju konstruktivnih odnosa između zemalja Zapadnog Balkana. Umetnost i kultura ovde igraju važnu ulogu, a imaju i sposobnost da pošalju snažne poruke i tako dopru do „običnih“ ljudi.

 

Gde vidite ulogu Austrije u ovom procesu, s obzirom na njeno prisustvo u regionu i činjenicu da mnogi ljudi iz balkanskih zemalja žive u Austriji?

Poznato je da je Austrija veoma posvećena članstvu zemalja Zapadnog Balkana u EU. Pored procesa pristupanja, postoje divne prilike u umetnosti i kulturi za stvaranje novih veza. “Laboratories of Hope” (Laboratorije nade) kao dijalog na ravnopravnom nivou i zajednički rad na budućnosti najbolje opisuju inicijativu “Imagine Dignity” u zemljama Zapadnog Balkana.

Niko nema monopol na istinu kada je u pitanju oblikovanje budućnosti; ono što je potrebno su sveži impulsi iz najrazličitijih perspektiva. Za regenerativnu budućnost društva i privrede, region Dunava i ceo Zapadni Balkan predstavljaju prostor sa inspirativnim potencijalom. Ovaj region uključuje ne samo brojne članice EU, već i ključne zemlje kandidate. Stoga je to ključni region budućnosti EU, koji može da kombinuje ekonomsku dinamiku sa bogatstvom ideja i inovacija usmerenih ka budućnosti. Realizacija ovog potencijala zahteva smelu umetničku maštu, ali i hrabre tehnološke iskorake. Region Dunava i Zapadnog Balkana mogu tako postati eksperimentalno polje za svet budućnosti, pa čak i region koji bi bio model za oblikovanje regenerativne budućnosti.

Da li ste zadovoljni kulturnom razmenom između Srbije i Austrije i gde vidite prostor za unapređenje?

Veoma sam zahvalan na visokom nivou kulturne razmene između Srbije i Austrije. Istovremeno, uvek ima mesta za nove projekte. Nadam se da će izložbe inicijative “Imagine Dignity” otvoriti nove dimenzije saradnje iz perspektive umetnosti i kulture na velikim temama budućnosti. Stoga smatram da je ovo početak još bliže kulturne saradnje između naših dveju zemalja.

Foto: Ministarstvo inostranih poslova Austrije

Ostavite komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Pre slanja komentara, pogledajte i upoznajte se sa uslovima i pravima korišćenja.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.