Američka Obalska straža otkrila je nove detalje o poslednjim trenucima na podmornici „Titan“ pre implozije. Na saslušanju o uzroku katastrofe rekonstruisano putovanje podmornice koja je bila na turističkom obilasku olupine broda „Titanik“.

Među poslednjim rečima koje je posada eksperimentalne podmornice uputila centru na površini, bila je poruka: „Ovde je sve dobro“, navodi se u vizuelnoj rekonstrukciji putovanja „Titana“.

Američka Obalska straža predstavila je animaciju prvog dana, kako se očekuje, dvonedeljnog saslušanja o uzrocima implozije. Posada podmornice koja se uputila ka olupini „Titanika“, komunicirala je putem tekstualnih poruka sa osobljem na brodu za podršku „Polarni princ“ (Polar Prince).

Kontakt je prekinut nakon razmene tekstova o dubini i težini podmornice dok se spuštala.

„Polarni princ“ je potom poslao ponovljene poruke sa pitanjem da li „Titan“ još uvek može da vidi brod na svom displeju. Jedan od poslednjih odgovora sa „Titana“ bio je: „Ovde je sve dobro“.

„Titan“ je implodirao 18. juna 2023. godine, što je pokrenulo svetsku debatu o budućnosti privatnog podvodnog istraživanja.

Podmornica je bila ostavljena na otvorenom tokom sedam meseci 2022. i 2023. godine, istakli su predstavnici Obalske straže u svojim prvim napomenama. Trup nikada nije pregledan od strane bilo koje treće strane, što je standardna procedura. Ta činjenica i njegov nekonvencionalni dizajn podvrgli su „Titan“ kritici zajednice za podvodna istraživanja, prenosi RTS.

Prvi svedok, Toni Nisen, bivši direktor inženjeringa u kompaniji u čijem vlasništvu je bio „Titan“, svedočio je da se osećao kao da ga požuruju da započne rad na projektima. Na pitanje da li je bilo pritiska da se „Titan“ׅ porine, odgovorio je: „Sto posto“.

Pomorski odbor pitao je Nisena da li je pritisak koji je vršio Stokton Raš, suosnivač „Oušn gejta“ (OceanGate), ugrozio odluke o pitanjima bezbednosti i testiranja. Posle duge pauze, Nisen je rekao: „Ne… Na to pitanje je teško odgovoriti, jer s obzirom na beskonačno vreme i beskonačan budžet, mogli biste da testiranje izvodite beskonačno“.

Nisen je takođe istakao da je „Titan“ pretrpeo udar groma tokom probne misije 2018. godine i da je to moglo da ošteti njegov trup.

Rekao je da je otpušten 2019, iste godine kada nije dozvolio da podmornica ode do „Titanika“. Nisen je ispričao i kako je obavestio Raša da „Titan“ „ne radi onako kako su mislili da hoće“.

Bivši direktor inženjeringa istakao je da je podmornica kasnije prošla kroz druge testove i prilagođavanja pre nego što je krenula na put obilaska olupine „Titanika“.

Međutim, rekao je da ne veruje operativnom osoblju i svedočio je da je, kada ga je Stokton zamolio da upravlja podmornicom, odgovorio: „Ne ulazim u nju“.

Za Raša je ponekad bilo teško raditi i često je bio veoma zabrinut zbog troškova i rasporeda projekata, između ostalog, svedočio je Nisen. Rekao je da će se Raš boriti za ono što želi, što se često menjalo iz dana u dan.

Dodao je da se trudio da svoje sukobe sa Rašom drži iza zatvorenih vrata kako drugi u kompaniji ne bi znali za njih. „Većina ljudi bi na kraju popustila Stoktonu“, rekao je Nisen.

Istraga najvišeg nivoa i obima

Istraga koja je toku je najviši nivo istrage o morskim žrtvama koju sprovodi Obalska straža. Kada se saslušanje završi, preporuke će biti dostavljene komandantu ogranka službe.

Nacionalni odbor za bezbednost saobraćaja SAD takođe vodi istragu.

„Ne postoje reči kojima bi se ublažio gubitak koji su pretrpele porodice pogođene ovim tragičnim incidentom. Ali nadamo se da će ovo saslušanje pomoći da se rasvetli uzrok tragedije i spreči da se nešto slično ponovi“, rekao je Džejson Nojbauer iz Kancelarije za istrage Obalske straže, koji je vodio saslušanje.

„Oušn gejt“ je obustavio rad nakon implozije. Predviđeno je da svedoče i bivši finansijski direktor kompanije Boni Karl i bivši izvođač radova Tim Keterson.

Nije predviđeno da neki ključni predstavnici „Oušn gejta“ svedoče. Među njima je i Rašova udovica, Vendi Raš, koja je bila direktor komunikacija kompanije.

Lista svedoka nije konačna

Obalska straža ne komentariše razloge za pozivanje pojedinaca na saslušanje jer je istraga u toku, rekla je Melisa Lik, portparolka Obalske straže. Prema njenim rečima, uobičajeno je da se održi više ročišta ili da se svedoci naknadno pozivaju u složenim slučajevima.

Predviđeno je da se u kasnijoj fazi saslušanja pojavi suosnivač „Oušn gejta“ Giljermo Sonlein; bivši operativni direktor kompanije Dejvid Lohridž; i bivši naučni direktor Stiv Ros. Očekuje se da će svedočiti i brojni službenici Obalske straže, naučnici, vladini i industrijski zvaničnici.

„Oušn gejt“ trenutno nema zaposlene sa punim radnim vremenom, ali će ih tokom saslušanja zastupati advokat, navodi se u saopštenju kompanije.

Kompanija je u potpunosti sarađivala u istrazi Obalske straže i Nacionalnog odbora za bezbednost saobraćaja od početka, navodi se u saopštenju.

U imploziji su poginuli veteran „Titanika“, istraživač Pol-Anri Nargeoleta; dva člana ugledne pakistanske porodice, Šahzada Davud i njegov 19-godišnji sin Suleman Davud; i britanski avanturista Hamiš Harding.

„Titan“ je izgubio kontakt sa svojim brodom za podršku oko dva sata nakon što je zaronio. Kada je prijavljeno da je kontakt prekinut, spasilačke ekipe krenule su brodovima i avionima u oblast udaljenu oko 700 kilometara južno od Sent Džonsa, u Njufaundlendu.

Potraga za podmornicom privukla je pažnju širom sveta, jer je postajalo sve manje verovatno da bi iko mogao preživeti imploziju. Olupina „Titana“ naknadno je pronađena na dnu okeana oko 300 metara od pramca „Titanika“.

Vremenski okvir za istragu je prvobitno bio godinu dana, ali je istraga potrajala duže. Obalska straža je u julu saopštila da će saslušanje obuhvatiti „sve aspekte gubitka Titana“, uključujući i mehanička razmatranja, kao i usklađenost sa propisima i kvalifikacije članova posade.

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Pre slanja komentara, pogledajte i upoznajte se sa uslovima i pravima korišćenja.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.