Kako biste opisali ključne faktore koji su doprineli uspehu Delta Real Estate-a u prethodnoj godini, posebno imajući u vidu postignute rezultate i rast prihoda?
Ni u jednom biznisu nema uspeha preko noći, a to naročito važi za Real Estate. Naš uspeh je rezultat rada dugog niza godina.
Prošlu godinu je svakako obeležilo otvaranje poslovno-kongresnog dela Sava Centra koje je ispratilo fenomenalno interesovanje šire javnosti, ne samo poslovne. Rezultat toga je organizacija čak 60 događaja u samo 45 dana rada.
Kada govorimo o rezultatima, uvek priča dovodi do operativnog profita, i možemo da se pohvalimo da smo u 2023. godini ostvarili rekordne rezultate u svim segmentima poslovanja: hotelima, šoping molovima i poslovnom prostoru. To naravno nije rezultat rada samo tokom poslednjih 12 meseci, već rezultat postavljanja dobrih koncepata i praćenje jasnih planova razvoja.
Kada govorimo o šoping molovima, na primer, mi smo prisutni na tržištima poput Niša ili Banjaluke, na kojima ima mesta za samo jedan dominantan tržni centar i to je upravo naš Delta Planet. Mi smo tim gradovima ponudili nešto što do tada nije postojalo. Molovi su dinamičan koncept, da biste ostvarili rast posećenosti i prihoda zakupaca, pa samim tim i svog profita, morate stalno biti sveži u ponudi, inovativni i interesantni potrošačima. Kroz naš šoping mol dnevno prođe posetilaca koliko okvirno publike prima Beogradska arena. Da biste njih zadržali, a nove privukli, zaista morate imati aktuelnu i zanimljivu ponudu.
Prošle godine smo, vođeni pozitivnim trendovima u hotelskom biznisu, uradili akviziciju Radisson Collection hotela i tako upotpunili našu ponudu sa dodatnim smeštajem na drugoj strani reke Save i već u prvim mesecima rada smo prezadovoljni ostvarenim rezultatima.
U segmentu poslovnog prostora već duži niz godina nam je stopa zauzetosti 100% što pokazuje da su zakupci prepoznali kvalitet našeg prostora.
Zbog toga, uspeh zaista nije nešto što obezbedite u periodu od 12 meseci. To je nešto što pripremate mnogo unapred, pre same izgradnje objekata. Mi se projektima bavimo daleko duže nego što traje sam proces izgradnje – postavljamo ih na zdrave osnove još pre početka građevinskih radova.
Kako će izgledati realizacija najznačajnijih projekata koje Delta Real Estate planira da realizuje u narednom periodu, poput Delta Landa u Beogradu i Delta Irona u Novom Sadu?
Projekti koji su pred nama su zaista monumentalni, po veličini, kvalitetu ponude i arhitektonsko-građevinskim rešenjima.
Projekat Delta District nalazi se na najatraktivnijem delu poslovnog centra Novog Beograda gde ćemo sagraditi hotel sa 5 zvezdica, poslovnu zgradu i rezidencijalni deo povezan sa hotelom i servisiran od strane hotela kao jedinstvena ponuda na tržištu visoko luksuznih stanova. Završetak projekta je s početkom EXPO 2027, pa će tih 100 000 m2 biti intenzivno građeno, kako bismo projekat završili na vreme.
Delta Land je posebno zanimljiv jer obuhvata objekte koji su kulturno i istorijsko dobro grada Beograda. U pitanju su poslovne zgrade koje ćemo u potpunosti rekonstruisati, ali i pojedini delovi objekata koji će biti sačuvani. To nasleđe smo obuhvatili u arhitekturu našeg plana izgradnje poslovnog, stambenog i maloprodajnih objekata na 5,4 ha zemlje. Ovaj monumentalni projekat po veličini i broju stambenih jedinica najviše podseća na Belville, naš prvi stambeni projekat, ali i prvi mixed-use (mešovita namena) real estate projekat u Beogradu. Osećamo se privilegovano što ćemo izgradnjom Delta Landa sačuvati veliko kulturno i istorijsko nasleđe i veliki legat Miloša Savčića, nekadašnjeg gradonačelnika Beograda. To nas zaista motiviše da Beogradu ponudimo autentični arhitektonski izraz koji do sada nije ponuđen u glavnom gradu. Tu leži i najveća lepota rada u real estate-u – možete da budete svedoci transformacije jednog dela grada i poboljšanja kvaliteta života.
