Kada se govori o metodama za unapređenje procesa, u većini slučajeva se misli na procese koji se dešavaju u proizvodnji. To se do te mere ustalillo u poslovnim krugovima, da kada se recimo govori o unapređenju procesa u uslužnim delatnostima potrebno je da se jasno naglasi.
Lean, kao jedna od vodećih svetskih metodologija za unapređenje takođe se uglavnom vezuje za proizvodnju i proizvodne procese, čime se nepravedno zapostavlja moć ove metodologije nad procesima uopšte, bilo da su oni proizvodni, logistički, procesi vezani za uslužne delatnosti, IT sektor i sl. Inicijalno nastala u ratom razrušenom Japanu, iz potrebe da se uštedi ono malo resursa, tadašnji pioniri ove metodologije nisu ni sanjali da su napravili sistem koji će biti ne samo deo prestiža u svetskom poslovnom okruženju, već će i kompanije poput Toyote, Googla, Formule 1 ili Facebooka lansirati u sam vrh globalne poslovne mreže. Ono što je zaista sjajno je činjenica da sve više kompanija u Srbiji i okruženju prepoznaje Lean kao benefit koji im omogućava da budu značajno ispred svoje konkurencije.
„Dolazim iz jedne od vodećih Lean i Kaizen konsultantskih kuća u regionu „Tecor consulting“ gde svakodnevno dobijamo pitanja vezana za oblast primenjivosti i delovanja alata koje implementiramo. Primena Lean – a je neograničena, a jednom kvalitetno uspostavljen sistem garantuje održivost, uštede i konstantan razvoj. Iako je nastao u praksi, u fabrikama, iako se naziva filozofijom, on je vrlo praktična i primenjiva stvar čime god da se bavimo – od košenja trave do proizvodnje aviona. Šta god da radimo uvek možemo to bolje, brže i kvalitetnije da uradimo.“ – kaže Ivan Milanović, konsultant i trener Tecor Consalting
Kada govorimo o primeni Lean – a u administraciji, očekivani rezultati se uglavnom baziraju na poboljšanju performansi, kvaliteta usluga i informacija, ali ako široko sagledamo benefite „administrativnog“ Lean – a videćemo da oni ništa ne manjkaju za onima koji se ostvaruju u proizvodnji. Obzirom da administrativni poslovi (Lean office) nisu opipljivi, glavni izazov je kako da prepoznamo da li je do poboljšanja zaista došlo. Ovo se jednostavno rešava kvantifikacijom i vizualnim predstavljanjem dobijenih rezultata, a pred sam početak implementacije je najbolje upotrebiti Lean alat Mapiranje procesa i time osvestiti nedostatke koje treba redukovati.
Kada je na primer IT sektor u pitanju, ova grana privrede u poslednje vreme sve više traži mogućnost plasiranja vrednosti na najefikasniji način. Stalna trka da se klijentima isporuči baš ugovoreni proizvod u unapred definisanom vremenu postavila je zahteve i otvorila prostor za primenu Lean – a u IT sektoru. Jako bitna činjenica za svaku IT kompaniju je da primena IT Lean – a omogućava veću efikasnost i efektivnost procesa. Ovo je posebno važno zato što se kompanije u IT sektoru brzo razvijaju i na taj način prevazilaze svoje organizacione kapacitete. S tim u vezi je implementacija Lean – a u što ranijim fazama veoma značajna.
I da rezimiramo… Lean je poput kafe za poneti – svuda se može konzumirati pri čemu će efekti biti u skladu sa kvalitetom sirovine od koje se pravi. Ono što je veoma značajno, u velikoj trci na lokalnim, regionalnim i globalnim tržištima jeste povećanje zadovoljstva klijenata, odnosno povećan rejting kompanije. Pored toga, ništa manje nije bitno ni veće zadovoljstvo zaposlenih.
Tekst priredio: Ivan Milanović, konsultant i trener Tecor Consalting