Retrospektivna izložba Marine Abramović „Čistač“ u Muzeju savremene umetnosti u Beogradu, koju je podržala Vlada Srbije i nacionalna platforma „Srbija stvara“, predstavlja uspešnu međunarodnu promociju zemlje kao kulturne, inovativne i kreativne države talentovanih ljudi, saopštila je danas Vlada Srbije.
„Poseta od 76.000 ljudi iz Srbije i inostranstva, vanredno interesovanje domaćih i stranih medija, kao i ugledna imena iz sveta umetnosti koji su posetili Beograd, ukazuju da je izložba ostvarila najvažniji cilj“, rekla je viša savetnica predsednice Vlade za kreativne industrije i turizam, koja predvodi tim platforme „Srbija stvara“ Ana Ilić, navedeno je u saopštenju.
Ona je istakla da kultura ima ogroman potencijal da izgradi reputaciju države, kao i da privuče investicije, za ekonomski i društveni razvoj, ali i razvoj turizma.
„Ovako afirmativno medijsko praćenje izložbe, posebno u svetskim medijima, vredi jednako kao višemilionska marketinška kampanja, a ima dalekosežnije efekte. Zato stalno ističemo da treba ulagati više novca u kulturu“, rekla je Ilić.
Kako je navela, bilo je veoma važno i da se Marini Abramović omogući „da se posle toliko godina, u svojoj zemlji predstavi onako kako zaslužuje“.
„Isto tako želimo da podržimo sve naše talentovane i uspešne umetnike, naučnike, inovatore koji su u svetu postigli značajne rezultate i koji su već najbolji ambasadori naše zemlje. To je glavni cilj platforme ‘Srbija stvara'“, navela je Ilić.
Ona je ukazala da je posebno važno i to što su u mnogim svetskim medijama osim same izložbe „Čistač“ promovisane i mnoge druge umetničke galerije, dizajnerski studiji i prodavnice, kao i kulturna i turistička mesta u Beogradu i Srbiji.
„Ne samo da je jedan ‘Njujork tajms’ izložbu ‘Čistač’ stavio na listu 28 najvažnijih u 2019. godini, već je i britanski Bi-Bi-Si Beograd proglasio jednim od pet najkretivnijih gradova na svetu. O izložbi su pisali i nemački Dojče vele, Vašington post, Si-En Treveler, Biznis insajder, magazini Vajerd i Forbs, španska agencija E-Fe-E, Ej-Bi-Si Njuz, ali i mnoge umetničke publikacije, poput: Artnet, Gugenhajma, Modernizam, Artlend magazina“, rekla je ona.
Podsetila je i da su „ovakve reference“ privukle na izložbu i veliki broj uglednih imena iz struke poput Žerom Sans (Jerome Sans), kustosa, kritičara savremene umetnosti i koosnivača „Palais de Tokyo“ u Parizu, jednog od najvažnijih umetničkih centara u Evropi, potom Rein Volfs (Rein Wolfs), holandskog istoričara umetnosti i kustosa i direktor Muzeja „Steleijk“ u Amsterdamu.
Dodala je da su na izložbi bili i Uli Sig (Uli Sigg), švajcarski biznismen, dipomata i kolekcionar umetnina, član savetodavnog odbora „Tejt Modern galerije“ u Londonu, kao i Tomas Ostermajer (Thomas Ostermaier), čuveni nemački pozoršini reditelj koji najviše radi za poznato berlinsko pozorište „Schaubuehne“.
U izložbu „Čistač“, koja je trajala je od 21. septembra 2019. do 20. januara ove godine, uloženo je 1,3 miliona evra. Od toga je Vlada Srbije, preko Ministarstva kulture i informisanja, izdvojila oko 660.000 evra, dok je ostatak finasiralo više od 20 donatora i sponzora.
Zbog visokog nivoa produkcije, samo u tehničku opremu uloženo je 300.000 evra, a ta oprema će ostati u Srbiji na korišćenje kulturnim i umetničkim institucijama.
Muzej savremene umetnosti u Beogradu od prodaje ulaznica i suvenira zaradio je oko 240.000 evra, a zbog subvencija države, karte su koštale minimalnih 600 dinara, kako bi se omogućilo što većem broju građana da poseti izložbu, navedeno je u saopštenju.
„Osim što smo našoj publici omogućili da vidi Marinina dela, ova izložba uradila je mnogo više za Srbiju – mesecima se u javnosti polemisalo o umetnosti, svetski mediji prenosili su najpozitivnije utiske iz naše zemlje, mladi umetnici koji su učestvovali u realizaciji izložbe i performansima imali su priliku da se predstave i svojim autorskim delima“, rekla je Ilić.
Ona je zaključila da se ovo ulaganje višestruko isplatilo i da „sada ostaje da smislimo kojim sledećim sličnim događajem ili kreativnim projektom da nastavimo ovaj pozitivan trend“.
Nacionalna platforma „Srbija stvara“ novi je način predstavljanja Srbije koji afirmiše vrednosti savremene Srbije – kreativnosti, inovativnosti i originalnosti.
Ovaj koncept, proistekao iz Saveta za kreativne industrije, ima za cilj da prepozna, afirmiše i istakne umetničko i svako kreativno stvaralaštvo i uspeh u oblastima obuhvaćenim ekonomijom zasnovanom na znanju.
Mile
A ko joj je to branio do sada? Ili ona nije htela.