Elon Mask, jedan od najpoznatijih preduzetnika na svetu, preuzeo je Tviter pre godinu dana. Od trenutka preuzimanja vlasništva, ova platforma je prošla kroz bezbroj izmena, koje su vrlo često izgledale besmisleno. Maskove promene uticale su na veliki broj korisnika jedne od najpopularnijih društvenih mreža, a neretko su rezultirale time da korisnici trajno obrišu profile, jer Maskovim besmislicama nije bilo kraja. Činilo se i da, kad god ima viška slobodnog vremena, novi vlasnik Tvitera (nikada se nećemo navići na naziv X), naprasno odluči da otpusti nekog ili uvede neke nove, diskutabilne promene. Njegova vlasnička tranzicija, za samo godinu dana, izazvala je niz izazova koje su promenile Tviter više nego ikada pre.
Rebrendiranje Tvitera i Značajan pad broja korisnika
Mask je kupio Tviter 27. oktobra 2022. i definitivno najveća promena u ovih burnih 12 meseci bila je rebrendiranje Tvitera u X.
Njegov plan je bio stvaranje „aplikacije za sve,“ koja bi se bavila razmenom poruka, društvenim mrežama, audio i video sadržajem, plaćanjem i online kupovinom.
Malo pre nego što je i zvanično preuzeo Tviter, Mask je javnosti pružio mali „sneak peek“ opisujući sporazum kao „ubrzanje stvaranja X-a, ili aplikacije za sve.“ Javnost je jedva čekala da vidi o čemu se radi, međutim, rebrendiranje aplikacije nije bilo ono čemu su se korisnici nadali. Iako je Tviter imao nešto skromniju korisničku bazu u poređenju s gigantima kao što su Fejsbuk i Instagram, sa svojih 238 miliona dnevnih korisnika, platforma je bila svakako uticajna, ali je, zbog Maskovog nepresušnog izvora ideja, sve krenulo u malo drugačijem pravcu.
Smanjenje broja korisnika
Na konferenciji održanoj pre nekoliko meseci u Americi, nova izvršna direktorka kompanije X, Linda Jakarino, rekla je da ova društvena mreža sada broji između 200 i 250 miliona korisnika, dok je kasnije tokom svog izlaganja, zaboravila prvobitnu cifru i navela da je broj korisnika 225 miliona – što ukazuje na opadanje trenda.
Bruz Dejzli, jedan od bivših direktora Tvitera, izjavio je da je promena imena dovela do toga da se platforma sada nalazi u ozbiljnom problemu u „raju brendova.“
„Bilo je dosta nedostataka, ali brend je bio među najboljima na svetskoj sceni,“ rekao je. „Ličnosti kao što su Barak Obama, Kim Kardašijan, Dvejn Džonson i Greta Tunberg koristile su ovaj brend i doprinele promociji platforme. Mask je uništio sve to.“
Promena poslovnog modela
Rebrandiranje Tvitera bio je signal za uzbunu. Iksu je bila neophodna promena poslovnog modela, ali je i pre toga postojala potreba za promenom zbog pritiska na njen glavni izvor prihoda. Oglašavanje je činilo gotovo 90% od ukupnih godišnjih prihoda Tvitera, koji su iznosili 5,1 milijardu dolara u 2021. Međutim, ovaj prihod se značajno smanjio zbog trenda masovnog odlaska oglašivača, koji su kompaniju počeli da napuštaju zbog zabrinutosti za budućnost platforme koju sada vodi Mask.
Mask je nedavno izjavio da su prihodi od oglašavanja u SAD opali za 60%, što je pripisao pritisku Anti-Defamation League, organizacije koja se bori protiv antisemitizma.
Suočavajući se sa ovim izazovom, vlasnik platforme X je pokušao da smisli kako da izađe iz krize. Pretplata na Tviteru, ranije poznata kao „Twitter Blue“, sada je brendirana kao X premium. Ova promena je obećavala transformaciju poslovanja u „aplikaciju za sve,“ kreirana prema Tencentovom WeChat-u, koji dominira na kineskom tržištu i obavlja različite zadatke, uključujući slanje poruka, plaćanje i dostave hrane.
Međutim, još pre nego što je završena akvizicija Tvitera – što je samo po sebi bila zahtevna procedura – Mask je nagovestio da namerava da smanji zavisnost platforme od oglašavanja putem pretplatničkog pristupa, čime se nadao da će smanjiti i broj automatizovanih naloga koji ometaju društvenu mrežu.
