Nakon 10 godina posvećenosti ritejl projektima u zemlji i regionu, nastavili smo sa preusmeravanjem strategije poslovanja na druge segmente tržišta nekretnina u regionu. Deo tima već uveliko radi na projektima u Hrvatskoj, a u pregovorima smo za projekte u Makedoniji, BiH i Sloveniji. I pored toga što smo, u skladu sa ovakvom poslovnom strategijom, posle skoro 10 godina, završili saradnju sa našim dugogodišnjim klijentom CPI PG, na projektima STOP SHOP ritejl parkova, ostajemo verni i ritejl sektoru, u kome se naša kompanija rodila i razvila. I dalje ćemo na profesionalan i moderan način nastaviti sa tekućim ritejl projektima koji su u 2023. godini zabeležili odlične rezultate”, ističe Mia Zečević, CEO Novaston platforme
Novaston je već postalo prepoznatljivo ime u oblasti upravljanja ritejl parkovima i šoping centrima. Kako ocenjujete trenutnu situaciju na tržištu?
Svedoci smo izuzetno velikih i izazovnih geopolitičkih turbulencija, koje globalno globalno ostavljaju traga u svim segmetnima poslovanja. Mogu slobodnno reći da se ovo posebno oseća u ritejlu, čiji je razvoj u Srbiji uvek zavisio od procenta ulaska novih brendova na tržište, pogotovu inostranih. Ovaj trend je značajno usporen u poslednje tri godine što se oseća na svim nivoima ovog tržišta. S druge strane, koncept maloprodajnih parkova se pokazao mnogo otpornijim na krizu u odnosu na šoping centre, što je privuklo mnoge nove investitore da grade ritejl parkove, tako da će dosta novih projekata ove forme zaživeti tokom iduće godine. Susrešćemo se ubrzo sa zasićenjem tržišta ovim konceptom, posebno imajući u vidu neizvesnost aktuelne političke situacije i njen uticaj na opstanak aktuelnih i dolazak novih ritejlera na tržište. Opstanak u ovakvim zahtevnim vremenima ponajviše zavisi od fleksibilnosti, sposobnosti adaptacije na promene i raznolikosti sadržaja, zbog čega su promene neminovne na svim poljima. Politika naše platforme NOVASTON je da ne čeka da oseti uticaj okolnih promena, već da promene pokrene, zbog čega smo uveliko načinili zaokret u poslovanju.
Kakva je situacija kada je poslovni prostor u pitanju i da li će “rad od kuće” ili hibridni model preživeti? Kakvi su planovi Novastona u ovom segmentu tržišta?
Što se tiče poslovnog prostora u Srbiji, istraživanja pokazuju da tržište poslovnog prostora u Srbiji još uvek može da se razvija, ima dosta potencijala, posebno ako se imaju u vidu okolne zemlje i gradovi u njima, kao npr. Budimpešta ili Bukurešt. Cene kvadrata u ovim zemljama, posebno u Mađarskoj i Rumuniji, su manje više slične kao kod nas, ali je raspoloživost poslovnog prostora kod njih dosta veći, negde čak i više nego dva puta. Jedino gde je kancelarijski prostor “jeftiniji” jeste Zagreb. Veliki uticaj na tržište poslovnog prostora je svakako imala i kovid pandemija koja je izrodila svetski fenomen zvani rad od kuće, a naknadno i “hibridni” rad. Poslodavci su u početku sa troškovne strane ovakav način rada videli kao benefit. U jednom momentu su i rezultati to pokazivali – da je učinkovitost bila na visokom nivou. Međutim dugoročno gledano, pokazalo se da je ipak nije sve tako sjajno. Odvojenost timova, nedostatak poslovne kulture i osećaja da radite (na način na koji smo to navikli) počeli su polako da pokazuju i svoje negativne strane. Pojavio se problem sa osećajem pripradnosti, tj. “povezanosti” zaposlenih, pa su velike firme i korporacije počele polako da vraćaju svoje zaposlene u kancelarije. Naravno, ovo sve zavisi od delatnosti same firme i u skladu tim verujemo da će se ovaj “hibridni” model ustaliti kao jedan vid poslovanja. Shodno tome aktivno sarađujemo sa našim klijentima na pronalaženju optimalne opcije za njih koja se ogleda u multifunkcionalnom poslovnom prostoru prilagodljivom delatnosti kompanije.
Koji su planovi kompanije Novaston u narednom periodu?
Nakon 10 godina posvećenosti ritejl projektima u zemlji i regionu, nastavili smo sa preusmeravanjem strategije poslovanja na druge segmente tržišta nekretnina, kako smo inicijalno i započeli pred koronu. Poseban fokus će nam nadalje biti kancelarijski i rezidencijalni sektor, a aktivni smo na pripremi potpuno novog koncepta poslovanja koje ćemo tek predstaviti domaćem tržištu. Deo tima već uveliko radi na projektima u Hrvatskoj, a u pregovorima smo za projekte u Makedoniji, BiH i Sloveniji. U skladu sa ovakvom poslovnom strategijom, završili smo saradnju sa našim dugogodišnjim klijentom CPI PG, na projektima STOP SHOP ritejl parkova. Saradnja je trajala skoro 10 godina, a ceo naš tim, je zajedno sa investitorom i lokalnim predstavnicima, zaslužan što su STOP SHOP-ovi u Srbiji uvek bili među najboljima u odnosu na druge evropske zemlje.
Sa druge strane, ipak nećemo u potpunosti okrenuti leđa segmentu ritejla u kojem se naša kompanija rodila i razvila. I dalje ćemo na profesionalan i moderan način nastaviti sa tekućim ritejl projektima koji su u 2023. godini zabeležili odlične rezultate uprkos globalnoj kriznoj situaciji, dok paralelno razvijamo nove koji će oživeti tokom naredne godine. Predstoji nam uzbudljiva godina u kojoj ćemo zasigurno postaviti temelje novih uspeha naše kompanije, ali i naših klijenata.