Medeja Lončar koja je od 1. oktobra nova direktorka Simensa Srbija prva je osoba koja se nalazi na čelu tri regionalne Simens kompanije. U Sloveniji je na toj poziciji 14 godina, u Hrvatskoj tri. U svojoj tridesetpetogodišnjoj karijeri, bila je deo menadžmenta uglednih slovenačkih i međunarodnih kompanija u mobilnim komunikacijama, maloprodaji i industriji. Tokom osamnaest godina karijere u Simensu, aktivno je bila uključena u brojne strateške projekte u ovim zemljama, kao i u celom Adriatik regionu. O prvim utiscima, zašto voli da radi u Siemensu, koliko se Siemens transformisao poslednjih godina na globalnom nivou, ali i o šansama Srbije za razvoj i uticaj digitalizacije na svet, za Nedeljnik govori Medeja Lončar.

Kakvi su vam prvi utisci?

Srbija je veliko tržište u regionu koje je zbog svog geografskog položaja, kvalifikovanih kadrova i potencijala u IT industriji, veoma interesantna investiciona destinacija kako za nove investitore, tako i za dalji rast postojećih. U tom kontekstu je veliki izazov biti na čelu Simensa i u Srbiji. Izazov je i nova kultura. Iako znam naš region, studirala sam u staroj Jugoslaviji, vidim i mnogo promena. Promene su za mene pozitivni izazovi zbog kojih se i sama neprestano razvijam, tako da se veoma radujem svim budućim aktivnostima u Srbiji.

Šta je preduslov za uspeh Simensa? Kompanija dugo važi za lidera u svim segmentima poslovanja, posluje više od 170 godina… Šta je najbitnije?

Inspiraciju za uspeh nalazim u rečima našeg osnivača Vernera fon Simensa: „Neću prodati budućnost svoje firme za kratkoročni profit.“ To je ostala smernica i pravac razvoja kompanije u kojoj se ne razmišlja kratkoročno, a veoma je aktuelno i danas kada pričamo o održivom razvoju. Drugo, inovativnost je deo DNK Siemensa, nove tehnologije su motor našeg razvoja posebno sada kada se svet više nego ikada menja. Treća bitna stvar su tehnologije sa svrhom da unapređuju kvalitet života ljudi sa rešenjima kao što su efikasnije fabrike, dijagnostički aparati i sve ono što svet u kojem živimo čini boljim. Kada radiš u kompaniji koja posluje po takvim principima, onda te to vuče napred.

Šta je fokus za budućnost?

Mnogo kompanija nije uspelo da ide u korak sa vremenom, nisu menjale svoj osnovni biznis i prilagođavale se, zato je ostalo vrlo malo onih koje su opstale. Simens je jedna od njih, a naša transformacija je zasnovana na inovacijama. Mi pratimo i podstičemo razvoj tehnologija. Simens je doneo odluku da se transformiše i da od jednog velikog konglomerata napravi više manjih firmi što je ubrzalo razvoj kompanije, omogućilo nam da prebacimo fokus na različita područja, a tim manjim kompanijama dalo veću preduzetničku slobodu. Zahvaljujući novoj organizaciji, ove godine se na globalnom nivou povećala vrednost Simensovih firmi, pa je i vrednost akcija mnogo veća. U Srbiji sada postoji nekoliko firmi u kojima je Siemens prisutan, a Siemens d.o.o. Beograd kojim ja rukovodim fokusira se na digitalnu transformaciju u industriji, infrastrukturi i mobilnosti.

Da li to znači da Simens u stvari postaje softverska kompanija za razliku od ranijeg perioda kada je važio za hardversku kompaniju?

Mi jesmo kompanija sa veoma značajnim softver portfoliom, ali nismo samo softver kompanija. U akviziciju softverskih kompanija poslednjih 10 godina smo uložili više od 10 milijardi evra što nas svrstava u top 10 softverskih kompanija na svetu. Neke od softverskih kompanija koje smo kupili poput Supplyframe i Onespin imaju svoje timove i u Srbiji što potvrđuje kvalitet IT stručnjaka u zemlji. Imamo jedinstvenu poziciju kao jedina tehnološka kompanija koja spaja realni i digitalni svet, nudi i hardver i softver, što omogućava našim kupcima brže procese, pametnija rešenja, više fleksibilnosti, sigurnosti (cybersecurity) i produktivnosti. Imamo stručno znanje na tim područjima, jer smo rasli sa tim tehnologijama, i sada ih nadograđujemo. To je naša snaga.

Šta podrazumeva Industrija 4.0 za Simens?

To je korak u razvoju industrije koja nema granica. Ideja iza ovog koncepta je održiva digitalna proizvodnja koja podrazumeva implementaciju integrisanih digitalnih rešenja – od veštačke inteligencije, industrijskog 5G, blockchain, egde computing, cloud computing, itd. Sve ove inovativne tehnologije su deo našeg portfolija, a posebno bih naglasila da je sajber bezbednost (cybersecurity) ključna za uspešnu digitalizaciju kompanije i prilikom dizajna naših proizvoda, rešenja i usluga ona nam je prioritet.