Nakon svih ovih napora, Mask je nedavno otišao korak dalje i najavio da će novi korisnici na Novom Zelandu i Filipinima plaćati godišnju naknadu od jednog dolara za pristup platformi. Ova politika je dobila naziv „Nije bot“ od strane kompanije X, a ideja je bila da se smanji broj „spamera“ na platformi. Mask je takođe najavio da će uskoro biti uvedena dva nova nivoa pretplate: jedan sa „višim troškovima“ bez reklama i drugi sa „nižim troškovima“ koji će sadržati sve dodatne funkcionalnosti, ali bez smanjenja broja oglasa.
Masovna otpuštanja
Jedna od Maskovih prvih akcija (nakon rebrendiranja), bilo je otpuštanje oko 50% zaposlenih na platformi.
Evan Hansen, jedan od nekadašnjih direktora, bio je među prvim otpuštenim radnicim. Prema njegovim rečima, novom vlasniku je smetalo to što su neki od zaposlenih „levo orijentisani“.
„Verovao je da je naš tim bio pristrasan… da je ceo tim moderatora aktivno promovisao liberalne razgovore i bio pristrasan u odnosu na konzervativne“, kaže Hansen, koji je, pre dolaska u Tviter, bio ugledan noviar.
Ranije zabranjenim korisnicima, poput Donalda Trampa i mizoginog influensera Endrua Tejta, Maskovim dolaskom, vraćeni su nalozi, a novinarima „čiji mu se stavovi nisu svideli i koji su mu stali na put“, ugašeni su nalozi.
Pristup novom načinu moderiranja sadržaja i opšta zabrinutost u vezi sa Maskovim vođstvom doneli su veliku štetu poslovanju time što su oterali oglašivače.
Farad Diveča, vlasnik i generalni direktor londonske agencije za digitalni marketing – Accuracast, kaže da je položaj kompanije X među oglašivačima naglo opao. Od tog početnog talasa otpuštanja, Iksova radna snaga je dodatno smanjena na oko 1.500, rekao je Mask u aprilu.
„Proteklih 12 meseci videli smo da je Tviter sa solidne treće ili četvrte pozicije – posle Gugla, Mete i povremeno LinkedIn-a – prešao na dno gomile“, rekao je on.
Promene bezbednosti brenda, otvaranje mreže za ekstremiste i dopuštanja širenja govora mržnje, zahtevanje od oglašivača da plaćaju verifikaciju i otpuštanje velikog broja zaposlenih poslali su signale da platforma ne brine o bezbednosti brenda niti o oglašivačima.
Odobravanje sadržaja koji propagira govor mržnje dodatno se otrgao kontoli nakon napada Hamasa na Izrael.
Tijeri Breton, evropski komesar odgovoran za Zakon o digitalnim uslugama, pisao je Masku navodeći da se platforma „koristi za širenje nelegalnog sadržaja i dezinformacija u EU“.
Nakon preuzimanja Tvitera, Elon Mask je brzo otpustio izvršnog direktora platforme, Paraga Agravala, što je izazvalo pravu buru.
U nastojanju da osveži platformu i privuče nove oglašivače, Mask je u maju imenovao Lindu Jakarino, poznatu izvršnu direktorku iz reklamne industrije, za glavnu izvršnu direktorku kompanije. Njen zadatak bio je ponovno uspostavljanje odnosa kompanije s oglašivačima. Međutim, uprkos njenim naporima, posao nije bio lak. Na jednoj konferenciji u septembru, najavila je plan da X postane profitabilan sledeće godine, uprkos svim gubicima platforme i ogromnom padu broja korisnika.
Osim toga, Mask i dalje igra značajnu ulogu u vođenju Iksa, usmeren na dizajn proizvoda, nove tehnologije i, naravno, tvitovanje. Na Jakariono su stavljeni dodatni pritisci jer Ministarstvo pravde SAD istražuje da li je „haotično okruženje“ na platformi pod Maskovim vođstvom prekršilo vladinu naredbu za reviziju praksi bezbednosti podataka i privatnosti. Takođe, američka Komisija za hartije od vrednosti i berzu istražuje Maskove akcije uoči preuzimanja kompanije.