Kakva su današnja deca, kako se igraju i provode vreme? Čime su zamenili lastiš i u šta su se pretvorili nekadašnji vojnici i ratnici?
Jednu od najvećih studija na ovu temu sprovela je globalna medijska agencija Initiative, koja veruje da je za brendove danas ključno da razumeju i prilagode se rapidnim kulturološkim promenama, time će i kreirati dugoročne odnose sa svojim potrošačima i ostvariti rezultate.
Istraživanje pod nazivom „Play Compass“ daje vrlo zanimljiv uvid u ponašanje dece, segment populacije koji je nekad jako teško kompanijama i brendovima da razumeju. Istraživanje je uključilo čak 52 zemlje sveta i više od 50.000 ispitanika, među kojima 900 dece iz Srbije, Hrvatske i Bugarske. Fokusirajući se na to gde, kako i zašto se deca igraju, ovom studijom prikupljeni su milioni podataka koji nam daju dubinski uvid u kulturu i modele ponašanja današnje dece, uzrasta od 3 do 12 godina.
Ono što na prvi pogled umiruje jeste činjenica da deca sa ovih prostora provode više vremena napolju nego njihovi vršnjaci iz Amerike ili Nemačke. Ipak, statistika pokazuje da deca globalno danas više od polovine vremena provode unutra, igrajući se u kući. Njihove igre uglavnom su slobodne, bez navođenja od strane starijih, a pažnju na igru, bez prekida, većina njih održava oko 20 do 30 minuta.
Tek manji broj dece, u proseku oko 16 odsto, ostaje fokusiran na igru duže od sat vremena. I u tom segmentu, deca ovog regiona pokazuju viši prosek u odnosu na oko 9 odsto, koliko beleže zemlje Zapadne Evrope i Severne Amerike.
Iako sva deca ovog uzrasta pokazuju veliko interesovanje za kreativnu gradnju kockicama, u Srbiji, za razliku od ostalih zemalja, najviše uživaju u fizičkom nadmetanju sa drugarima. Sport i fizička aktivnost omiljeni su vid igranja dece svih uzrasta, pa tako dečaci najviše igraju fudbal dok devojčice voze bicikl i rado crtaju u slobodno vreme.
Nekadašnje vojnike danas su zamenili superheroji, lastiš i lutke su izrasli u princeze, vile i različite životinje, ali oko jednog su saglasna sva deca, širom sveta i uzrasnih kategorija – „lego“ je ubedljivo omiljena igra današnjih generacija!
Ipak, iako se deca najvećim delom igraju u grupi, podaci istraživanja ukazuju na rastuće barijere i promene u modelima dečjeg ponašanja. S porastom vremena utrošenog ispred digitalnih ekrana, što danas predstavlja oko 30 odsto svih distrakcija kod dece po oceni roditelja, a samim tim i porastom individualne igre i ostajanja u kući, današnje mame i tate kao izazov navode nedostatak društva za igru, sa kojim se njihova deca sve češće suočavaju.
Pored toga, roditelji u Nemačkoj ili SAD kao najveći izazov navode obimne domaće zadatke, odnosno vanškolske aktivnosti, koji deci oduzimaju veliki deo slobodnog vremena.
Roditelji našeg regiona izazove pak vide u digitalnom sadržaju i nedostatku društva svojih vršnjaka, dok njih oko 70 odsto tvrdi da su u manjoj ili većoj meri imali više vremena za igru nego današnja deca.
Bilo kako bilo, nove generacije kreiraju nova pravila igre, a nama ne preostaje ništa drugo nego da ovakvim i sličnim istraživanjima proniknemo u svet dece i pokušamo da razumemo njihove potrebe kako bismo im igru učinili što kreativnijom i inspirativnijom jer nauka iznova potvrđuje neprocenjivu ulogu igre u njihovom zdravom i kvalitetnom odrastanju.
„Play Compass“ predstavlja samo jedno od istraživanja koja Initiative sprovodi u regionu i svetu. Initiative je globalna medijska agencija koja okuplja 3.200 vrhunskih stručnjaka u 80 zemalja, a među svojim klijentima ima neke od najvećih svetskih i lokalnih brendova. Na tržištima Jugoistočne Evrope, uključujući i Srbiju, Initiative je deo I&F Grupe, koja posluje u 12 zemalja jugoistočne Evrope i nordijskog regiona.