Turistička ponuda zaštićenog područja Vlasine bogatija je za 47 kilometara obnovljenih i uređenih planinarskih staza, zahvaljujući inicijativi „Vlasina – čista ljubav“, koju zajednički realizuju Coca-Cola sistem i Program Ujedinjenih nacija za razvoj (UNDP) u saradnji sa partnerima. Cilj ove inicijative je unapređenje ekonomskog i društvenograzvoja područja Vlasine, uz očuvanje životne sredine.
Značaj inicijative „Vlasina – čista ljubav“ za razvoj lokalnog kraja prepoznali su i institucionalno podržali Opština Surdulica, Turistička organizacija opštine Surdulica, kao i Kabinet ministra za razvoj nedovoljno razvijenih opština.
„Projekat „Vlasina – čista ljubav“ je primer kako se udruženim snagama može unaprediti prirodna lepota i ekonomska održivost jednog regiona. Coca-Cola sistem, UNDP, lokalna samouprava Surdulice, Turistička organizacija Surdulice, Planinarski savez Srbije, uz podršku Ministarstva na čijem sam čelu, rade na unapređenju ekosistema Vlasine, pružajući podršku lokalnim preduzetnicima i omogućavajući turistima da uživaju u ovoj predivnoj destinaciji. Vlasina je oduvek bila dragulj ovog kraja i naše zemlje, ali danas, zahvaljujući ovom projektu, ona sjaji svetlije nego ikada pre“, poručio je resorni ministar za unapređenje razvoja nedovoljno razvijenih opština Novica Tončev.
U saradnji sa Planinarskim savezom Srbije obnovljene su postojeće planinarske staze koje vode ka vrhovima Čemernik i Vrtop, a napravljena je i jedna nova, turističko-edukativna staza. Postavljeno je više od 80 informativnih tabli, koje na prijemčiv i interaktivan način posetioce upoznaju sa retkim, zaštićenim i autohtonim vrstama biljaka i životinja na području Vlasinskog jezera.
„Ovih 47 kilometara staza su mnogo više od mogućnosti za šetnju i rekreaciju. Uveren sam da ovim stazama zajedno otvaramo mogućnosti za brži i snažniji ekonomski razvoj Vlasine. Kada vidim ovoliko zaljubljenika u prirodu na jednom mestu, više sam nego uveren da zajedno možemo dostići svaki vrh, prevazići svaki izazov i podržati lepšu budućnost za ovaj izvanredni predeo“, poručio je generalni direktor kompanije Coca-Cola HBC Srbija Svetoslav Atanasov.
V.d. zamenica stalnog predstavnika UNDP-a u Srbiji Bojana Balon istakla je da održivi, odnosno domaćinski turizam, podstiče lokalni ekonomski razvoj, vodeći računa o zaštiti prirode i očuvanju lokalne kulture i tradicije. „Renovirane staze će privući više posetilaca na Vlasinu, što će podstaći i razvoj malih i srednjih preduzeća – od ugostitelja do proizvođača autentičnih suvenira. Unapređenjem turističke ponude Vlasinskog jezera na održiv način, zajedno sa Coca–Cola sistemom u Srbiji, nacionalnim i lokalnim partnerima, doprinosimo daljem ekonomskom i društvenom razvoju ovog dela Srbije i poboljšanju kvalieteta života ljudi”, rekla je Balon.
Istovremeno sa otvaranjem staza, na Vlasini je održan i centralni događaj najveće pešačke manifestacije u Srbiji, Rosa Dan pešačenja. Stazama Vlasine danas je, u organizaciji Planinarskog saveza Srbije, šetalo više od 500 posetilaca i zaljubljenika u prirodu, među kojima je bilo 350 devojčica i dečaka školskog uzrasta iz gradova jugoistočne Srbije. Ovogodišnji Rosa Dan pešačenja, pod sloganom „Korak bliže zdravlju“, pokrenuo je na fizičku aktivnosti blizu petnaest hiljada građana, na ukupno 93lokacije širom Srbije.
„Rosa Dan pešačenja je dan kada želimo da inspirišemo i pokrenemo Srbiju da živi zdravije i da kod građana podignemo svest o aktivnom i redovnom pešačenju kao osnovnom preduslovu neophodnom za očuvanje zdravlja, i kao takav naišao je na podršku i Instituta za javno zdravlje Srbije. Pored toga, cilj manifestacije je i socijalizacija i razvoj turističkih potencijala kroz uređenje i eksploataciju uređenih pešačkih puteva u Srbiji“, rekao je predsednik Planinarskog saveza Srbije Iso Planić.
Staze na Vlasini će u narednom periodu biti digitalizovane, i posetioci će moći da ih istraže putem onlajn platforme „Staze Srbije“.