Kako je koronavirus uticao na vaše poslovanje – praktično i strategijski?

Kao i ostale, i nas je pandemija zatekla, te smo u trenutku morali da se fokusiramo na najvažnije: zdravlje zaposlenih, maksimalnu zaštitu i nesmetan nastavak proizvodnje radi obezbeđenja potreba tržišta. Rad u mesnoj industriji inače zahteva najstrože standarde higijene i bezbednosti, što je onemogućilo i širenje koronavirusa unutar radne sredine, a dodatnim merama efikasno smo obezbedili fizičku distancu i sprečili kontakte zaposlenih iz različitih smena. Industrija mesa nije imala pad tražnje svojih proizvoda, čak je u početku epidemije došlo do ogromnog skoka potražnje, naročito za konzervama (gotova jela, paštete, mesni narezak), jer su ljudi osiguravali zalihe hrane proizvodima sa dužim rokom upotrebe. I u pikovima pojačane tražnje, Carnex je uspeo da, uz odgovornost i posvećenost zaposlenih, optimalno planiranje i efikasan lanac snabdevanja, zadovolji zahteve tržišta. Pokazalo se da je strategija vertikalno integrisanih poslovnih sistema velika prednost, jer se njome obezbeđuje celokupan proces proizvodnje, od sirovina do gotovog proizvoda, tako da Carnex ni u jednom trenutku nije imao poteškoće u nabavci sirovina.

Koliko je u ovakvim situacijama, dok traje pandemija opasne bolesti, važno izgraditi poverenje među svojim potrošačima u smislu bezbednosti i sigurnosti proizvoda, i kako ste vi to uradili?

Potrošači se sve više opredeljuju za najpotrebnije proizvode i od njih biraju brendove kojima veruju, a veruju im jer ih nikada nisu izneverili kvalitetom. U tome je jačina i naše povezanosti sa potrošačima, jer Carnex je brend kom se veruje, to potvrđuje višedecenijski izbor potrošača, posebno kad su u pitanju tradicionalni proizvodi kao što su pašteta, narezak ili viršle. Ovo vreme nam je potvrdilo da će takav brend uvek ostati prvi izbor.

Očekujemo da će u budućnosti, upravo zbog manjeg obima kupovine i fokusa potrošača na ono što im je najpotrebnije, jedno od merila sigurno biti i „best buy“, što znači kvalitet po pristupačnoj ceni. Carnex upravo to i obezbeđuje potrošačima – najviši kvalitet proizvoda po dostupnoj ceni.

Na koji način je koronavirus revidirao vaše planove za 2021. godinu?

Svima nam je koronavirus barem malo pokvario planove, ali najviše je uticao na usporavanje započetih projekata u 2020. godini. Zato smo za 2021. planirali brojne nove proizvode u različitim kategorijama, novu liniju za gotova jela, kao i obeležavanje 50 godina paštete, koja će biti redizajnirana. Jetrena pašteta je obeležje Carnexa, ona je taj spoj tradicije ukusa i kvaliteta od poverenja, koji pažljivo negujemo, uz inovacije i nove recepture koje takođe kao lider razvijamo. Taj princip primenjujemo u gotovo svim kategorijama, na primer, kategorija gotovih jela obuhvata naša tradicionalna jela, koja su mnogo puta nagrađivana, ali i Ukuse sveta koji nose nove izazove i trendove i imaju ogromnu grupu potrošača.

Naročito ćemo ulagati u resurse organizacije u kojoj su razvoj i investicije ono što gura kompaniju napred. Kako i u ovim nepredvidivim tržišnim okolnostima imamo dobar finansijski rezultat poslovanja, u 2021. smo planirali da EBITDA uvećamo za još oko 10%, a profit za oko 5%.

Vidite li ovakav društveni kontekst kao priliku ili kao kamen spoticanja u trci sa drugim velikim evropskim proizvođačima?

U vreme epidemije se pokazalo koliko je bitno da svaka država ima sopstvenu proizvodnju hrane. U periodima velike potražnje sa više različitih tržišta, kada nije moguće istovremeno odgovoriti na sve zahteve, sasvim prirodno je da domaći proizvođač, kao prioritet, bira snabdevanje domaćeg tržišta u kome žive porodice, prijatelji, poslovni partneri, sunarodnici. Ne bih u kontekstu pandemije takmičarski upoređivao konkurentnost Carnexa sa proizvođačima industrije mesa iz Evrope ili sveta, ali činjenica je da su mnogi, veliki proizvođači iz USA, Nemačke, Kanade, Francuske, Australije itd. imali velike probleme zbog epidemije i nisu uspeli da održe kontinuitet proizvodnje.

Kada je reč o širenju tržišta, interesovanje za naše proizvode postoji, naročito u EU, Rusiji, Aziji, ali potrebna je i podrška državnih institucija, pre svega Ministarstva poljoprivrede i Uprave za veterinu, jer je neophodno uspostavljanje međudržavnih protokola, odnosno usklađivanje tehničko-veterinarskih uslova između zemlje izvoznice i zemlje uvoznice. Siguran sam da će institucije Republike Srbije uskoro omogućiti plasman na tržišta drugih zemalja, jer je to od velikog značaja u ovom periodu rekordno niskih tržišnih cena svinja u Srbiji, što otežava situaciju u svinjarstvu, klaničnoj industriji i industriji mesne prerade.

