Mnogo pre najveće nesreće u Mađarskoj u poslednjih šest decenija, tamošnji zvaničnici upozoreni su da je saobraćaj na Dunavu postao opasan u okolini Budimpešte. Međutim, vlada nije ograničila broj brodova na toj reci, piše Njujork tajms.
Uzrok poslednje nesreće, koja je još uvek je pod istragom, izazvala je zabrinutost da političke kalkulacije i težnja za profitom nadmašuju sigurnosne probleme u gradu u kojem je turizam posao glavni izvor prihoda.
Dvadeset osam ljudi, većina iz Južne Koreje, poginulo je prošlog meseca kada su se dva broda sudarila na Dunavu u centru Budimpešte.
„Gradski zvaničnici su upozoreni na opasnosti od prevelikog prometa“, rekao je Gabor Demski, gradonačelnik Budimpešte od 1990. do 2010. godine.
„To je veoma profitabilan posao“, dodao je on.
Studija iz 2013. godine, koju je naručila Budimpešta, upozorila je da je porast broja hotelskih brodova „doveo do brojnih tačaka napetosti“, uključujući zagušenost plovnog puta. Ove godine, studija razvoja saobraćaja koju je pripremila Agencija za transport u Budimpešti, utvrdila je da je potrebno više „saradnje između profesionalnih i turističkih brodova na dunavskom delu Budimpešte.
Mađarska turistička agencija saopštila je da država ispunjava sve međunarodne propise u vezi sa plovnim putevima, uključujući i one koji se odnose na sigurnu plovidbu velikih plovila“.
„Postoji nekoliko naznaka da je za slučaj poslednje nesreće odgovorna ljudska greška“, saopštila je agencija, dodajući da je izrazila najdublje saučešće porodicama nastradalih.
Studija koju je sufinansirala Evropska komisija objavljena u aprilu 2018. godine pokazala je da se promet na Dunavu, meren na nemačko-austrijskoj granici, povećao za 89 odsto od 2002. do 2017. godine, na 346 brodova sa 50.616 kreveta.
Kapetan Branislav Vajda, predsednik Udruženja profesionalnih prevoznika Srbije, izjavio je da je gužva na Dunavu u Beogradu i okolini bila toliko ozbiljna „da je samo bilo pitanje vremena kada ćemo imati tragediju koja se desila“.
Dunav se prostire na oko 1.800 milja od Nemačke do Crnog mora i protiče kroz 10 zemalja, što otežava dobijanje kompletne slike o rečnom prometu i sigurnosti.
Mađarski premijer Viktor Orban i njegova stranka Fides imaju skoro potpunu kontrolu nad državom i vrše sve veći uticaj na privatnu ekonomiju, uključujući turizam, jedan od najprofitablinijih sektora, piše Njujork tajms.
Ćerka Viktora Orbana, Rahel Orban, koja je magistrirala menadžment u hotelijerstvu na privatnom univerzitetu u Švajcarskoj, neplaćeni je savetnik Mađarske turističke agencije.