Od hotela, preko robnih kuća, do građevinskog materijala i inženjerstva – zaista je širok dijapazon poslovanja kojim se bavi Prvako grupa. Da li je ovakva diversifikacija bila u planu kada ste pre 15 godina pokretali prvi biznis? Možete li nam reći nešto o poslovnim odlukama koje ste donosili da bi se Prvako grupa danas nalazila na ovom mestu?
Naš razvojni put krenuo je od trgovine, proizvodnje građevinskog materijala, inženjerstva, do hotela. Posao trgovine i proizvodnje građevinskog materijala je delom nasleđen od mog oca koji je firmu osnovao davne 1990. Svoja prva preduzetnička znanja sticao sam uz njega i kroz trgovinu. Naučio me je da radim i da uspeh i novac tretiram kao nešto prolazno, da u privatnom poslu nema prostora za ušuškanost, i da u svakom danu treba prepoznavati nove prilike za stabilizaciju i širenje biznisa.
Diversifikacija je nastala više na osećaj i na procenu trenutne situacije. Samo osnivanje firme Prvako (Prva kompanija) pre 15 godina sam doživeo kao veliki izazov potkovan i željom za dokazivanjem. Iza izazova, želje za dokazivanjem i ideje u koju sam verovao danas stoji najveći hotelsko-apartmanski kompleks u Srbiji „Kraljevi čardaci SPA“.
Ideja je uspešna onoliko koliko je inovativna!
Uspeh „Čardaka“ je u tome što je od početka nudio drugačiji koncept. Vlasnicima apartmana povrat investicije, a hotelskim gostima luksuz kroz topao individualan pristup, uživanje u bogatom sadržaju kompleksa i pakete koji su dobrim delom okrenuti lepotama koje destinacija „Kopaonik“ nudi. Segment inženjerstva, firma „Prvako engineering“ je nastala organski kroz Čardake. Danas „Prvako engineering“ radi na adaptacijama i izgradnji referentnih objekata širom Srbije.
Veliki portfolio znači i da različite krize (a na ovim prostorima nikad ne manjka kriza) mogu da utiču na poslovanje – bilo da ste u turizmu ili u građevinarstvu. Kako ste se izborili sa izazovima?
Da, nažalost na našim prostorima uvek imamo nekih kriza, što naših, što globalnih. Veliki portfolio nosi taj teret da skoro uvek imate neki deo kompanije koji u određenom trenutku lošije posluje. Sistem je u suštini prost, ali komplikovan za sprovođenje – smanjivanje troškova u sektoru gde imamo pad i maksimiziranje prihoda u sektoru koji je manje pogođen krizom.
Na šta ste, kada se osvrnete u prethodnih deceniju i po, posebno ponosni?
Na održivost i rast u svakom od segmenata poslovanja. U godini kada obeležavamo 15 godina od osnivanja Prvako Group-a, svaka od firmi niže nove uspehe. „Komšija“ robne kuće koje se nalaze na četiri lokacije dobile su pojačanje kroz web trgovinu KOMSIJA.SHOP; „Tritonex“ osvaja tržište regiona sa proizvodima linije „Parfix“ lepkova i zvučne izolacije „Akustik terma“; „Prvako engineering“ aktivno učestvuje u adaptaciji Big Fashion centara. „Čardaci“ su dokazali da mogu uspešno da rade i kada nam vremenski uslovi nisu naklonjeni.
Znamo da ste osnovali i ogranak u Hrvatskoj. Da li je upravo širenje poslovanja i na region nešto gde vidite prostor za dalji rast i razvoj grupe?
Da, to nam je novi izazov. Mislim da imamo dovoljno iskustva i znanja da možemo biti konkurentni i na zahtevnom tržištu kao što je Evropska unija. Ogranak u Hrvatskoj postoji već pet godina i do sada smo se pretežno bavili građevinom. Ove godine planiramo da krenemo i sa plasmanom naših proizvoda za zvučnu izolaciju Akustik terma i Parfix lepkova za sve podne obloge.