Ministarstvo kulture je, pripremajući se za obeležavanje 150 godina od rođenja srpske naučnice Mileve Marić Ajnštajn, na aukciji aukcijske kuće Kristis u Londonu kupilo seriju od 43 potpisana  pisma Alberta Ajnštajna upućena Milevi Marić, kao i 10 pisama koje je Mileva uputila njemu.

Ovi značajni dokumenti, koji uključuju i štampano saopštenje o braku Mileve i Alberta 6. januara 1903. godine, biće izloženiu Državnom arhivu Srbije.

A ŠTA SE KRIJE IZA PRIČE O PISMIMA?

Mileva Marić je pripadala Albertu, njihovoj deci, roditeljima, sestri. Pod velom Ajnštajnove slave propadala je fizički i mentalno, tiho, trudeći se da ne remeti njegovu reputaciju. Život Mileve Marić može se opisati kao senka. Bila je senka onih koje je najviše volela. Ceo svoj život podredila je tuđim potrebama tako da je na svoje zaboravila.

U vrtlogu života koji je bio obeležen njegovom slavom, talentom, ali i kontroverzama, njena iskra nikada se nije videla od njegovog sjaja. Njeno ime retko se izgovaralo bez njegovog, kao da je postojala samo kroz prizmu genijalnosti svog muža.

Odluka da napusti svoje prvo dete bila je jedna od onih koje su zauvek obeležile njen život. Jedna od onih odluka koja ju je doslovno koštala života. Ali Albert, tri godine mlađi od Mileve, imao je drugačiju viziju svog života. Prvo dete je bilo vanbračno, a to je bilo strašno, pogotovo u naučnim krugovima u kojima se tada kretao. Nije smeo da ima „mrlju“ koja bi „isflekala“ njegovu reputaciju.

Neki su je osuđivali zbog toga što se povinovala pred Albertovom željom da napuste dete, drugi su pokušavali da razumeju, ali ona je nosila taj teret sa sobom, preispitujući se u tišini. U isto vreme, njen odnos sa Albertom bio je poput lavirinta – ispunjen ljubavlju, rivalstvom i neprekidnom potrebom da pronađe sebe u njegovoj senci.

Dok je on bio centar pažnje, ona je tražila svoje mesto u svetu umetnosti i ideja. Njene ideje, britke i naočite, nailazile su na zid ćutanja, jer društvo nije bilo spremno da prihvati ženu koja se usuđuje da bude jednaka muškarcu – a kamoli da ga prevaziđe.

Njihova veza bila je buran ples dva ega, dve duše koje su se uzajamno inspirisale, ali i gušile. On, genije, apsolutni gospodar boje, forme i emocije, zauzimao je sav prostor; ona, talentovana, ali tiha, ostajala je u njegovoj orbiti, poput satelita koji ne može da pronađe sopstvenu putanju. Njene ambicije, umetničke i lične, često su bile potisnute njegovim neugasivim apetitom za stvaranjem i dominacijom.

Ali nije bila samo žrtva. Njena snaga krila se u njenoj istrajnosti, u njenoj sposobnosti da voli bez rezerve, čak i kada je ljubav bila neuzvraćena ili iskrivljena. Čak i kada, kako bi čuvala decu nije završila fakultet. Čak i kada ju je varao. Čak i kada se prema njoj ponašao kao prema potpunoj strnkinji.

Bila je ta koja je u njegovom haotičnom svetu unela nekakvu vrstu reda, privremenog, ali je njen identitet bio je stalno u riziku da se svede na „onu koja je bila uz njega.“

Kako je vreme prolazilo, počela je da uviđa koliko ju je taj odnos promenio – oblikovao, ali i ograničio. Njegova senka bila je i štit i kavez. I dok se svet divio njegovim delima, ona je znala istinu.

Znala je da i ona stoji iza tih dela, iza formula. Znala je koliko je neprospavanoih noći bilo iza nje. Noći u kojima je, pod fenjerom bdila nad knjigom pokušavajući da shvati fizičke formule. Njegove boje i potezi često su bili njene suze, njena ćutanja, neizgovoreni snovi.

SMRT PRE SMRTI

Ono što je činilo njihov odnos još komplikovanijim bila je Albertova neskrivena ljubav prema avanturama, čiji su tragovi ostali zapisani u njegovim pismima.

Brak Mileve Marić i Alberta Ajnštajna, kroz čitavu njihovu biografiju, nikako ne bi mogao da se opiše kao skladan i idiličan. Okončao se 1919. godine a obilovao je dubokim emocionalnim i psihološkim traumama.

Nakon što su se preselili u Švajcarsku, Mileva je nosila težak teret, jer je bila u velikoj meri zapostavljena od strane Alberta, koji je sve više bio posvećen svom naučnom radu, kao i svojoj novoj ljubavi, Elzi. Štaviše, u pismu koje joj je u jednom trenutku poslao, jasno je napisao da više ne očekuje intimnost i da ona mora da postane nešto nalik kućnoj pomoćnici u njihovoj zajedničkoj kući. Pismo je postalo simbol njegove otuđenosti i njegovih zahtevnih i hladnih stavova prema Milevi, što je za nju bilo emotivno devastirajuće.

Mileva je, uz to, nosila teret fizičkog invaliditeta, što je dodatno otežavalo njen položaj u društvu i u njenoj ličnoj vezi sa Albertom. Iako je bila izuzetno talentovana i ambiciozna, osećala se izolovano, kako na studijama u Cirihu, gde je bila jedina žena, tako i u odnosu sa Albertom. Iako su na početku zajedničkog života ostvarili značajan naučni uspeh, postepeno je postajala sve nevidljivija i emocionalno iscrpljena zbog Albertove indiferentnosti.

Nakon što su se rastali, Mileva je bila suočena sa izazovima samoće i finansijske nesigurnosti, mentalnim smetnjama i brizi o deci.

Takođe, njihovo drugo dete, Hans Albert, pokazivao je mentalne probleme koji su dodatno opterećivali porodicu, a sve to imalo je dubok uticaj na Milevinu psihološku stabilnost.

Na kraju, njeno duševno stanje je postalo toliko ozbiljno da je završila u psihijatrijskoj bolnici, gde je provela poslednje godine svog života.

Preminula je sama jednog sunčanog, letnjeg dana 1948. godine u psihijatrijskoj bolnici u Cirihu. I njena smrt je bila skromna, tužna i maglovita, baš kao i čitav život.

Više o tome pročitajte u tekstu “ Život Mileve Marić: Nema tog papira, Alberte“ na sajtu Velike priče.

 

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

Pre slanja komentara, pogledajte i upoznajte se sa uslovima i pravima korišćenja.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.