Ispričao mi je profesor filozofije iz gimnazije u koju sam išla da deca (đaci) svake godine ocenjuju i procenjuju osobine nastavnika i da dobar (da ne kažem omiljeni) nastavnik uvek treba da:
1. Dobro poznaje svoj predmet i apsolutno vlada gradivom koje prenosi deci
2. Ima jasno definisane kriterijume za ocenjivanje (pravedan je i pravičan)
3. Bude duhovit 🙂
I sada, naravno, svi znamo da nastavnici znaju svoj predmet i da su kriterijumi nešto na čemu se uvek radi, popravljaju se i teži se tome da svi dobiju pravu ocenu za prikazano znanje. Deca dokazano više cene i vole nastavnike koji su dosledni i pravedni, koji prema svima postupaju isto, bez omiljenih učenika. To je svima jasno.
Ono na čemu bih da se zadržimo je duhovitost 🙂 Šta je deci smešno, kakav humor vole, kako smeh utiče na njihovu percepciju i retenciju gradiva, ali i gde je granica između duhovitosti i blamiranja nastavnika i da li se tog prelaska granice boje?
Duhoviti nastavnici brzo razmišljaju i pronalaze zanimljiv, neočekivan odgovor u svakom trenutku. Humor i šale pomažu u stvaranju opuštene i prijatne atmosfere u učionici, a to zasigurno doprinosi smanjenju stresa i anksioznosti kod dece. Šale i humor razvlače usne u osmeh, a časovi postaju zanimljiviji, pa su deca motivisanija da slušaju i učestvuju. Kada je atmosfera zabavna, deca lakše usvajaju nove informacije, a kako je humor most između složenih tema i učenika, olakšava im da bolje razumeju i pamte gradivo.
Duhoviti nastavnik može brže izgraditi odnos poverenja sa učenicima. Deca se osećaju prijatnije i opuštenije u interakciji sa takvim nastavnicima, zenice se povećavaju kada očekuju neočekivano i neki novi zanimljiv stimulus, a to sve doprinosi i razmišljanju izvan uobičajeno definisanih okvira. Mi takav vid razmišljanja nazivamo kreativnošću i definišemo ga kao kreiranje novih ideja ili povezivanje starih na potpuno novi način. Svaka osoba je najkreativnija kada je najopuštenija, a situacije u kojima se od srca smejemo zasigurno spadaju u momente stvorene za rađanje novih ideja.
Zabavan i deci duhovit nastavnik ima veću kontrolu i u procesu rešavanja situacija u kojima bi inače moglo doći do sukoba ili nereda, na način koji deci deluje prijatnije i manje strogo. Ovde treba biti obazriv jer je važno razumevanje konteksta i važno je prepoznati situacije u kojima je humor prikladan, kao i vrste humora koje će najbolje funkcionisati u tom kontekstu. Šale koje nisu prilagođene situaciji mogu delovati neukusno ili neprikladno.
Biti duhovit zahteva hrabrost da se izraziš, jer postoji uvek rizik da šala neće naići na željeni efekat kod dece. Ljudi koji su sigurni u sebe lakše plasiraju svoje šale, a sa ovim u vezi je i prva osobina koja je deci važna kod nastavnika – znanje i u skladu sa njim i samopouzdanje nastavnika. Hrabrost i duhovitost nastavnika idu zajedno i zbog toga što podrazumevaju i sposobnost da se šališ na sopstveni račun, a ona se bazira na zrelosti i izraženoj emocionalnoj inteligenciji.
Duhovit nastavnik je onaj koji voli decu i zna da od njegovog pristupa predmetu, času, temi koju obrađuje zavisi i odnos dece prema svemu tome. Kada je nastavnik siguran u svoje znanje i neopterećen formom, a posvećen suštini, kada sluša i razume generaciju koju uči, prati šta je njima važno, šta ih inspiriše, i zna šta ih demotiviše, onda on može da gradi empatičan odnos sa decom. On ume da uđe u cipele dece i udobno mu je u njima. Razume njihov jezik i ne libi se da ga inkorporira u svoje poruke. Duhoviti nastavnik posvećeno sluša decu, razume ih i tačno zna na koji način može da ih uvede u svoju temu na način koji ih inspiriše 🙂
Kako je smeh lekovit, nije čudno što deca biraju duhovite sadržaje na netu, Netfliksu, na TikToku, gde god mogu. Prate zanimljive i humorističke sadržaje jer im boje dane vedrim bojama, menjaju raspoloženje nabolje i čine svet lepšim. Ne trepću dok gledaju influensere koji ih nasmeju do suza, dele šaljive sadržaje i smešne video-snimke na četovima, trude se da nasmeju druge. A nastavnike koji ih uz smeh uče najvažnijim životnim lekcijama, pamte ceo život 🙂
***
A1 Srbija aktivno pokreće promene i podržava ključne stubove zajednice. Upravo zato, prvi put na tržištu, A1 Srbija nudi prosvetnim radnicima neograničen internet za bilo koju postpaid tarifu tokom cele godine, kao gest zahvalnosti za ključnu ulogu koju nastavni kadar ima u našem društvu.