MasterIndex, tradicionalno istraživanje kompanije Mastercard  o finansijskim navikama i potrebama aktivnih korisnika kartica u Srbiji, potvrdilo je da su onlajn plaćanja postala sastavni deo finansijske kulture građana naše zemlje i da takva vrsta plaćanja ima kontinuiran trend rasta. MasterIndex podaci pokazali su da čak 83% ispitanika koristi online plaćanja, što je porast od 22% u poređenju sa godinom pre početka pandemije. Studija je još pokazala da su prvi izbor korisnika i dalje domaće online prodavnice (54%), te da je poverenje u bezbednost online kupovine poraslo u odnosu na prethodnu godinu i iznosi 55%.

Od 83% ispitanika koji onlajn plaćanja koriste redovno, 13% njih plaća onlajn barem jednom nedeljno, dok 41% koristi onlajn plaćanja na mesečnom nivou, a 46% njih jednom ili nekoliko puta godišnje.

Da preferirani načini kupovine i plaćanja sve više prelaze u onlajn okruženje, govori i podatak da skoro polovina ispitanika (46%) mesečne račune plaća putem interneta. Garderobu i obuću kupuje njih 45%, sportsku opremu 28%, a namirnice i potrepštine za kuću 25% ispitanika. Onlajn prodavnice građani sve više posećuju i za kupovinu elektronskih uređaja (21%) i nameštaja (17%).

MasterIndex istraživanje u Srbiji pokazalo je da 55% korisnika onlajn kupovine koristi kartice generalno, bilo da su u pitanju debitne, kreditne ili internet/prepaid kartice. Keš koristi 48% korisnika, dok 42% ispitanika koristi e-banking, odnosno m-banking aplikacije kao opciju za plaćanje robe i usluga poručenih na internetu.

Kada je u pitanju online plaćanje sa sačuvanom karticom kod trgovca tzv. credentials on file rešenje, plaćanje računa za komunalije prednjači kada je u pitanju korišćenje ove opcije (30%), sledi usluga naručivanja i dostave hrane (15%). Te naručivanje i plaćanje preko sajtova supermarketa (14%)

„Navike korisnika su se evidentno promenile, dobrim delom zbog pandemije, ali pre svega zbog naprednih tehnoloških rešenja u oblasti bezgotovinskog plaćanja i internet trgovine koja su  građanima dala veću slobodu izbora i bolje korisničko iskustvo pri kupovini i plaćaju. Imajući u vidu podatak da su građani Srbije dominantno opredeljeni za onlajn kupovinu kod domaćih trgovaca i da poverenje u onlajn plaćanja raste iz godine u godinu, onlajn poslovanje jeste razvojna prilika za trgovce svih veličina, a posebno male i srednje preduzetnike da povećaju obim svog poslovanja. U ovom prepoznajemo i potencijal za ukupan ekonomski rast domaćeg onlajn tržišta, zbog čega ulaganje u edukaciju i stimulaciju trgovaca i korisnika treba biti zadatak svih nas tržišnih činilaca“, izjavila je Jelena Ristić, direktorka za tržišta Srbije, Crne Gore i Bosne i Hercegovine u kompaniji Mastercard.

Kako je primetan rast poverenja u onlajn plaćanja, važno je i ponoviti uobičajene savete korisnicima da online plaćanjima uvek pristupaju na isti način kao što to rade sa standardnim kartičnim plaćanjima, to značo da nikome, nikad ne otkrivaju broj kartice, PIN i CVC2 kodove i da ne dele ove podatke putem poruka, elektronske pošte ili društvenih mreža. Kao i da provere da li veb stranica trgovca ima simbol katanca i https:// oznaku koji garantuju sigurnu enkripciju podataka. Takođe, korisnicima se savetuje da potraže Mastercard® SecureCode™ ili Mastercard Identity Check simbole na stranici trgovca, kao potvrdu garancije da se njihovi podaci razmenjuju samo sa finansijskom institucijom koja prihvata plaćanje, a ne sa trgovcem. Sve češće u primeni je i dodatni vid sigurnosti, Mastercard rešenje bazirano na EMV 3DS standardima, odnosno metodi tzv. biometrijske autentifikacije koji klijentima omogućava pouzdano prepoznavanje krajnjeg korisnika kartice pri potvrdi onlajn plaćanja.  

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

Pre slanja komentara, pogledajte i upoznajte se sa uslovima i pravima korišćenja.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.