Novo Mastercard istraživanje ukazuje na to da za mlađe generacije u Srbiji, najbolji pokloni nisu oni koji dolaze upakovani u ukrasnim kutijama – već oni koji ostaju u njihovom sećanju. Pripadnici generacije Z u Srbiji, poput njihovih evropskih vršnjaka, ove praznične sezone, priželjkuju poklone koji im donose iskustva i uspomene za ceo život.
Više od dve trećine (70%) mladih od 18 do 24 godine ove godine je povećalo svoju potrošnju na iskustva, što je više nego bilo koja druga starosna grupa u našoj zemlji.
Najpoželjnija iskustva među pripadnicima GenZ, kako ih popularno zovu, su posete destinacijama sa „bucket liste“ (78%), koncerti omiljenih izvođača (60%), poseta retkih „čuda prirode“ (64%) i obrok u restoranu iz snova (49%).
Ipak, nije u pitanju atraktivnost samog događaja: više od polovine (58%) ispitanika generacije Z navodi da su zajednička iskustva sa dragim osobama motivacija za ulaganje u njih. S druge strane i “strah od propuštanja” (tzv. FOMO efekat) igra ulogu u tome.
„Ova praznična sezona je savršeno vreme da kupci u Srbiji razmisle o tome šta je to što usrećuje, posebno kada biraju poklone za tinejdžere i mlade,“ istakla je Beatrice Cornacchia, izvršna potpredsednica za marketing i komunikacije za Aziju i Pacifik, Bliski Istok, Afriku i Evropu u kompaniji Mastercard. „Pokloni koji se baziraju na iskustvima veoma su privlačni mladima, odnosno generaciji Z, zato što pružaju priliku da podele posebne trenutke sa prijateljima i porodicom. U kompaniji Mastercard smo ponosni što pružamo neprocenjiva iskustva koja povezuju ljude sa onim što vole, pomažući im da stvore uspomene za ceo život.“
Pripadnici mlađih generacija podjednako vole i nova iskustva, ali i male rituale koji ih svakodnevno usrećuju
Bilo da je u pitanju novo iskustvo ili uživanje u omiljenim aktivnostima i hobijima, pripadnicima generacije Z je bitno da učestvuju. U Srbiji, čak 96% njih planira da ulaže u nova iskustva, od čega 53% planira da ulaže u nova putovanja, 44% želi da ulaže u odlaske na koncerte i festivale, a 42% u aktivnosti u prirodi poput planinarenja ili vožnje bicikla. Oko 70% GenZ-jevaca planira da u narednom periodu dodatno poveća investiranje u sticanje novih iskustava.
Kada mladi u Srbiji donose odluke o trošenju novca na iskustva presudni faktor je mogućnost da se to iskustvo podeli sa porodicom i prijateljima, što utiče na izbor 58% ispitanika. Osim toga za 42% njih od presudnog značaja je mesto gde se održava, dok je za 49% bitno da to bude nešto neprocenjivo i jedinstveno.
Od iskustava koje posebno cene, 84% ističe probanje lokalnih sadržaja na putovanjima poput degustacije specijaliteta, posete kulturnim dobrima ili učestvovanje u tradicionalnim aktivnostima svojstvenim tom mestu. Njih 69% izdvaja odlazak na fudbalsku utakmicu omiljenog tima, a za 64% najbolje iskustvo bilo bi da doživi da čuje svoju omiljenu pesmu uživo na koncertu.
Mladi ljudi najveću zainteresovanost pokazuju za investiranje u putovanja. Milenijalci i pripadnici generacije Z (44% i 31%) izjavili su da bi putovali zbog iskustava za koje ih veže određena strast. Pored putovanja, mladi preferiraju i događaje poput koncerata i festivala, koji „na listi želja“ zauzimaju drugo mesto sa 44% zainteresovanih ispitanika, dok su aktivnosti na otvorenom, poput planinarenja i biciklizma, na trećem mestu sa 42%.
Bilo da je u pitanju istraživanje nove destinacije, prisustvo koncertu ili večera u restoranu, pripadnici generacije Z žele poklone koji donose „uspomene za sva vremena“. Ovo daje novu perspektivu prazničnom darivanju, koje u fokus stavlja deljenje trenutaka, stvaranje uspomena i istinsko uživanje.