U poslednje dve godine pandemija se pokazala kao nova realnost kada je u pitanju oblast internet trgovine – veliki broj kompanija je izašao na virtuelno tržište, došlo je do većeg poverenja potrošača, a uporedo sa ovim procesima odvijala se ubrzana opšta digitalizacija. Za ozbiljniji razvoj, međutim, lokalno tržište nije dovoljno. Prirodno, prvi korak je uvek prema tržištima gde poznaju kupce, gde su jezičke i kulturne razlike minimalne. Međutim, u ovom realnom, a ne virtuelnom svetu, svako tržište ima svoja pravila, da su transakcioni troškovi, poput plaćanja i dostave, visoki, ne važe vaši instrumenti elektronske identifikacije, a imate i troškove i zahtevne carinske procedure.
Sa ciljem da se ova ograničenja otklone ili bar smanje i tako olakša trgovinska razmena pre svega na Zapadnom Balkanu, članice CEFTA sporazuma usvojile su Akcioni plan za elektronsku trgovinu, koji se fokusira na navedene grupe prepreka, identifikovanih u tesnoj saradnji sa privredom. Cilj je da se svim kompanijama omogući da posluju po istim, zajedničkim pravilima, zasnovanim na onima koja važe u EU, i koja će se podjednako primenjivati u celom regionu. Kako bi pospešila razvoj e-trgovine u regionu, CEFTA nastoji da uspostavi transparentnost cena poštanske dostave, kao i da omogući što jednostavniji prolazak paketa kroz carinu. Priznavanjem elektronskih potpisa ljudi će moći da koriste svoj e-potpis na svim CEFTA tržištima. Ovome treba dodati i uklanjanje neopravdane diskriminacije potrošača na osnovu njihove lokacije, tzv. geo-blokiranje, čime se dobija pregled aktivnosti CEFTA u narednom periodu.
Imajući u vidu da e-trgovina beleži kontinuiran rast, potrebno je kompanijama i potrošačima ponuditi više mogućnosti, i to na tržištu čija je vrednost više od milijardu evra i koje broji oko 20 miliona potrošača. I to je tek prvi korak. One kompanije koje naprave uspeh po CEFTA pravila, zapravo se treniraju za glavnu premiju – EU tržište. Zato je potrebno motivisati kompanije da ulažu u procese digitalizacije i izađu iz komfora domaćeg tržišta. A u vreme pandemije i uslovima brzorastućeg trenda e-trgovine, ima li boljeg načina za to?