Takođe, kako već duže vreme raste uvoz svinjskog mesa i mesnih prerađevina u odnosu na izvoz iz Srbije, bez podrške proizvodnom lancu primarnih proizvođača svinja i klaničarima i prerađivačima mesa, srpska proizvodnja će biti sve manja, umesto da se iskoriste šanse mogućih plasmana u izvozu. Zato treba razmotriti efektnije subvencije u stočarstvu koje će biti bazirane na kvalitetu grla, npr. procentu mesnatosti.

Kakva je strategija dodatnog širenja vašeg poslovanja izvan Srbije u trenucima kada se čitav svet hermetički zatvara? Koliko je mesna industrija važna u nečemu što se naziva „borba sa ekonomskim posledicama korone“?

Zbog velikih potreba za svinjskim mesom i interesovanja za naše proizvode, države sa kojima bi trebalo prioritetno uspostaviti bilateralni tehničko-pravni okvir za otvaranje saradnje jesu Kina, sa kojom je usaglašavanje započeto još 2014, Malezija, J. Koreja… Potencijal izvoza samo za kinesko tržište je od 50 do 100 miliona evra na godišnjem nivou.

Carnex ima proizvode koji svojim kvalitetom mogu da konkurišu najboljim proizvođačima bilo gde u svetu. Pokazalo se to već na tržištu Rusije, koje je i dalje jedno od najvećih i najznačajnijih, gde smo prisutni već dugo i nagrađivani mnogo puta. Recimo, na prestižnom sajmu u Moskvi smo poslednji put 2018. osvojili pet zlatnih medalja i jednu srebrnu. Carnex je prisutan i u Evropi, sa paštetama i gotovim jelima, a naši proizvodi nalaze se na rafovima u Australiji i Kazahstanu. Imamo ambiciozne planove i za naredni period i dalje širenje, jer smo usmereni na izvozna tržišta.

Ako se zna da je ukupan godišnji promet prvih 10 proizvođača mesne industrije Srbije preko 600 miliona evra, jasno je koliko je značajno podržati mesnu industriju, a to opet podrazumeva podršku ne samo za velike proizvođače nego i za mala gazdinstva i porodice koje žive od mesne industrije.

Da li naši proizvodi mogu da budu konkurentni evropskim?

Srbija zaista ima kvalitetne mesne proizvode, zbog toga smo bili i jedan od inicijatora formiranja Asocijacije za razvoj kvaliteta mesa i proizvoda od mesa, koja je osnovana još 2016. godine i ima šest članica – Carnex Industrija mesa Vrbas, Industrija mesa Topola, Yuhor, Zlatiborac, Neoplanta i Moritz. Asocijacija je orijentisana na zaštitu i promovisanje proizvoda od mesa višeg kvaliteta na tržištu Srbije i sertifikaciju oznake „Srpski kvalitet“, koju dodeljuje Ministarstvo poljoprivrede. Na ovaj način su zaštićeni srpski proizvodi koji se svojim posebnim svojstvima jasno razlikuju od proizvoda iste kategorije, a proizvedeni su od domaće sirovine i imaju kvalitet viši od proizvoda iste kategorije u smislu relevantnih propisa i standarda. Ovo je posebno važno radi svojevrsne edukacije domaće javnosti, jer podstiče jačanje poverenja u domaći kvalitet, a svakako u cilju promocije srpskog kvaliteta na internacionalnom nivou.

Izuzetno nam je drago da su od osam sertifikovanih proizvoda tri Carnexova: Carnex Domaća mesnata slanina, Rustik kobasica i Domaća sarma.

Osim u sferi privrede, gde Carnex još pruža svoj uticaj? Koliko je važna društvena odgovornost prema zajednici čiji ste sastavni deo (u nekim delovima i njen pokretač) i gde vi vidite svoju ulogu?

MK Grupa i Carnex su kompanije duboko posvećene brizi i podršci okolini i zajednici, posebno zdravstvu. Carnex je aktivan u rešenju problema lokalne zajednice i zaštiti zdravlja, i u tom cilju smo pre dve godine uložili 70.000 evra za izgradnju sale za carski rez u bolnici u Vrbasu. Na nivou lokalne zajednice redovno pomažemo sportske aktivnosti i druge edukativne i ekološke akcije zajedno sa gradom i lokalnim institucijama.

Kao kompanija koja je među najvećim proizvođačima hrane, borimo se protiv gladi i bacanja hrane, i nastojimo da pomognemo osetljivim grupama koliko možemo. U tome smo partneri sa Bankom hrane kojoj smo u poslednje tri godine donirali oko 60 tona proizvoda, u vrednosti oko 220.000 evra, i time obezbedili bar jedan obrok za oko 360.000 ljudi.

Deo naše društvene odgovornosti na koju smo posebno ponosni jeste energetska efikasnost i zaštita životne sredine. Carnex je jedna od prvih kompanija uopšte koja je prepoznala važnost problema otpadnih voda i još 2012. investirali smo više od 2,5 miliona evra u izgradnju sistema za prečišćavanje otpadnih voda. Danas sa ponosom možemo da istaknemo da se potpuno prečišćena voda odgovarajućeg kvaliteta ispušta u Deltu I-64 Velikog bačkog kanala.

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

Pre slanja komentara, pogledajte i upoznajte se sa uslovima i pravima korišćenja.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.