Osudila je preko 1.200 funkcionera za korupciju. Među njima i jednog premijera koji je bio na funkciji u trenutku procesuiranja. Kao i 5 ministara, 16 poslanika, 5 senatora, 97 gradonačelnika, 32 direktora javnih preduzeća i gotovo 500 lica na rukovodećim mestima u državnim organima. Podigla optužnice protiv 23 bivša i sadašnja ministra.
Za nas je zanimljiv i slučaj bivšeg rumunskog premijera Viktora Ponte, koji je takođe bio optužen za korupciju, i ne sanjajući da to može biti odlična kvalifikacija i preporuka upravo za savetovanje nekih drugih premijera! Ironiju na stranu, a istine radi, da, Viktor Ponta je paralelno sa optužnicom za korupciju postao savetnik… pogađate… Aleksandra Vučića, i to počasni, po sopstvenom priznanju. Dakako, uz prateću dodelu državljanstva Republike Srbije.
No, poslednji najglasniji slučaj presude za korupciju u Rumuniji svakako je slučaj predsednika Parlamenta Rumunije (Donjeg doma) i lidera vladajuće stranke Livijua Dragnje. Ponoviću – protiv lidera vladajuće stranke! Taj i takav Liviju Dragnja je već drugi put osuđen za korupciju, ali ovog puta u maju 2019. godine i na zatvorsku kaznu od tri godine.
To je sve sprovela Laura Kodruca Keveši, rumunska specijalna antikorupcijska tužiteljka.
Laura zvana „košmar“ za rumunske političare i javne funkcionere.
Naravno, vlast je uzvratila onako kako to jedino ume svaka ranjena politička zver – kontratužbom, zabranom da komunicira s medijima, čak i zabranom da napušta zemlju.
Ipak, Laura je 19. septembra dobila ogromno priznanje za svoj rad i dugogodišnji život u svakodnevnom riziku, kada je izabrana za prvog evropskog tužioca.
Izuzetna mi je bila čast komunicirati s njom. I ohrabrenje, onoliko! Prenela sam joj da moja zemlja vapi za jednom Laurom i njenim timom. Da imamo zakone sa sankcijama za korupciju, ali kao da ne postoje. Da imamo Odeljenje za borbu protiv korupcije pri Specijalnom tužilaštvu, ali kao da ne postoji. Da imamo Agenciju za borbu protiv korupcije, ali kao da ne postoji. Da imamo republičku javnu tužiteljku, koja i ne postoji. Jer su naše dragnje i ponte iznad zakona!
Tako smo došle do nekoliko stvari koje su se u rumunskoj antikorupcijskoj praksi pokazale kao ključne. Prevodeći osnovni rumunski zakon po kome je radio tužilački tim gospođe Keveši, prevela sam i druga podzakonska akta, ali istovremeno vodeći računa o odredbama naših pozitivnih propisa, i iz toga je počeo da nastaje novi predlog Zakona o specijalnom tužiocu za borbu protiv korupcije javnih funkcionera, usvojen u nedelju na sednici Glavnog odbora Stranke slobode i pravde.
Na prvi pogled, te ključne stvari deluju tako normalno, tako logično, lako, ali samo potpuna primena toga stiska pravosudnu atrofiranu šaku u odvažnu pesnicu sa mehanizmima koji mu zaista obezbeđuju samostalnost.
Instrument broj 1 jeste da će ovaj specijalni antikorupcijski tužilac imati svoju policiju, odnosno jedinicu u istražnom postupku koja će biti odgovorna isključivo njemu, a ne političkoj sinekuri u liku ministra unutrašnjih poslova. Ne da se susrećemo sa zaglavljenim predmetima, zadržanim po fiokama do zastarelosti, kontaminiranim dokazima i sl.
Instrument broj 2 jeste uvećanje kazni za krivična dela korupcije u odnosu na kazne za ista dela predviđena Krivičnim zakonikom – zloupotreba službenog položaja, trgovina uticajem, prevara, pronevera i dr. Neke sankcije se uvećavaju za jednu trećinu u odnosu na KZ, neke čak i za jednu polovinu, jer odgovornost i sankcije za javne funkcionere moraju biti veće.
Instrument broj 3 su uvećane kazne ne samo za javne funkcionere već i za sudije i tužioce, i to ne samo za protivzakonito činjenje već i za nečinjenje kada ga je moralo biti! I kada je tim nečinjenjem omogućena korist za sebe ili za drugoga.
Posebno važno je i da za korupciju gde su počinioci pripadnici Vojske Republike Srbije, krivično gonjenje sprovode vojni tužioci, ali u okviru ovog organa i u saradnji sa ovim specijalnim tužiocem, a ne pod velom tajne pred vojnim tužilaštvom. Naročito u svetlu aktuelne afere i indicija o korupciji u trgovini oružjem najvišeg državnog i političkog vrha, od sina Nebojše i oca Branka Stefanovića, do Slobodana Tešića, sumnjivog trgovca oružjem koji sedi u državnoj delegaciji Vučićevog ministarstva odbrane 2013. na sastanku sa delegacijom Libije.
Poseban deo zakona, što je takođe novina, odnosi se na otkrivanje i sankcionisanje korupcije prilikom korišćenja sredstava Evropske unije, ali i na zaštitu svedoka, stručnjaka i žrtava korupcije koji pomažu istrazi.
I još mnogo toga neophodnog za ozdravljenje ovog društva.
I zaista jedva čekam dan kada će ovaj zakon stupiti na snagu.