Kako biste ocenili godinu za nama u poslovnom smislu?
SBB je prošle godine obeležio 20 godina uspešnog poslovanja, tokom kojih smo ostvarili značajne poslovne rezultate, investirajući u najnaprednije tehnologije, vrhunsku uslugu i zvanično najbolje iskustvo korisnika u Srbiji. Prošle godine smo završili projekat GIGA Srbija i 35 gradova smo napravili GIGA gradovima, odnosno urađena je digitalizacija cele mreže za naše korisnike u koju smo uložili 300 miliona evra. To znači da svi naši korisnici imaju dostupne internet brzine u EON paketima do 1 Gbps. Prema oceni renomirane kompanije Ookla, naša mreža je u 2022. godini proglašena za najbržu i najstabilniju internet mrežu u Srbiji.
Bez obzira na sve izazove sa kojima smo se suočavali, prethodna godina bila je jedna od najuspešnijih, jer smo ostvarili rast EBITDA u odnosu na 2021. godinu. Podsećam da je SBB kompanija uložila do sada u Srbiju preko 900 miliona evra, zapošljava 1.800 ljudi i angažuje oko 1.000 spoljnih saradnika. Imati jaku kompaniju kao što je SBB, koja toliko ulaže u privredu Srbije, zapošljava hiljade građana, plaća godišnje poreze u milionskim iznosima, dobro je za Srbiju i sve njene građane.
Koji su bili najveći izazovi sa kojima se SBB suočavao u 2022?
Izloženi smo tržišnim opstrukcijama koje bi u svakoj uređenijoj zemlji bile nezamislive. Konkurencija je i u 2022. godini igrala jednu nefer tržišnu utakmicu, u kojoj su ih podržale i institucije. Njihove ponude često su potpuno ekonomski neodržive i kao takve uvek kriju zamku, zato najveći broj naših korisnika nije naseo na ovakve promocije. Javnost je dobro upućena i u štandove koji su postavljani u zgrade gradskih opština i plakate „Raskid sa SBB-om? Moguće je!“, kojim su bili oblepljeni gradovi širom Srbije. Naši korisnici su na ovu nelegalnu tržišnu bitku često odgovorili još većom lojalnošću i podrškom, koju su pokazivali javno, kako na društvenim mrežama, tako i na terenu. SBB korisnici nisu pasivni, oni su mnogo puta pokazali neverovatnu hrabrost kao naši aktivni saborci, iskazujući sopstveni stav i reagujući na sve vrste pritisaka od strane konkurencije.
Kako biste ocenili stanje na tržištu, posebno kada je u pitanju sve veća (i sve žešća) konkurencija?
Kada govorimo o stanju na tržištu, moramo uzeti u obzir da naši konkurenti postupaju suprotno pravilima fer konkurencije i poštene tržišne utakmice, zbog čega smo pokrenuli odgovarajuće pravne postupke. Na nepravde kojima smo izloženi zbog očuvanja našeg biznisa i korisnika, reagujemo svim dozvoljenim pravnim sredstvima pred domaćim sudovima i telima, a pokrenuli smo i postupak međunarodne arbitraže da dokažemo razmere nepravde i pritisaka kojima smo izloženi. Kao što sam već napomenuo, trenutno pružamo usluge u 35 gradova, a želja nam je da SBB bude dostupan na celoj teritoriji Srbije i da građani mogu da imaju slobodan izbor operatora čije usluge žele da koriste. Prosto, tražimo jednake uslove za sve i saglasnost institucija kako bismo nastavili da širimo našu mrežu.
SBB je kompanija koja je prva donosila inovacije na tržište Srbije i već 20 godina držimo najviši nivo usluga i postavljamo standarde. SBB jedino insistira na poštovanju zakona, a to je mogućnost da radimo slobodno, bez opstrukcija i da imamo jednak tretman.
Pravedna i fer konkurencija i borba na tržištu je dobra za sve, ona čini jačim ne samo kompanije nego i tržište, što je na kraju dobro za korisnike. Mi smo uvek za zdravu konkurenciju koja podstiče da budemo bolji i zato ćemo se truditi i dalje da im zadajemo domaći zadatak kvalitetom, kako bi naši korisnici uvek imali najbolju uslugu na tržištu.
Kako SBB planira da privuče nove i zadrži stare korisnike u ovakvim uslovima?
