Da li želite „whopper“ sa govedinom ili bez nje?
Burger King nedavno je predstavio novu verziju svog klasičnog „whopper burgera“, ovog puta sačinjenog od vegetarijanskog mesa koje je osmislio startap “Nemoguća hrana”.
„Nemogući whopper“, kako ga nazivaju, najveća je potvrda – i prilika za ekspanziju – za mladu industriju koja pokušava da imitira ukus mesa biljnim alternativama.
Vegetarijanski burger koji je proizveo “Beyond Meat” još od januara je dostupan u preko hiljadu restorana Carl’s Jr. “White Castle” prodaje verziju „nemogućeg burgera“ od prošle godine, a burger od „nemogućeg mesa“ prvi put je predstavio “Red Robin”.
Direktor marketinga Burger Kinga Fernando Makado kaže da u toku testiranja „nemogućeg burgera“ ni mušterije ni zaposleni nisu uspeli da prepoznaju razliku između starog i novog „whoppera“.
“Ljudi iz mog tima koji poznaju ’whopper’ iznutra i spolja probaju ga i ne uspevaju da prepoznaju koji je koji”, kaže Makado.
„Nemogući whopper“ zasad dobro prolazi u svih 59 restorana u kojima je predstavljen. Ako se tako i nastavi, navodi Makado, kompanija će proširiti ponudu na svih 7.200 lokacija u Americi.
“Imam visoka očekivanja i mislim da će ovo biti veoma popularan proizvod koji nije rezervisan isključivo za ljude koji inače ne jedu meso”, ističe Makado.
Ovaj lanac brze hrane nudi vegetarijanske burgere već godinama unazad, ali oni nisu ni osmišljeni da repliciraju ukus pravog mesa.
„Nemogući whopper“ doveo je do interesantne saradnje lanca brze hrane koji neprekidno promoviše svoju posvećenost govedini na svakom pojedinačnom „whopperu“ (“100% govedina bez dodataka”) i startap kompanija posvećenih tome da ubede ljude da prestanu da jedu govedinu.
“Nemoguću hranu” 2011. godine osnovao je Pet Braun, nekadašnji profesor na Univerzitetu Stanford u Kaliforniji, koji je postao vegan po završetku koledža i pokrenuo kompaniju sa ciljem da utiče na smanjenje zavisnosti sveta od životinjskih proizvoda. Braun (64) je bio motivisan neugodnošću usled etičkih, zdravstvenih i troškova konzumacije mesa po životnu sredinu. Međutim, on i sam smatra da će ljudi pristati na promene tek ako pronađu proizvod koji će zadovoljiti njihovu žudnju za mesom.
“Mi se fokusiramo na stvaranje proizvoda koji će omogućiti ljubiteljima mesa sve što im je potrebno”, navodi on.
Nekoliko kompanija sada radi na stvaranju biljnih proizvoda koji imitiraju meso. “Beyond Meat” svoje proizvode zasniva na proteinu graška i soku od cvekle koji burgerima daje krvavi izgled.
Najveća inovacija “Nemoguće hrane” je upotreba hema, proteina bogatog gvožđem za koji kompanija veruje da je odgovoran za specifičan ukus mesa. Hem se meša sa kombinacijom drugih vegetarijanskih sastojaka.
Uspeh nije mogao proći bez kontroverzi. Mala ali veoma glasna grupa boraca za zaštitu životne sredine saopštila je da je “Nemoguća hrana” požurila da na tržištu predstavi novi sastojak a da prethodno nije obavila sva neophodna testiranja. PETA je takođe osudila kompaniju zbog testiranja proizvoda na miševima.
Očekivano, kompaniju su kritikovali i uzgajivači stoke zato što “Nemoguća hrana” svoje proizvode naziva mesom, te zahtevaju da se zakonski ograniči reklamiranje takvih proizvoda kao mesnih.
Ipak, “Nemoguća hrana” je donekle uspela da obistini Braunov san o stvaranju alternative koja je prihvatljiva u kontekstu zaštite životne sredine.
Proizvodnja mesa je jedan od najvećih činilaca u razvitku klimatskih promena. Proizvodnja “Nemoguće hrane” stvara tek delić štetnih gasova u odnosu na proizvodnju tradicionalnih mesnih proizvoda, sudeći prema istraživanjima kompanije.
„Nemogući burger“ sadrži istu količinu proteina kao i klasični „whopper“, ali 15 odsto manje masti i 90 odsto manje holesterola. Takođe se priprema na identičan način kao tradicionalni „whopper“.
Predstavljanje „nemogućeg whoppera“ ne znači da Burger King neće ostati posvećen proizvodnji i konzumaciji mesa, što ilustruju i najnovije reklame za pileće štapiće i „bacon king burger“.
Ali Makado navodi da kompanija primećuje da sve veći broj potrošača pokušava da pronađe način da efikasno smanji konzumaciju mesa, a naročito govedine. U “Nemogućoj hrani”, dodaje on, Burger King je pronašao način da namiri tu potrebu a da ne žrtvuje ukus.
“Nema kompromisa kada je ukus u pitanju, a i druge dobre strane definitivno privlače sve veći broj ljudi”, kaže Makado.
© 2019 The New York Times
Tekst iz novog broja Njujork tajmsa na srpskom jeziku koji svi čitaoci kao poklon dobijaju uz novi broj Nedeljnika koji je na kioscima od četvrtka, 16. maja.