Ništa nije značajnije u poslovnom svetu nego biti lider u poslovanju i primer drugima u zaštiti životne sredine. Pre tačno mesec dana, novosadska kompanija Neoplanta je potvrdila svoju lidersku poziciju postavši prva mesna industrija kojoj je dodeljena integrisana dozvola za prevenciju i kontrolu zagađenja životne sredine (IPPC dozvola). Da je bilo lako dobiti dozvolu koja predstavlja najviši evropski standard u oblasti ekologije, svakako nije, ali, kako direktor kompanije Neoplanta, Aco Tomašević, kaže – time je satisfakcija veća.
Prethodnih godina su predano ulagali u „zelene projekte“, i, samim tim, ispunili zahtevne kriterijume Ministarstva zaštite životne sredine. U jesen ulaze sa jasnom porukom svojim sugrađanima, ali i široj zajednici – da su potrošači sa kompanijom Neoplanta sigurni.
Vaša posvećenost lokalnoj zajednici toliko je snažna da se odražava i na globalnu zajednicu. Da li bi se poslovanje kompanije Neoplanta moglo opisati kao „misli lokalno, deluj globalno“?
Kada bismo morali da definišemo poslovanje kompanije Neoplanta, koja je članica Nelt Grupe, da, to bi verovatno bio najpribližniji opis. Svaka naša kampanja, akcija, ulaganje – sve je okrenuto poboljšanju kvaliteta života. Iako smo locirani u Novom Sadu, našli smo način da naš pozitivan uticaj stigne i u druge delove zemlje – tako što eko projektima utičemo na kvalitet vazduha, vode, hrane, pića. IPPC dozvola nam u tom smislu veoma znači, jer ona ukazuje na to da Neoplanta ima značajan doprinos u ostvarenju zdravije životne sredine.
Koliko „koraka“ i trnovitog puta je vodilo do dobijanja IPPC dozvole?
Kada pogledate da IPPC dozvola znači da poštujemo najviše standarde očuvanja prirodnih dobara, da recikliramo otpad i vodimo računa o smanjenju štetnih emisija, jasno je da su iza nas milje i milje koračanja uzbrdo. Ne treba zanemariti ni značajna ulaganja još od 2010. godine, koja su iznosila preko 20 miliona evra, a jedno od značajnijih predstavlja i savremeno postrojenje za prečišćavanje otpadnih voda koje sprečava uništavanje biodiverziteta u kanalu Dunav–Tisa–Dunav, kao i u smanjenje emisije CO2, u koje je uloženo 2,5 miliona evra.
Do dobijanja IPPC dozvole vodili su i drugi projekti, koji su značajni za Novi Sad.
U kompaniji Neoplanta ništa ne radimo stihijski, imamo dugoročni plan i akcije koje sprovodimo su samo pojedinačna poglavlja knjige koju pišemo. Tako naš lepi Novi Sad gledamo kroz durbin koji smo postavili na Petrovaradinskoj tvrđavi, a ovog proleća na Štrandu smo zasadili platane koji će posetiocima pružiti široki hlad. U pisanje naše knjige je uključena i posvećenost gradu čije ime nosimo, našoj lokalnoj zajednici, kao i povezanost sa sugrađanima. Osluškujemo njihove potrebe, a razmišljamo i kako da Novi Sad učinimo još lepšim.
Da li je teret ili privilegija biti lider u poslovanju u jednoj tako značajnoj prehrambenoj industriji?
Najiskreniji odgovor bi bio: privilegija. Očuvanje životne sredine je možda i jedino pitanje u poslovnom svetu u kom kompanije ne bi trebalo da se takmiče koja je bolja. Mi sigurno ne želimo da se takmičimo, jer nam je želja da u ovoj oblasti svi pobede. Kao prva i jedina mesna industrija koja je dobila IPPC dozvolu, hteli bismo da budemo tu za druge koji su još na putu dobijanja dozvole ili koji će se tek usuditi na ovaj korak. To je poruka koju šaljemo drugim kompanijama: uz vas smo, ne ispred vas.
A da li je teret slediti put ekološkog poslovanja?
Postavimo to ovako: da li želite da pijete vodu sa ukusom i mirisom ili onu bez ukusa i mirisa? Da li vam je draže da udišete maglu od zagađenja ili vazduh koji ne vidite? Da li želite da se pitate šta sve unosite sa hranom koju jedete, ili biste da budete sigurni u kvalitet? Odgovor je jasan, naročito kada pogledate koje poruke Neoplanta šalje. Kada kažemo da pravimo proizvode kao za našu decu, jasno je da ne pravimo kompromise i ne stajemo na ovome što smo do sada uradili. Ostaćemo dosledni ekološkim projektima i u budućnosti.