Imati SBB je stav! Stav ljudi koji veruju u slobodu izbora, u odanost, istinu, koji su svoji i biraju baš takvu mrežu. Sve ovo naši korisnici pokazuju svih ovih godina i to je za nas u kompaniji SBB najveća motivacija. Jedan od pokazatelja za to je i međunarodno Customers’ Friend priznanje koje smo osvojili početkom ove godine, za kompaniju koja je posvećena izvrsnom korisničkom iskustvu. Činjenica je da je SBB neprikosnoven u pružanju vrhunske usluge i korisničkog iskustva, da u ponudi ima nezavisne medije poput N1 i Nova, kao i Sport Klub koji će i narednih pet sezona prenositi ekskluzivno utakmice Evrolige. Ugovor je potpisan na pet godina sa Evroligom i Evrokupom, a kako je Srbija prevashodno košarkaška nacija, ponosni smo na to što ćemo jedini imati prenose najatraktivnijih utakmica najboljih evropskih timova, među kojima su Partizan i Crvena zvezda.
Potvrđeno pružamo najbolju korisničku podršku, imamo jedinstvenu EON platformu koja je kvalitetom daleko ispred svih na našem tržištu i najbrži kablovski internet u Srbiji, što je sve ono što nas stavlja daleko ispred konkurencije, i to je oduvek bio naš glavni adut za zadržavanje starih i privlačenje novih korisnika.
Možete li nam reći nešto više o poslovanju United Grupe, koja je izrasla upravo iz SBB-a?
United Grupa, vodeća telekomunikaciona i medijska kompanija u Jugoistočnoj Evropi, u većinskom je vlasništvu BC Partners, jedne od najvećih globalnih investicionih kompanija. Osnivač kompanije Dragan Šolak zajedno sa menadžmentom kompanije poseduje značajan manjinski udeo, a EBRD kao manjinski akcionar Grupu podržava još od 2004. godine. U kompaniji je zaposleno preko 15.000 ljudi. Kompanija posluje u osam zemalja u Srbiji, Sloveniji, Hrvatskoj, Grčkoj, Bugarskoj, Bosni i Hercegovini, Crnoj Gori i Severnoj Makedoniji i ima 15 miliona korisnika. Prihodi United Grupe su u prethodne tri godine utrostručeni i EBITDA je već sada veća od milijardu evra.
Kompanija United Grupa u poslednje tri godine ima astronomski rast, snažno je investirala kupujući Tele-2 i Optimu u Hrvatskoj, Vivacom i Novu u Bugarskoj, Novu i Wind u Grčkoj, kao i 20 manjih i srednjih kompanija. Vrednost ovih akvizicija premašuje tri milijarde evra.
Šta će biti u fokusu vaše kompanije u 2023?
Kao i uvek – ljudi, kako korisnici, tako i naši zaposleni. Svaka karika u tom lancu je važna, jer bez zadovoljnih zaposlenih, nema zadovoljnih korisnika. SBB već 20 godina menja način na koji ljudi u Srbiji komuniciraju, informišu se i rade.
Mi smo se kao kompanija u polju korisničkog zadovoljstva godinama razvijali i zato ga konstantno unapređujemo, što se odrazilo i na pozitivnu percepciju našeg brenda. Prema istraživanjima agencije Deep Dive, naši korisnici su najzadovoljniji korisnici na tržištu, koji vide SBB kao najprofesionalniju telco kompaniju, modernu, sa dobrom reputacijom, koja prati svetske trendove. Želja nam je i da uđemo na tržište mobilne telefonije, da budemo operator koji u svom portfoliju ima kompletnu uslugu i fiksne i mobilne telefonije i da pružamo usluge kvadripleja. Siguran sam i verujem da smo uspeli da pobedimo sve izazove snagom brenda, vrhunskom uslugom, jedinstvenom ponudom kanala, a sve uz neverovatnu podršku naših korisnika i zaposlenih.
Verujemo da su liberalizacija tržišta telekomunikacija, slobodna konkurencija i fer tržišni uslovi način da se i korisnicima u Srbiji obezbede kvalitetnije usluge, a nastavak borbe za ispunjenje tog cilja vidimo u legitimnoj težnji da proširimo svoje poslovanje. Spremni smo da investiramo u nova radna mesta, kvalitetnije servise, bolje usluge, i da nastavimo da donosimo inovacije kao što smo to radili i do sada.