Hemofarm je bio društveno odgovorna kompanija još u vreme kada ovaj termin nije ni postojao. Ove godine slavimo 60. rođendan, a osim obeležavanja uspeha u poslovanju, neprekidnog rasta i obaranja poslovnih rekorda, proslavićemo i decenije odgovornosti prema sebi i drugima. Te temelje brige za zajednicu postavili smo još dok smo bili mali pogon u Vršcu, a kako se kompanija razvijala – tako je rasla i naša odgovornost prema drugima. U međuvremenu postali smo i lider u branši, a time je naš zadatak postao još važniji jer kada ste prvi u biznisu, imate i dodatnu odgovornost – da budete začetnik novog i dobrog i u drugim oblastima. Mi smo se davno odlučili da kroz lični primer promovišemo odgovornost i kulturu zajedništva, davanja i deljenja sa drugima.
Nedavno sam povodom rođendana Hemofarm fondacije pisao blog o društveno odgovornom poslovanju kompanija u kojem sam podvukao da današnji korporativni svet mora da brine o svojoj internoj i eksternoj zajednici na promišljen, dugoročan i održiv način. Tom prilikom poručio sam i da danas ne postoji uspešan biznis koji nije društveno odgovoran, a da će uskoro biti apsolutno nemoguće da „igrate“ na većem, globalnom terenu ukoliko vaše poslovanje nije odgovorno i održivo.
Hemofarm, odgovornost i korona
Korporativna društvena odgovornost ne znači samo da brinete i pomažete zajednicu već da ste, pre svega, odgovorni prema svojim ljudima, da gradite poslovno okruženje koje poštuje njihova prava i daje im šansu da se razvijaju. Jednostavno rečeno, ne možete biti odgovorni prema spoljnom svetu, a da to niste prema svojim zaposlenima. To se često zaboravlja, a važno je da bude istaknuto.
Predstaviću to na primeru aktuelne pandemije koronavirusa. Kako bismo spremno dočekali nadolazeću krizu, još početkom marta Hemofarm je reagovao brzo, i to prvo unutar svog dvorišta. Formirao krizni štab, uveo nove procedure, podigao nivo zaštite na najviši nivo, obezbedio uslove za bezbedan rad za oko 2.000 zaposlenih u proizvodnji, pakovanju i logistici, a rad od kuće za stotine ljudi. Možete zamisliti koliko je to zahtevan zadatak za kompaniju naše veličine. Naš cilj je bio da obezbedimo dovoljno lekova za pacijente u Srbiji, što je značilo maksimalan kapacitet proizvodnje i rad 24/7, a glavni uslov bio je da naši zaposleni ostanu zdravi. Kada smo sve postavili na svoje mesto, taman u trenutku proglašenja vanrednog stanja u Srbiji, zajedno sa našom matičnom kućom Štadom, posvetili smo se realizaciji narednog zadatka – da pomognemo široj zajednici. To smo učinili doniranjem 150 monitora za praćenje vitalnih funkcija pacijenata Srbiji, BiH i Crnoj Gori, zemljama u kojima se nalaze naše fabrike. Ovu aktivnost pratila je i Hemofarm fondacija koja je obezbedila novčanu pomoć za Vršac i Šabac, gradove u kojima su naši proizvodni pogoni. Zato bih ponovio: kao kompanija prvo morate biti odgovorni prema svojim zaposlenima i ključnoj javnosti (u našem slučaju pacijentima). Ili drugačije rečeno, ne možete biti odgovorna kompanija ako ste bolesne ostavili bez lekova, a zaposlene bez adekvatnih mera zaštite.
Srpska poslovna zajednica i korona
Koronavirus uspeo je u nečemu što su poslednjih vekova uspevali samo veliki ratovi i globalne finansijske krize: da se inicijalno zdravstveni problem prelije u druge oblasti i nokautira svetsku privredu takvom jačinom da će biti potrebna ozbiljna nega da se ona povrati. Međutim, aktuelna pandemija nam je pokazala i svu snagu korporativnog sveta koji je u ovom, nimalo lakom trenutku po njega, pomagao građanima, bolnicama i brojnim organizacijama u borbi za živote građana. Kada je reč o Srbiji, njena poslovna zajednica je položila ovaj važan ispit sa visokom ocenom i još jednom pokazala svoje humano lice. Poplave 2014. godine bile su veliki test, a trenutna kriza u još većoj meri je okupila brojne kompanije koje su samo u prvih mesec dana donirale robu, opremu i novac u vrednosti od devet miliona evra. Ovom prilikom moj aplauz ide svim firmama u Srbiji koje su napravile ujedinjen front u borbi protiv korone.