Na ovogodišnjem Vivaldi forumu, sa posebnom pažnjom se pristupilo prvim koracima u preduzetništvu iz ugla marketinga kao temelju svakog biznisa, ali i brendiranju koje igra ključnu ulogu pri povezivanju sa publikom, kako na početku preduzetničke priče, tako i kod većih biznisa i kampanja.

O važnosti društvenih mreža za uspešan biznis, marketinškim koracima u preduzetništvu i kampanji She’s Next, razgovarali su Katarina Todosijević, direktorka marketinga i PR-a agencije New Moment i Milan Maglov, edukator iz oblasti promocije biznisa na društvenim mrežama.

Milane ti si već dve godine zaredom jako važan član tima i značajna podrška svim She’s Next članicama u prvim koracima njihovog biznisa. U toku kampanje She’s Next, često govorimo o tome koliko je potrebno hrabrosti da pokreneš sopstveni biznis, i da je ženama, pokazalo se iz prakse, uvek teže da se na taj korak odluče, sta misliš zašto je to tako?

Mislim da je bitno dati vetar u leđa ženama preduzetnicama, a projekat She’s Next je odličan primer za to! Zaista sam srećan što Visa podržava ovakve inicijative. Takođe, mišljenja sam da kada već nekoliko godina traje da je to dovoljan pokazatelj svih pozitivnih stvari koje donosi. Biznis se često posmatra kao muško polje delovanja, te je ženama mnogo teže i čini mi se da im je nekad potrebno više podrške i možda njihovog samopouzdanja da krenu u te vode. Marketing može biti oblast gde su žene dobro zastupljene, ali u mnogim drugim industrijama i dalje dominiraju muškarci. Važno je da i muškarci pruže podršku ženama, kako bi imale prostor da pokažu svoj potencijal i budu ozbiljno shvaćene.

Radio si sa mnogobrojnim biznisima i pomagao im da se razviju, posebno kada je reč o društvenim mrežama. U čemu to najčešće ljudi greše na početku i šta im ti savetuješ?

Prva greška koja se dešava je da ljudi krenu bez ikakvog plana, a neki okvirni biznis plan mora da se napravi.  Kada je marketing u pitanju, često bude greška to što se budžeti ne razdvajaju ili se ne budžetira na pametan način. Posebno mi je drago što su kod nas mnogi za biznise iskoristili društvene mreže i da su im to zapravo bili prvi koraci u promovisanju.  

Milan MaglovPromo

Kada kreiramo neki novi brend, svako ima viziju kako želi da taj brend izgleda, kako želi da drugi vide sliku o njemu, koliko je teško da poslušamo neke stručne savete i možda prihvatimo promene pri kreiranju marketinške strategije?

Nekada ljudi misle da znaju sve na početku, što jeste problem jer nemaju predstavu o svim koracima. Početnički entuzijazam može dovesti do želje da se sve radi po svojoj viziji, ali je važno biti otvoren za savete i saradnju sa stručnjacima. Treba se posavetovati, mada se dešava da ljudi dođu u neku agenciju ili kod freelancer-a da potraže stručnu pomoć i rade zajedno, a onda često nameću svoje – ipak ja znam najbolje. Zato treba imati u vidu da balansiranje između sopstvenih ideja i saveta drugih može doprineti uspešnijem razvoju brenda. Razumem ljude koji su na početku, koji ulažu određeni novac ali treba se nekada opustiti i verovati saradnicima. 

Ti se dugo baviš marketingom, posebno na društvenim mrežama. Koliko se pristup ka ljudima promenio u odnosu na pre pet godina i da li su kompanije spremne da prihvate promene?

Brendovi i kompanije često nisu spremni da prihvate promene u marketingu, često se drže starih strategija koje su ranije funkcionisale. U poslednjih pet ili deset godina, marketing je evoluirao sa novim platformama i formatima sadržaja kao što su video i story format, što zahteva prilagođavanje i novi pristup. Moramo se prilagođavati i ono što je bilo efikasno pre godinu dana, danas može biti manje efikasno. 

Na ovakvim panelima se priča koliko su klijenti spremni da budu inovativni i koliko su spremni da rizikuju. Imaju li klijenti hrabrosti da budu inovativni i da u svojim marketinškim kampanjama pomeraju granice?

Klijenti često nisu spremni na inovativnost u svojim kampanjama, te se drže sigurnih opcija umesto da rizikuju sa nečim novim i edgy. Za razliku od smelijih pristupa koje viđamo u inostranstvu, kod nas često dominiraju dosadne kampanje jer pre biramo sigurne opcije. Volim da izađem iz tih okvira onog što je već viđeno, dosadno i stalno pokušavam da privučem pažnju, odnosno da održim pažnju ljudi. Svi nešto skroluju i naš cilj je da konačno zastanu. Na društvenim mrežama posebno imamo priliku da eksperimentišemo i testiramo reakcije na različite stilove i sadržaje. 