Novi Sad, kulturna prestonica Evrope 2022. godine, menja se i transformiše i sve veći broj kompanija otvara svoje fabrike ili prebacuje svoja sedišta u ovaj grad. Ono što Novom Sadu nedostaje jeste moderan poslovni centar. To smo prepoznali i želimo da dodamo vrednost Novom Sadu u vidu modernog poslovnog centra kakav postoji i u Beogradu i većim gradovim u okruženju. Postoji jasna poslovna logika iza plana da Novi Sad dobije moderan, energetski efikasan poslovni kompleks. Delta Iron će biti jedna od naših „najzelenijih“ zgrada na kojoj ćemo primeniti razne novitete. Po prvi put ćemo raditi geotermalne sonde za poslovni objekat, a pored toga objekat će se snabdevati energijom iz solarne energane od 1,3 MW, a tokom samog procesa izgradnje primenićemo sve moderne tehnologije. Na taj način ćemo transformisati nekadašnju industrijsku zonu na samom ulazu u Novi Sad u moderan poslovni centar.
Kako planirate da se nosite sa potencijalnim izazovima tokom realizacije novih projekata, posebno imajući u vidu složenost i obim investicija?
Stožer naših planova za budućnost jeste vera u kvalitet naših projekata, dobar tim koji može da ih sprovede u delo, a okosnica svega su dobro planiranje i priprema. Naši novi projekti imaju pre svega sjajne lokacije sa velikim potencijalom, što i jeste najbitniji preduslov uspešnog real estate projekta. Važno je proceniti zahteve tržišta i na njih najbolje odgovoriti, ali veoma često je važna i smelost da primenite izreku: „Najbolji način da predvidite budućnost jeste da je sami kreirate.“ To znači da nije dovoljno samo zadovoljiti trenutne tržišne norme, već projektovati pravac kretanja tržišta.
Kako očekujete da će novi projekti poput Delta Landa i Delta Irona doprineti poslovnom portfoliju Delta Real Estate-a i širem ekonomskom razvoju?
Građevinska industrija je zasigurno veliki pokretač ekonomskog razvoja. Mi smo sa ovim projektima krenuli u vreme kada se u Beogradu i Srbiji najavljuju važni događaji. Pre svega mislimo na EXPO 2027 koji sa sobom nosi brojne prateće sadržaje i razvoj infrastrukture. Ono što je izvesno jeste da je pred nama izuzetno dinamičan period. Naši projekti usmereni su pre svega ka premium segmentu, a taj deo tržišta je stabilan – postoji jasna tražnja na čije zahteve smo spremni da odgovorimo.
Kako planirate da integrišete inovativne tehnologije i održive prakse u nove projekte Delta Real Estate-a kako biste osigurali dugoročnu održivost i konkurentnost na tržištu?
Cenovna osetljivost nije više jedini faktor koji tržište postavlja. Ono je odavno iskazalo osetljivost na konvencionalna energetski neefikasna rešenja primenjena u komercijalnim i stambenim zgradama. Biti energetski efikasan nije više popularni narativ – sada je neophodnost. Biće nemoguće izdati zgrade koje nemaju dokaz energetske efikasnosti ili prodati stanove sa velikom potrošnjom energenata. Ključno je da mi, kao investitori, postanemo toga svesni i krećemo se u pravcu očuvanja prirode uz neophodni element komercijalne isplativosti, kako bi se ciklus investiranja mogao nastaviti.
Karbonski otisak komercijalnih zgrada je nešto što se pri samom projektovanju i izgradnji mora imati na umu. Jednostavno rečeno, danas je neophodan balans održivosti i ekonomske isplativosti i o tome vodimo računa u svakoj fazi razvoja real estate projekta bilo koje namene. Moderni objekti moraju biti fleksibilni, energetski efikasni i komercijalno potentni – bilo da se radi o hotelu, poslovnoj ili rezidencijalnoj zgradi.