Otkako je pre deset godina Nissan predstavio LEAF, prvo električno vozilo serijske proizvodnje, proizvođači električnih vozila sve su više okrenuti snažnim performansama. Kombinacija električnog motora i paketa baterija donosi ubrzanje i obrtnog momenta koji je nekad bio rezervisan za superautomobile i brze vozove. Iako nesumnjivo postoji ushićenje, Nissan primenjuje umeren pristup orijentisan na korisnika – ne samo na brzinu – sa najnovijom tehnologijom električnog pogonskog sklopa.
Njen naziv je e-4ORCE, revolucionarna nova tehnologija za kontrolu svih točkova koja pomaže vozačima svih nivoa iskustva i ohrabruje ih tako što sve vreme isporučuje maksimalni obrtni momenat na sva četiri točka, kao i uravnoteženu, predvidivu snagu u svakoj situaciji.
Slovo „e” u nazivu e-4ORCE odnosi se na Nissanov 100% sistem pogona elektromotorom. Reč „4ORCE” (koje se izgovara force – što na engleskom znači snaga) odnosi se na fizičku snagu i energiju vozila, dok broj „4” predstavlja kontrolu na sva četiri točka.
Trenutno u završnoj fazi razvoja, Nissanova tehnologija e-4ORCE za kontrolu na sva četiri točka uspostavlja ravnotežu između moćnih performansi i do sada neviđene kontrole – pruža uzbuđenje pri svakom stisku papučice gasa, a istovremeno obezbeđuje komfor za svakoga u vozilu. Upravljajući izlaznom snagom i performansama kočenja za maksimalnu glatkoću i stabilnost, tehnologija e-4ORCE pruža veće samopouzdanje vozaču tako što prati željenu liniju vožnje na raznim površinama, tako da vozač ne mora da menja stil vožnje ili ulazne parametre.
Tokom Sajma automobile u Tokiju 2019. kao i Sajma tehnologija i inovacija CES u Las Vegasu ranije ove godine, Nissan je demonstritao tehnologiju e-4ORCE u posebno napravljenom test automobilu koristeći model LEAF e+ kako bi omogućio vozačima da iskuse potencijal tehnologije. U skladu sa temom „kontrole sva četiri točka”, postoji četiri načina na koje e-4ORCE tehnologija podržava vozače:
- Potpuno električni
sistem: Jednostavno rečeno, tehnologija e-4ORCE je napredni
sistem izgrađen na osnovu dvostrukog pogona. Sve do sada, Nissanova električna
vozila su koristila jedan električni motor, uglavnom sa pogonom na prednje točkove. Pošto
Nissan teži da diverzifikuje svoj program električnih vozila,
logičan sledeći korak predstavlja sistem pogona na sva četiri točka, naročito imajući u vidu da model Ariya Concept jasno nagoveštava prelazak na električna vozila u budućnosti.
Nissanova tehnologija kontrole električnog pogonskog sklopa u e-4ORCE test automobilu reaguje na ulazne parametre vozača sa najvišom preciznošću koja je tri puta brža od treptaja oka. Ovo ne samo da pruža vozaču momentalno i glatko ubrzanje, već i garantuje da tehnologija kontrole može da funkcioniše u raznim scenarijima. Naravno, iako to podrazumeva i vanserijsko ubrzanje, tehnologija e4ORCE zaista dolazi do izražaja kada je vozač primoran da iznenada odreaguje kako bi izbegao nešto na putu, poput životinje ili predmeta. Sistem prati i sprovodi namere i očekivanja vozača glatko i efikasno.
Inženjeri Nissana iskoristili su znanje i veštine stečene radom na sistemu simetričnog obrtnog momenta modela Nissan GT-R’s ATTESSA E-TS, kao i pametnog sistema 4×4 modela Nissan Patrol za povećanje izlazne snage, kočenja i kontrole šasije. Duga istorija kompanije i iskustvo sa električnim vozilima i naprednim sistemom pogona na sva četiri točka osiguraće da sistem e-4ORCE bude jedan od najotpornijih koji postoji.
„Ova tehnologija nudi novi nivo kontrole” rekao je Ryozo Hiraku, vodeći lider odeljenja za pogonske sklopove i inženjering električnih vozila kompanije Nissan. „Novo za kompaniju Nissan, novo za električna vozila. Tehnologija kontrole e-4ORCE predstavlja kombinaciju naših znanja i veština o tehnologiji pogona na sva četiri točka i kontrole šasije, kao i stručnog znanja o razvoju električnih vozila. e-4ORCE nije samo naslednik jedne tehnologije, već predstavlja evoluciju mnogih od njih.”
