Kako komunikacije staviti u svrhu “čuvara” biznisa tokom krize?
Tako što će biznis otvoreno komunicirati sa PR-om o tome. Često slušamo katastrofične priče o tome kako je PR potcenjen, kako se glas PR-a u kompaniji ne čuje i slično, ali moram reći da moje iskustvo pokazuje da je to sve ređa praska u kompanijama. Svi su sve svesniji da PR-a ne smeju da se sete kada je kriza već počela jer je tada kasno. Kontinuiran rad, kontinuirana komunikacija i ravnopravna saradnja biznisa sa komunikacijama je uvek dobar recept.
Kako planirati neplanirane scenarije i na najefikasniji način iskoristiti resurse sa kojima raspolažemo?
Mislim da je magična reč ovde – timski rad. Da sednemo, razgovaramo, čujemo ko šta misli, ko gde vidi rizik, ko priliku, šta su slabe, a šta jake tačke. Da o tome otvoreno razgovaramo unutar tima i kompanije, ali i sa našim eksternim PR konsultantima ili agencijama. Više glava je pametnije od jedne i to važi i kada se pravi PR strategija i kada se razrađuje više scenarija, alociraju sredstva i slično. I naravno, ne smemo zaboraviti javnost. Mi sedimo u kompanijama i često zaboravimo da nas mimo naših kancelarija ljudi vide drugačije i da imaju različite prioritete od naših. A na kraju krajeva, baš toj javnosti se obraćamo.
Da li AI dramatično menja PR industriju? Na koji način?
Početkom ove godine, kada su svi počeli odjednom da pričaju o ChatGPT-u i masovno ga testiraju, naravno da sam učinio isto. Što iz radoznalosti, što iz želje za profesionalnom ocenom. „Popričali“ smo na različite teme – od PR-a i izrade strategije komunikacije, preko budućnosti štampanih dnevnih novina i organizacije press tura za novinare u današnje vreme, pa do toga kako „on vidi“ dalji razvoj i unapređenje ovih aktivnosti. Ono što sam tada izvukao kao zaključke, mogu i sada da potvrdim.
Najpre, može biti dobar podsetnik, može biti koristan pomoćnik, može se pametno upotrebiti. Jer, sve što je uradio bilo je „by the book“, ali kontekst, šira slika, rizici, lokalni aspekt, specifičnost industrije u kojoj radite, to je nešto što ipak morate sami da uradite. A to sve nosi iskustvo rada u oblasti medija i PR-a. O improvizaciji i kreativi da i ne pričamo. Odnosno, sasvim konkretno, ne treba biti ni previše oduševljen, niti odbacivati pojave poput veštačke inteligencije, treba ih mudro koristiti.
Jer, da se podsetimo, decenije bojazni uče nas da čovek koji nauči da živi sa promenama, da ih prihvati i donekle prilagodi sebi i svojim potrebama, ne samo da ima šanse da opstane već i da učini da promene rade za njega.
Šta Mark Awards znači za Vas lično i kako će uticati na Vašu dalju karijeru?
Kada sam pre 10 godina dobio „Zlatno pero“ za ekonomskog novinara godine, to mi je veoma značilo i to sam kao tada mlad novinar shvatio kao veliko priznanje za sav entuzijazam i trud koji sam pokazivao kao član fenomenalnog tima Ekonomske rubrike u dnevnom listu „Politika“.
Danas, kada sam dobitnik Mark Awards za PR/Corpprate communications manager of the year, mogu reći da priznanja uvek prijaju. Ali postoji jedna suštinska razlika između ove dve nagrade. A to je da za ovo priznanje veliku zahvalnosti dugujem kako svom timu fantastičnih profesionalaca i posvećenih ljudi koji vole svoj posao, tako i kompaniji NIS u kojoj radim na podršci. Jer sve novine, promene, unapređenja koja želite ne možete izneti bez ta dva stuba podrške.