Jedno je sigurno: kada je reč o vazdušnom saobraćaju povratak u stari svet, kakav je bio pre korone, neće biti tako brzo moguć, verovatno nikada. Već sada se naveliko diskutuje o tome u kojoj formi bi letovi mogli ponovo da se obnove. Pre svega se postavlja pitanje da li će sedišta u sredini morati da ostanu prazna, piše DW.
Naime, nije dokazano da bi slobodna sedišta u sredini mogla da umanje rizik od infekcije. I pored toga brojne avio-kompanije blokiraju mesta u sredini, barem kada je reč o prvoj fazi letova. „To je čista kozmetika i naučno nije dokazano da je to potrebno“, kaže Šašank Nigam, šef konsultantske firme za vazdušni saobraćaj Simpliflying.
Sa druge strane, azijska firma Haeco se pragmatično zalaže za to da između redova sedišta budu postavljeni redovi sa teretom. To bi omogućilo veću distancu između putnika i bolju raspodelu tereta u vremenima kada je potražnja za teretnim kapacitetima veća nego za sedištima.
Maske i dodatne kontrole
Nadležne službe međutim do sada nisu upoznate sa slučajevima infekcije u avionu. Vazduhoplovna industrija uvek iznova naglašava da je vazduh u avionima, zahvaljujući kvalitetnim filterima za čestice, barem jednako čist kao u operacionim salama. Takođe ističu i da strujanje vazduha u avionu ide odozgo na dole, što dodatno smanjuje rizik od zaraze.
U skladu sa propisima koji su tek uvedeni u brojnim zemljama i zaštitne maske će biti obavezne. To stoji i u konceptu za ponovno pokretanje vazdušnog saobraćaja Udruženja avio-prevoznika Nemačke (BDL). U Kanadi je to već na snazi, a kompanija Lufthanza moli putnike da od sledećeg ponedeljka (4. maj) nose zaštitu za usta i nos.
Umesto dosadašnjeg direktnog odlaska na bezbednosnu kontrolu ili ka izlazima, moguće je da će uskoro na kontrolna mesta morati da se dolazi i dva sata pre leta. Ubuduće će možda sav prijavljeni prtljag, kao i ručni prtljag morati da se dezinfikuje ultraljubičastim zračenjem, a moguće su i dodatne zdravstvene kontrole. U avion će se ulaziti u malim grupama na sigurnoj udaljenosti, a u putnički most za ukrcavanje bi mogao da bude ugrađen svojevrsni tunel za dezinfekciju. Takođe je moguće da će se na aerodromima raditi i brza testiranja na korona-virus.
Sedenje pored prtljaga?
Generalno bi putovanje moglo da bude znatno drugačije nego inače: članovi kabinske posade u zaštitnim odelima, svi putnici sa maskama i rukavicama, unutrašnjost aviona se dezinfikuje pre poletanja, na svakih pola sata članovi posade dele sredstva za dezinfekciju ruku, a i u prvoj i biznis klasi samo se još dele jela koja su zapakovana. Posebno osoblje tokom čitavog leta vodi računa o higijeni u toaletima i kuhinji.
Zbog budućeg intenzivnog čišćenja aviona i duže procedure ulaska u avion, s obzirom na propise o udaljenosti, i avioni će više vremena biti na pistama.
Nakon sletanja, na aerodromima će morati da se pokaže potvrda o imunitetu, kao i da se prođe kroz skener za merenje temperature. Pre preuzimanja prtljaga, on će još jednom biti dezinfikovan. Tako da letenje mnogima više neće biti zabavno. „U zavisnosti od toga koliko će vremena proći dok vakcine budu dostupne, neke stvari će ostati, a neke opet nestati“, smatra Ingo Vugecer iz vazduhoplovnog koncerna Erbas (Airbus).
