Nestlé, najveća prehrambena kompanija na svetu, objavila je finansijske rezultate za treći kvartal 2024. godine:
- Organski rast na globalu iznosi 2 odsto u prvih devet meseci, sa pozitivnim realnim unutrašnjim rastom (RIG) od 0,5 odsto u kontekstu smanjene potražnje i preduzetih mera za smanjenje zaliha u trećem kvartalu.
- Ukupna prodaja dostigla je 67.1 milijardi švajcarskih franaka, što predstavlja smanjenje od 2,4 odsto. Kursne razlike su smanjile prodaju za 4,1 odsto, a neto prodaje imovine (dezinvesticije) za 0,3 odsto.
- Prognoza za 2024. je da će organski rast prodaje do kraja godine ostati na oko 2 odsto. Očekuje se da će osnovna trgovačka marža operativnog profita iznositi 17 odsto, kao i da će osnovna zarada po akciji u stalnoj valuti uglavnom ostati nepromenjena.
Analizirajući poslovne rezultate za prva tri kvartala 2024. godine, novi izvršni direktor kompanije Nestlé, Loran Freks, izjavio je:
„Postigli smo organski rast prodaje zahvaljujući pozitivnom stvarnom unutrašnjem rastu. Potražnja je oslabila u poslednjim mesecima i očekujemo da će tako i ostati. S obzirom na ovu perspektivu i naše dodatne mere za smanjenje zaliha u četvrtom kvartalu, ažurirali smo naše godišnje prognoze, te očekujemo organski rast prodaje od 2 odsto, u skladu sa poslovanjem tokom prvih devet meseci.“
Freks je govorio o daljim planovima i posvećenosti kompanije Nestlé kupcima:
„Nestlé je odlučan da preuzme vođstvo u industriji, imajući u vidu naše globalne kapacitete, veliki portfolio čuvenih brendova i inovativne proizvode sa kojima se ljudi povezuju svakog dana i u svakoj fazi života. Na tim čvrstim temeljima izgradićemo još kvalitetnije odnose sa potrošačima i unaprediti sve kategorije proizvoda kako bismo ubrzali proizvodnju i povećali udeo na tržištu. Takođe ćemo se posvetiti digitalnoj transformaciji sa ciljem da poboljšamo agilnost i efikasnost.“
Novi direktor kompanije istakao je i da će se u daljem radu oslanjati na posvećenost i ekspertizu Nestlé tima, koji će tržištu doneti pozitivne promene, a kompaniji omogućiti održiv rast i profitabilnost. Inače, Loran Freks je došao na čelo kompanije Nestlé u septembru 2024. godine, sa ciljem daljeg razvoja i pozicioniranja Nestléa kao globalnog lidera.
Nestlé Srbija
„Nestlé je u Srbiji u prvih devet meseci 2024. godine ostvario organski rast od 2,3 odsto, dok beleži i konstantni rast tržišnog učešća. Na rast u prva tri kvartala najviše su uticale naše kategorije prehrambenih i konditorskih proizvoda, kao i asortiman Nestlé Professional i NESCAFÉ brendova“, izjavila je Marjana Davidović, generalna direktorka Nestlé za Srbiju, Crnu Goru i Severnu Makedoniju, i dodala:
„Kao i u prethodnim godinama, nastavili smo sa podrškom ugroženom stanovništvu kroz donacije naših proizvoda, čija je vrednost u 2024. za sada dostigla više od 20 miliona dinara. Kada je projekat regenerativne poljoprivrede u pitanju, u ovoj godini plan je da više od 6.000 hektara zemljišta bude obrađeno ovim agrarnim praksama, što je dvostruko više nego u prethodnoj. Samo u proteklih mesec dana na tržište Srbije doveli smo poznate svetske Nestlé brendove Trix i Gerber i proširili Maggi i Thomy palete proizvoda, a upravo su ukusni i kvalitetni proizvodi, zajedno sa brigom o zajednici i planeti, ono zbog čega Nestlé ima dugogodišnje poverenje potrošača.“
Prodaja na nivou Grupe
Organski rast iznosio je 2 odsto za devet meseci, slično kao i 2,1 odsto ostvarenih u prvoj polovini 2024. godine. Geografski posmatrano, organski rast su pokretala tržišta u razvoju i Evropa. Na razvijenim tržištima organski rast je bio 1,1 odsto uz pozitivan realan organski rast, dok je na tržištima u razvoju iznosio 3,5 procenata, takođe praćen pozitivnim realnim organskim rastom.
Po kategoriji proizvoda, najveći uticaj na organski rast imala je kafa, na čelu sa brendovima Nescafé, Starbucks and Nespresso, ostvarujući, pritom, srednji jednocifreni rast. Prodaja konditorskih proizvoda je rasla po srednjoj jednocifrenoj stopi, predvođena KitKat proizvodima i ključnim lokalnim brendovima. Kategorija bezalkoholnih pića (voda) ostvarila je srednji jednocifreni rast, dok je hrana za bebe, na čelu sa brendom NAN, Lactogen i mlečnim formulama, zabeležila nizak jednocifreni rast. Kategorija hrane za kućne ljubimce, takođe je ostvarila nizak jednocifreni rast, uz kontinuirani uspon premium proizvoda brenda Purina.
Gledano po kanalima, organski rast maloprodaje iznosi 1,9 odsto. Prodaja e-trgovine porasla je za 9,7 odsto, dostigavši 18,5 odsto ukupne prodaje Grupe. Organski rast out-of-home kanala iznosi 3,4 odsto.
Zona Evropa
Organski rast u Evropi iznosi 3,3 odsto, uz rast cena od 2,5 odsto, dok je realni organski rast 0,8 odsto. Najveći doprinos rastu za ovaj period godine, gledano po kategoriji proizvoda, dolazi od brendova hrane za kućne ljubimce, zatim kafe i konditorskih proizvoda.
Ostvarena prodaja smanjena je za 1,8 odsto i iznosi 13,9 milijarde švajcarskih franaka.
Prognoza za 2024. godinu
Uzimajući u obzir celokupno potrošačko okruženje, nova predviđanja kompanije zasnivaju se na nešto umerenijem rastu, te se procenjuje da će organski rast prodaje do kraja godine ostati na oko dva odsto, kao što je bio slučaj sa prvih 9 meseci u 2024. Očekuje se da će osnovna trgovačka marža operativnog profita iznositi 17 odsto, kao i da će osnovna zarada po akciji u stalnoj valuti uglavnom ostati ista.