- Vrhunska upravljivost: e-4ORCE tehnologijaupravljanja pruža izbalansiranu kontrolu šasije, praćenje linija i preciznost upravljanja vozilom u svakom trenutku, održavajući ponašanje vozila predvidivim, čak i tokom iznenadnih pokreta. Sistem neprestano podešava izlaznu snagu svakog ugrađenog dualnog električnog motora, kao i svake kočnice kako bi stvorio pouzdanu kontrolu za vozača.
„Tehnologija kontrole e-4ORCE izdvaja se od drugih električnih vozila sa pogonom na sva četiri točka koja su dostupna danas,” rekao je Hiraku. „Vredno smo radili kako bismo pružili precizne performanse koje omogućavaju da se vozač udobno vozi u raznim uslovima.”
Pri skretanju, vozilo uglavnom naglo menja pravac u krivini prilikom ubrzanja, zbog čega vozač mora više da upravlja volanom ili da smanjuje brzinu (podupravljanje). Tehnologija e-4ORCE raspoređuje obrtni momenat na prednje i zadnje točkove vozila kako bi se maksimiziralo trenje guma (prianjanje) u skladu sa podlogom i situacijom u kojoj se nalazi vozilo. Balans pogona na sva četiri točka tehnologije e-4ORCE podrazumeva distribuciju 50/50, ali takođe može da prenese do 100% snage na prednje ili zadnje točkove, kao i da je rasporedi između, na raznim putevima i pod različitim uslovima vožnje. Sila usporavanja se optimalno kontroliše na svakom od četiri točka kombinovanjem rekuperativnog i hidrauličnog kočenja, čime se, pored usporavanja, poboljšavaju i performanse skretanja.
Rezultat je viši nivo kontrole, posebno tokom skretanja, koja pruža vozaču udobno, glatko i predvidivo iskustvo sa minimalnom potrebom za korekcijama upravljačem.
- Pouzdana udobnost za sve: Od samog početka, napredni inženjerski tim kom je poveren razvoj tehnologije e-4ORCE postavio je udobnost kao glavni prioritet. Izazov je bio osigurati impresivne performanse električnog vozila uz pružanje kvaliteta glatke vožnje za sve putnike u različitim scenarijima vožnje.
Rekuperativno kočenje jedno je od glavnih obeležja električnog vozila. Tehnologija omogućava da se snaga povrati kada automobil uspori, a zatim tu energiju šalje nazad u akumulator. S obzirom da sistem e-4ORCE raspoređuje kočenje i snagu na sve točkove, kada se koristi rekuperativno kočenje prednji i zadnji električni motori smanjuju naginjanje vozila u stranu i napred nazad. Ovo pomaže da se vozačka kabina, kao i putnici u njoj, održe stabilnijim, što dovodi do sprečavanja mučnine tokom kretanja, na primer, prilikom „stani-kreni” vožnje.
„Odziv električnog motora može da pruži odlično ubrzanje, ali to nije bio naš glavni cilj.” rekao je Hiraku. „Koristeći preciznu kontrolu motora tehnologije e-4ORCE, možemo da kontrolišemo kretanje vozila čim se kočnice aktiviraju, pružajući svima u vozilu – naročito putnicima – stabilnu i glatku vožnju.”
- Poboljšana sigurnost na putu: Vožnja na izazovnim površinama, kao što su mokar, zaleđen ili zavejan put, može biti stresna čak i za najiskusnijeg vozača. Preciznost i kontrola pogonskog sklopa i sistema za kočenje tehnologije e-4ORCE omogućava da se snaga sprovodi na točkove sa najviše prianjanja, a istovremeno stabilizuje kretanje vozila kako bi se održala kontrola upravljanja i praćenja linija. Ako vozač primeni previse snage, sistem upravlja izlaznom snagom kako bi se održala kontrola i praćenje linije, čak i na klizavim putevima.
„Razvili smo ovu tehnologiju tako da ona radi u pozadini i ne ometa vozača,” zaključuje Hiraku. „Namera nam je da se čak i novi vozači osećaju sigurno i na najprirodniji mogući način reaguju na pokrete vozila. Nakon što se ljudi jednom naviknu na automobile sa tehnologijom e-4ORCE, može im biti teško pri vožnji automobila koji je ne poseduje.”