PARIZ – Grupa vodećih francuskih arhitekata osudila je planove za renoviranje Gar di Nora, jedne od glavnih železničkih stanica u Parizu, nazvavši dizajn koji predviđa transformisanje stanice u stakleni šoping centar ispunjen restoranima “nedoličnim”, “apsurdnim” i “neprihvatljivim”.

Plan za Gar di Nor, najveću stanicu u Evropi, koštao bi 600 miliona evra, a podrazumevao bi da putnici do vozova prvo moraju da pređu platformu sa prodavnicama.

U otvorenom pismu objavljenom u Mondu, arhitekta Žan Nuvel i osamnaest drugih stručnjaka iz Velike Britanije, Francuske i SAD, nazvali su plan da se površina stanice utrostruči “ozbiljnom uvredom” za putnike.

“Primoravanje stotina hiljada ljudi da šetaju komercijalnim prostorom postaje nepodnošljivo kada dolazi uz duga i nepotrebno komplikovana putovanja”, navodi se u pismu. “Ovaj projekat je neprihvatljiv i zahteva da ga ponovno promislimo od temelja do krova.”

Izvršni direktor građevinske kompanije S.N.C.F. Gares & Connexions, koja je zadužena za projekat, branio je plan u tekstu takođe objavljenom u Mondu.

“Ova transformacija primarno se odnosi na putnike koji železnicu koriste na dnevnom nivou”, napisao je Klod Solar. On je naveo da je nastojao da pomiri potrebe “užurbanih putnika” sa uslugama za one koji imaju više vremena.

Gar di Nor je velika stanica koja povezuje istočni i severni Pariz, ali i francusku prestonicu sa Amsterdamom, Briselom i Londonom. Njome dnevno prođe 700.000 putnika, a očekuje se da do 2030. godine njih na dnevnom nivou bude čak 900.000.

Ali praktičnost i estetika ovde ne idu podruku. Putnici su godinama kritikovali stanicu kao mračnu, disfunkcionalnu i čak haotičnu, a istaknuti britanski biznismen jednom ju je nazvao “čučavcem Evrope”.

Vizija za obnovu Gar di Nora predviđa uvećanje površinskog prostora sa 36.000 na 112.000 kvadratnih metara kako bi podsećala na stanicu Gar Sen Lazar koja opslužuje bogata predgrađa Pariza.

Uz restorane i prodavnice, u okviru renovirane stanice nalaziće se i poslovni i izložbeni prostor, sportski objekti i parking za 2.000 bicikala.

Početak izgradnje planiran je za kraj ove godine i početak 2020, a trebalo bi da radovi budu privedeni kraju do 2024, kada će Pariz biti domaćin Letnjih olimpijskih i paraolimpijskih igara.

Kritički nastrojene arhitekte navele su da je ideja da se projekat može privesti kraju za manje od pet godina “suluda”.

Solar je u odgovoru istakao da će se benefiti renovirane stanice osećati još dugo posle Olimpijskih igara.

“Sve se svodi na jedno pitanje”, kaže Bernar Lando, bivši zamenik direktora urbanističkog razvoja u Parizu. “Treba li sve železničke stanice pretvoriti u šoping centre?”

Piše ELIJAN PELTIJER

© 2019 The New York Times

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

Pre slanja komentara, pogledajte i upoznajte se sa uslovima i pravima korišćenja.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.