Kad kažemo društvene mreže, prva asocijacija nam je Instagram, ali ne smemo da zaboravimo najbrže rastuću društvenu mrežu TikTok, koja ima potpuno svoja pravila komunikacije. Koliko je važno da velike kompanije budu prisutne, i jos važnije kako da pravilno budu prisutne na ovoj društvenoj mreži?

Prihvatam sve novo, mislim da imam profil na svakoj društvenoj mreži koja postoji, volim da vidim šta se tu dešava i budem spreman na “migraciju”. Bitno je pratiti trendove i na vreme razmotriti da li je TikTok odgovarajuća platforma za određeni brend. Važno je da kompanije budu prisutne na TikTok-u, ali nije neophodno da svaki brend bude tamo ukoliko ne može da se prilagodi novim pravilima i tonu komunikacije same platforme. Zato bolje da ga nemate ako niste spremni da prigrlite sva ta pravila TikTok-a. Bitno je napraviti dobar plan pre nego što se usudite da budete aktivni na TikTok-u. Takođe, nekada neki sadržaj koji je za Instagram može biti dobar i za TikTok i doneti dobre rezultate. 

Da li ista pravila važe kada kreiramo komunikaciju za brend, i kada želimo da izbrendiramo sebe, kako pravila društvenih mreža utiču na građenje ličnog PR-a?

Da biste uspešno izbrendirali sebe, ključno je održavati kontinuitet, imati jasan biznis plan i pažljivo odabrati teme koje želite da pokrijete. Iako je izazovno raditi sam za sebe, smatram da biznismeni kod nas nedovoljno koriste lični PR. Vidim da je prisutnost na LinkedIn-u skromna, dok je na Instagramu još manje. Kombinacija ove dve društvene mreže može biti vrlo efikasna, ali zahteva planski pristup i posvećenost. Potrebno je dati dovoljno vremena za eksperimentisanje i prilagođavanje strategije kako biste videli šta će dati najbolje rezultate. Mnogi su već iskoristili društvene mreže za unapređenje karijere ili promociju svog biznisa, što ukazuje na veliki potencijal istih.

Često si i u okviru Visa She’s Next predavanja potencirao video format kao nešto što je sada dominantno kada se i brendovi obraćaju na društvenim mrežama Zašto je to toliko važno i da li su to dovoljno kod nas brendovi prihvatili?

Video format je sada ključan na društvenim mrežama, ali smatram da brendovi kod nas još uvek nisu dovoljno prihvatili to. Fotografije više nisu dovoljne da se privuče pažnja publike. Ukoliko je preduzetnicma nelagodno da se snimaju, onda je potrebno je angažovati ljude koji mogu da stanu pred kameru, pričaju i postanu zaštitna lica brenda. Trendovi se brzo menjaju, pa je važno pratiti ih i prilagoditi strategiju na svakih nekoliko meseci. TikTok strategija je posebno važna za brze, sažete formate koji su popularni među korisnicima. Važno je učiti o video sadržaju i angažovati stručnjake koji mogu pomoći u kreiranju relevantnog i privlačnog sadržaja, pri čemu treba izbegavati da reel-ovi ne budu kao televizijska reklama, to može biti i odbojno publici.

A sada jedno pitanje iz istorije, sta je sa Facebook/om, da li je umro, ili i dalje ima svoju ulogu i ciljnu grupu?

Ne bih otpisao Facebook. I dalje igra značajnu ulogu, posebno kod starije publike i ne treba to zanemariti. Ako smo orijentisani na ljude između 25 i 35 godina, ne možete onda praviti celu kampanju pute Facebook-a. Međutim, ako želite da privučete posetioce na svoj veb sajt i podstaknete kupovinu, Facebook i dalje može biti veoma koristan alat.

Za kraj, šta nas novo očekuje kada je reč o društvenim mrežama, informacije putuju danas brže nego ikada ranije, društvene mreže svakodnevno poprimaju neke nove obrise, šta je to što treba da znamo?

Važno je biti svestan da TikTok oglašavanje dolazi u Srbiju, već od avgusta. Očekujemo da će to promeniti dinamiku ove društvene mreže. U zemljama gde je već uvedeno, primetan je pad organskog reach-a na oko 30%. To je nova realnost koju treba iskoristiti, posebno na početku, jer brendovi koji prvi budu prisutni i imaju manju konkurenciju mogu očekivati bolje rezultate. Bitno je ne plašiti se promena, već ih prigrliti. Ponekad je važno biti među prvima koji će isprobati nešto novo.

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

Pre slanja komentara, pogledajte i upoznajte se sa uslovima i pravima korišćenja.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.