Kompanija Mastercard objavila je novi izveštaj „Budućnost plaćanja“ koji pokazuje da ćemo do kraja ove decenije videti značajne inovacije koje će preoblikovati trgovinu i ekonomiju uvesti u narednu fazu razvoja. Transformativne promene koje predstoje uključuju redefinisanje pojma novca, nove načine za razmenu vrednosti, pametna iskustva koja obuhvataju kako fizičko tako i digitalno okruženje, kao i više standarde u pogledu inkluzije i održivosti, što će menjati način na koji kreiramo, izrađujemo i isporučujemo proizvode.
Redefinisanje pojma novca
Definicija novca se proširuje i uključivaće netradicionalna sredstva kao što su podaci, kriptovalute i digitalna dobra, a samim tim će se menjati način na koji razmenjujemo vrednost.
- Tokenizovani svet – Tokenizacija omogućava pristup širom rasponu sredstava, istovremeno promovišući poverenje i sigurnost u samoj razmeni. Kako se krećemo ka tokenizovanom svetu, potrošači i kompanije će moći da koriste, kombinuju i razmenjuju nove oblike vrednosti, a takav pristup kreira i nove poslovne modele.
- Plaćanja koja se mogu programirati – Aplikacioni programski interfejs (API), smart contract programi i veštačka inteligencija će se kombinovati kako bi se omogućilo da se poslovni tokovi koji se obično izvršavaju pre ili posle plaćanja, uključe u samo plaćanje. Plaćanja koja je moguće programirati će stvoriti novu vrstu efikasnosti i pružiti unapređeno korisničko iskustvo.
- Sveprisutni novčanici – Digitalni novčanici sledeće generacije biće od vitalnog značaja kada je u pitanju naše upravljanje ličnim identitetom i sredstvima, uključujući široku paletu tokenizovanih vrednosti. Oni će biti sve važniji deo naše svakodnevice, i omogućiće pristup uslugama i plaćanjima u bilo kom okruženju.
Pametna iskustva
Iskustvo potrošača će se transformisati jer će se fizičko i digitalno okruženje sve više preplitati i biti povezaniji i pametniji, a sve sa idejom da korisnicima pružaju hiperpersonalizovana iskustva.
- Povezane finansije – Baš kao što je omnichannel trgovina (prodaja putem više trgovačkih kanala) transformisala način na koji kupujemo, tako će nove tehnologije proširiti načine i mesta na kojima plaćamo u prodavnicama, sportskim i kulturnim lokacijama, železničkim stanicama, onlajn igrama, super-aplikacijama, pametnim gradovima, metaverzumima itd. Mastercard API program omogućio je kompanijama kao što su Allstate, Adyen i Accelya da isporuče nova rešenja svojim klijentima.
- Neograničeni kanali za plaćanje – Kanali za plaćanje i mreže povezivanja koje omogućavaju kretanje novca će probiti postojeće barijere koje ograničavaju razmenu dobara, usluga i podataka preko geografskih granica i digitalnih tržišta.
- Neograničeni prihvat – Nove tehnologije i šire mogućnosti izbora drastično menjaju i iskustvo plaćanja na prodajnom mestu. Trgovci će biti fleksibilniji kod prihvata, a potrošači će imati koristi od znatno unapređenog iskustva i šireg obima usluga. Shodno tome, Mastercard je radio s Payfaceom i brazilskim maloprodajnim centrom St. Marche na pilot projektu biometrijske potvrde plaćaja na pet lokacija u okolini Sao Paula u 2022.
Održiva budućnost
Promene u društvu i životnoj okolini će imati značajan uticaj na to kako interesne strane vrednuju kompanije, kao i prema tome kako su ESG strategije primenjene u kreiranju, izgradi i isporuci proizvoda.
- Inkluzivne finansije– Globalno će se pojaviti nova tržišta i usluge kako bi se obezbedilo finansiranje odnosno osnažili ljudi i zajednice koji trenutno nemaju pristup zvaničnim tokovima novca da postanu finansijski uključeni.
- Osvešćeni konzumerizam – Potrošači će sve više nagrađivati kompanije koje u praksi podržavaju njihove lične društvene, etičke i ekološke ciljeve. S tim u vezi, Mastercard je sarađivao sa kompanijom Doconomy na razvoju Kalkulatora ugljeničnog otiska, koji omogućava finansijskim institucijama i trgovcima da ugrade metriku za praćenje ugljeničnog otiska u svoje aplikacije kako bi potrošači mogli u realnom vremenu da imaju uvid u procenjeni CO2 otisak svih svojih kupovina.
- Izgrađeno poverenje – Razvoj novih tehnologija i pojava sve više tačaka interakcije ljudi sa tehnologijama, znači i da se povećava rizik od prevara i krađe identiteta, što znači da će sigurnost i poverenje postati ključni faktori za diferencijaciju kompanija. Oni koji osvoje i zadrže poverenje potrošača, preuzeće značajniji deo tokova plaćanja.