Pandemija je pokazala značaj tog koncepta, a jedan od primera Bajontek koji je imao potrebu da ubrza proizvodnju vakcine protiv kovida. Zahvaljujući Simens rešenjima oni su uspeli za samo pet meseci u Marburgu da pokrenu proizvodnju kovid vakcina, što bez naših digitalnih rešenja ne bi bilo moguće uraditi u tom rekordnom roku.

Simens je pomogao da se vakcina brže proizvede?

Da. Ako je ranije bilo moguće za godinu dana napraviti takvu proizvodnju, sada smo za vreme kovida, uz pomoć digitalnih rešenja, uspeli za pet meseci, koristeći svu dostupnu tehnologiju.

Koliko će digitalizacija da utiče na dekarbonizaciju?

Naš moto je „tehnologija sa svrhom“. Citirala bih predsednika upravnog odbora Simensa, Džima Hagemansa Snabea, jednog od vodećih evropskih poslovnih mislilaca, koji kaže da sva ulaganja u nove tehnologije treba usmeriti na područja koja će pomoći i našoj planeti, a ne da povećavamo potrošnju. Na primer, da individualizujemo medicinu ili da sprovedemo energetsku optimizaciju. Ako bi se sve što radi veštačka inteligencija i sva ulaganja usmerila na ta područja, pre bismo došli do pametnih rešenja. To je naša svrha, kada vidiš da svojim radom i tehnologijama utičeš pozitivno i na svoje okruženje.

Simens je jedna od prvih kompanija koja se još 2015. godine obavezala da će biti karbon neutralna do 2030. godine. Do sada je smanjena CO2 emisija na više od pola (54%). U junu ove godine mi smo definisali još ambicioznije ciljeve održivog razvoja kroz DEGREE* framework koji podrazumeva potpuni prelazak na električna vozila, korišćenje energije samo iz obnovljivih izvora i 20% smanjenja emisije CO2 svojih dobavljača (proširili smo ciljeve i na lance dobavljača). Ovi ciljevi jesu veoma zahtevni ali su i prilika za razvoj.

* Decarbonization, Ethics, Governance, Resource efficiency, Equity, Employability

Kakav uticaj je imala pandemija na poslovanje Simensa Srbija, kao i na vašu organizaciju rada?

Uprkos svim otežavajućim okolnostima istim za sve, još jedna uspešna godina je za nama. Pandemija je uticala na kašnjenje u lancima isporuke u određenim biznisima ali u totalu, ispunili smo ciljeve i zadovoljni smo onim što smo postigli zahvaljujući pre svega našem timu i njihovom na zalaganju i agilnosti.

Kada je reč o organizaciji rada, mogu reći da smo se brzo prilagodili novim uslovima i načinu rada jer je online komunikacija već interno bila deo našeg radnog dana. Pandemija ga je samo učinila primarnim. Uveli smo online komunikaciju s kupcima, održavali različite webinare putem digitalnih platformi, organizovali hibridne događaje i u tom smislu nastavili saradnju sa kupcima i održali kontinuitet poslovanja.

Što se tiče organizacije rada, bili smo među prvima koji su uveli dugoročnu praksu rada 2-3 dana nedeljno „na daljinu“, u skladu s čim prilagođavamo i fizičke prostore kompanije i alate potrebne za rad. Osnova ovog budućeg radnog modela je dalji razvoj naše korporativne kulture. Ove promene će takođe biti povezane sa drugačijim stilom rukovođenja, onim koji je fokusiran na rezultate, a ne na vreme provedeno u kancelariji. U Siemensu verujemo našim zaposlenima i osnažujemo ih da sami oblikuju svoj posao tako da mogu postići najbolje moguće rezultate.

U poslednje vreme se učestalo govori o „near shoringu“, odnosno bližim lancima distribucije, koliko je to šansa za Srbiju?

Srbija je zanimljivo tržište za proizvodnju i trenutno veoma atraktivno tržište za strane investicije. Simens je već investirao u Kragujevcu i Subotici. Pre više od 10 godina krenuli smo sa vraćanjem dela proizvodnje iz Kine kako zbog kvaliteta, tako i zbog blizine. Posebno se u kovidu pokazalo koliko su bitni bliži lanci distribucije. Tu su šanse za zemlje poput Srbije. To je jedan aspekt, a drugi su talenti.

Kakve zaposlene vi u Simensu tražite?

Ne bih se fokusirala na određenu obrazovnu grupu već na način razmišljanja, a to su zaposleni koji žele neprestano da se razvijaju i rade na sebi. Koliko je bitno za portfolio da ide u korak sa vremenom i prati trendove, toliko je bitno i za ljude. Vrlo jednostavno, veštine od juče nisu veštine za sutra. Ne može se više smatrati da je osoba koja završi fakultet završila sa učenjem, već je neophodno uspostaviti sistem celoživotnog učenja. Mi kao kompanija podstičemo razvoj zaposlenih i u okviru interne platforme My Learning World nudimo preko 10.000 eksternih obrazovnih modula, kao i brojne treninge razvijene u kompaniji. Na taj način, učenje je integralni deo našeg radnog dana, dostupno je svima, personalizovano i besplatno za sve Siemens zaposlene, a kroz cilj da svaki zaposleni ima najmanje osam sati digitalnog učenja želimo dodatno da podstaknemo rad na sebi.

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

Pre slanja komentara, pogledajte i upoznajte se sa uslovima i pravima korišćenja.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.