Mračna vizija
Firma Simpliflying je sada izradila scenario kako bi avio-saobraćaj mogao da izgleda u doba-dezinfekcije. „Promene će u najmanju ruku biti velike kao nakon 11. septembra 2001. godine, ako ne i veće i biće trajne“, prognozira Šašank Nigam. U njegovoj – nedavno predstavljenoj – studiji, putovanja avionom bi mogla ovako da izgledaju: u okviru onlajn prijave za let ubuduće će možda morati da se pošalje i neka vrsta potvrde o imunitetu, kojom se dokazuje postojanje antitela na Covid-19.
Na aerodrome će morati da se dolazi najmanje četiri sata pre leta. Pre nego što putnici stignu na chek-in, moraće da prođu kroz dezinfekcioni tunel i skener koji meri telesnu temperaturu. Novoosnovana služba za zdravlje u saobraćaju bi mogla zajedno sa Svetskom zdravstvenom organizacijom, aerodromskim i avio-kompanijama da utvrdi nove standarde. Ako pravila koje skicira Simpliflying zaista postanu stvarnost, to bi mogao da bude još jedan razlog da se ubuduće izbegavaju avioni.
Zanimljive inovacije
Proizvođači avionskih sedišta sada prvi put predstavljaju ponudu za post-korona-eru. Kompanija Aviointeriors iz Italije je tako dizajnirala sigurnosnu pregradu u vidu haube od pleksiglasa, koje bi pokrivala ramena i glavu putnika, što pomalo podseća na stare telefonske govornice.
Kod zahtevnijeg modela Janus, koji je ime dobio po rimskom bogu sa dva lica, sedište u sredini je okrenuto u suprotnom smeru, a pregrada od pleksiglasa ga odvaja od susednog sedišta. „Higijenski pregradni zid bi na inteligentan način mogao da odgovori na teme komfor/privatna sfera i higijena/distanca“, smatra Ingo Vugecer iz Erbasa. Do sada još ni jedna aviokompanija u svojim avionima nema takav post-korona-nameštaj.
KORONAVIRUS:
„KUĆNA IZOLACIJA“ – Uslovi za dobijanje i preporuke za ukućane
RADITE OD KUĆE? – Evo kako da olakšate sebi
ŠTA ZNAČI IMATI „KONTAKT“ SA ZARAŽENIM?
NAJVAŽNIJE STVARI KOJE BI TREBALO DA ZNATE O KORONAVIRUSU:
Koji su glavni simptomi koronavirusa i kako ga razlikovati od sezonskog gripa
Šta možete da uradite da biste smanjili rizik od zaraze koronavirusom (kako da se pripremite za COVID-19)
Izbegavajte rukovanje i ljubljenje
Šta je „samoizolacija“ i kada je bi je trebalo primenjivati
Da li maska pomaže i kada bi trebalo da je nosimo?
Kako funkcionišu brzi testovi za koronavirus?
Čuvajte se infodemije (najezde lažnih vesti). Na primer, psi i mačke ne prenose koronavirus…
Bobby
"Ako pravila koje skicira Simpliflying zaista postanu stvarnost, to bi mogao da bude još jedan razlog da se ubuduće izbegavaju avioni." Лично, и са мерама после 11. септембра избегавао сам авионе, због свег оног свлачења, изувања, претресања,... итд. Сада, са овим мерама, ако се усвоје, летење авионима на релацијама до 1.500 км је за мене потпуно бесмислено. Доћи до аеродрома захтева бар сат времена, потом четири сата разноразних медицинских претрага (у које време је, искрено се надам укључена и сва она досадашња антитерористичка и свака друга безбедносна провера), укрцавање на лет и сам лет од око сат и по до два, а потом иста процедура, само претпостављам, нешто краћа, бар пар сати, и такође време у превозу до коначног одредишта. Све у свему, без десетак до једанаест сати, а са могућим проблемима и дуже. Уз то, трошак лета више нису само авио карте, аеродромске таксе, пртљаг и његова тежина, већ и разноразне потврде, да ли сте, или нисте били болесни, и када то намеравате да будете ? Према томе, не само да губи на "забави", већ на повољности. Када се догодио 11. септембар, Американци су тврдили да шака терориста неће променити њихове животне навике и слободу кретања, а ствари се сада, у наставку на терористе, мењају на такав начин и под утицајем вируса. Срећно, до неких нових "мера".