Istraživanje koje je sprovedeno tokom septembra 2024. godine u Srbiji, otkriva ključne trendove u stavovima potrošača prema renoviranju doma, uključujući zamenu vrata, prozora i krovnih prozora, kao i zamenu starih predmeta i kućnih aparata. Studija, koja je obuhvatila 1.000 ispitanika širom Srbije, pokazuje da su najveći prioriteti za renoviranje oni elementi koji mogu značajno doprineti uštedi energije, a glavna prepreka nedostatak finansijskih sredstava.

Glavni cilj ovog istraživanja bio je identifikovati ključne trendove i stavove ciljne publike u vezi sa: nostalgijom koju nose stari ili nasleđeni predmeti, osećajem doma, renoviranjem, zamenom vrata, prozora i krovnih prozora, kao i procenjenim budžetom dostupnim za te potrebe. Ciljna grupa obuhvatila je zaposlene muškarce i žene starosti između 30 i 64 godine koji razmišljaju o renoviranju doma, a istraživanje je sprovedeno na području Srbije, na zahtev kompanije VELUX.

Ključni rezultati pokazuju:

  • Finansije kao glavna prepreka – Finansijska ograničenja su glavni razlog koji sprečava čak 2/3 ispitanika (67,1%) da zamene stare predmete, naročito u ruralnim sredinama. Strah od komplikovanosti zamene (36,6%) i nedostatak vremena (29,8%) su dodatni faktori.
  • Energetska efikasnost kao motivacija – Glavni razlog za zamenu prozora i vrata koji su ispitanici naveli (njih 26,6%) je povećanje energetske efikasnosti. Kada bi zamena vrata i prozora mogla da doprinese uštedi od 20% u troškovima grejanja, prioriteti za zamenu bi se promenili, a vrata i prozori bi postali glavni fokus. Za sada su na vrhu liste prioriteta zamena bojlera i šporeta (63%). Gotovo polovina ispitanika koji poseduju krovne prozore (45%) naveli su da bi njihova zamena bila prioritet u postizanju energetske efikasnosti.
  • Planovi za zamenu vrata i prozora – Iako u 72% slučajeva postoji potreba za zamenom prozora i vrata, oni nisu zamenjeni u 2/5 slučajeva. Trećina ispitanika planira zamenu starih vrata i prozora u narednih godinu do tri godine, dok je za zamenu krovnih prozora planiran kraći rok – do godinu dana. Najčešći iznos koji su spremni da izdvoje za zamenu prozora je između 15.000 i 30.000 RSD, dok bi za vrata izdvojili više, do 60.000 RSD.

Šta kuću čini domom?

U domovima često postoje lični ili porodični „suveniri“ kojih nikada ne bismo želeli da se odreknemo – stari radio ili komad nameštaja, porcelanske figurice i slično. Krovni prozor predstavlja jedan od elemenata koji će koristiti buduće generacije, naša deca i unuci. Oni su organski deo našeg životnog prostora, ali postoje i delovi koji se moraju zameniti radi zdravlja, komfora i održivosti. Dobro postavljen, energetski efikasan krovni prozor ne samo da poboljšava svakodnevni komfor, već doprinosi i značajnim uštedama energije. Samo zamenom krovnih prozora i smanjenjem unutrašnje temperature za dva stepena Celzijusa, potražnja za grejnom energijom može se smanjiti za gotovo 40%, bez narušavanja komfora, što je moguće sa VELUX krovnim prozorima.[1]

Sprovedena studija takođe pomaže u otkrivanju koji su to elementi koje ljudi nerado menjaju i koji su oni koje smatraju zamenljivim.

Ispitanici su istakli da uklanjanje starih i nepotrebnih stvari iz doma doprinosi oslobađanju fizičkog prostora, ali i rasterećenju uma od suvišnih obrazaca mišljenja i opterećujućih uspomena. Većina ispitanika se ne izjašnjava kao posebno vezana za stare predmete, niti kao sklona njihovom odbacivanju. Oko 30% ispitanika odlaže zamenu starih predmeta iz različitih razloga.

Odeća (54,9%) i tekstil za domaćinstvo (41,6%) su najčešće menjani u poslednjih godinu dana, jer su najlakši i najjeftiniji za zamenu, dok su predmeti koji zahtevaju veća finansijska ulaganja zamenjeni tek kada su prestali da funkcionišu.

Predmeti sa emocionalnom vrednošću, poput suvenira, retko se odbacuju, iako ih 36% smatra „kandidatima“ za bacanje, a samo 20% ih je zaista odbacilo u poslednjih godinu dana.

Rezultati ukazuju na jak fokus potrošača na praktične mere renoviranja, pri čemu 72% ispitanika priznaje da postoji potreba za zamenom vrata i prozora prvenstveno radi energetske efikasnosti i ušteda. Među ispitanicima, oni koji žive u kućama i ruralnim sredinama bi zamenili vrata i prozore pre nego oni koji žive u zgradama, međutim navode finansijske razloge i strah od nepredviđenih problema tokom renoviranja kao glavne prepreke.

[1]   Merenje VELUX-a u modelu potkrovlja površine 95m2 sa 8 krovnih prozora i izolacijom od 250 mm. Krovni prozori sa U-vrednošću od 2,8 W/m2K zamenjeni su boljim prozorima sa koeficijentom toplotnog prenosa od 1,0 W/m2K.

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

Pre slanja komentara, pogledajte i upoznajte se sa uslovima i pravima korišćenja.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.