Nikola Šuica podneo je ostavku na mesto predsednika Upravnog odbora Muzeja savremene umetnosti zbog imenovanja novog v. d. direktora ove institucije Viktora Kiša.

Kako se navodi, odluku o novom v. d. direktoru donela je Vlada Republike Srbije na sednici 30. januara, iako je krajem januara 2019. godine raspisan konkurs za direktora MSUB kako bi se okončalo dugogodišnje v.d. stanje u ovoj instituciji.

U pismu ostavke koje je Nikola Šuica poslao Kabinetu Vlade Republike Srbije on je, između ostalog, naveo i razloge zbog čega se odlučio na taj čin.

Šuica je u pismu naveo da je UO MSUB da je krajem januara 2019. godine inicijativom pravne službe Muzeja u zakonskom roku raspisan Konkurs za radno mesto direktora.

„Profesionalne biografije četiri prijavljene ličnosti koje ciljaju na doprinos u radu ustanove kroz funkciju budućeg direktora MSUB, realno su sagledane. UO MSUB, sa izuzećem mišljenja dva člana koji su insistirali na produžetku rada v.d. direktora Slobodana Nakarade, dostavio je Izveštaj opisnih odlika četiri kandidata na Konkursu prema Ministarstvu kulture i informisanja, u iščekivanju procedure od Vlade Republike Srbije“, naveo je Šuica.

On je istakao da je informacija o okončanju Konkursa izostala, i to je još pre kalendarskog leta 2019, sve do imenovanje novog v.d. direktora 30. januara 2020. Kako je Šuica naveo u pismu, reč je o ličnosti profesionalne umetničke biografije i javnog iskustva koja, međutim, nije bila prijavljena na Konkursu.

Nikola Šuica napisao je i da je rad UO sveden na pravno finansijska odobravanja zarad budžetskih funkcionisanja različitih resora Muzeja, kao i projektovanih programskih planova Stručnog kolegijuma ustanove, za šta UO nije unapred obavešten.

„Nerazjašnjene situacije i uskraćene mogućnosti UO bile su očigledne. Nije se pokazala ozbiljna zainteresovanost za rešavanje naslojenih problema, ali i isto tako i sazna pravac procedure, kao i konkursni rezultat. Ovim je obesmišljen rad UO i njegove profesionalne kompetencije“, napisao je Šuica i zaklljučio da iz navedenih razloga nije više u prilica da obavlja funkciju predsednika UO MSUB.

Imenovanje Viktora Kiša za v.d. direktora Muzeja savremene umetnosti prethodno je naišlo na neodobravanje stručne javnosti koja se tim povodom oglasila u dnevnom listu Danas.

„Celokupnu javnost, a posebno stručnjake, vest o izboru  Viktora Kiša za v.d. direktora Muzeja savremene umetnosti u Beogradu, je zaprepastila“, rekla je tada dr istorije umetnosti Irina Subotić.

Ona je rekla da Kiš nije ni znao za konkurs za direktora MSUB.

„On kaže da nije ni znao da je bio raspisan konkurs i da ga to nije interesovalo, ali je on hrabro izneo ‘svoj plan’ o radu Muzeja – u kojem će da „sevaju varnice“ i da dolazi „gerilska publika“. Toliko znamo o njegovom programu i njegovim kvalifikacijama za direktora kao diplomiranog keramičara“, rekla je Subotić.

Zoran Erić, dr istorije umetnosti i šef Odeljenja umetničkih zbirki i izložbi u Muzeju savremene umetnosti, i jedan od onih koji su konkurisali za mesto v.d. direktora MSUB, smatra da imenovanje potpuno novog lica za v.d. direktora Muzeja savremene umetnosti predstavlja flagrantno kršenje procedure javnog konkursa za izbor rukovodilaca institucija od nacionalnog značaja.

On primećuje da je v.d. stanje u Srbiji toliko prisutno da predstavlja način političke kontrole.

„Očigledno je to način političke kontrole i ukidanja integriteta muzeja koji bi po Međunarodnom savetu muzeja ICOM trebalo da imaju autonomiju u društvu kao neprofitabilne institucije koje promovišu kulturnu baštinu i društvenu odgovornost, a ne da postanu eksponenti različitih političkih interesa. Odlukom da se na čelo MSUB postavi ‘ambasador’ Saveta za kreativne industrije, tela koje je oformila premijerka, očigledno se osvaja novi prostor za promociju platforme “Srbija stvara” i ideologije kreativnih industrija koja je dijametralno suprotna od obrazovne uloge muzeja u društvu“, rekao je Zoran Erić.

Istoričar umetnosti i kustos Novi Nebojša Milenković rekao je da ovaj, baš kao, na primer, „slučaj“ političkog imenovanja Ivone Jeftić na čelo Teslinog muzeja pre neku godinu, reaktuelizuje dilemu – šta će na kraju uopšte ostati od naših institucija.

Prema njegovim rečima, degradiranje institucije konkursa je i pokazatelj razgradnje države same i njenog kredibiliteta.

„Degradiranje institucije javnog konkursa u slučaju MSUB zapravo je ‘školski’ primer kako država razgrađuje samu sebe i vlastiti kredibilitet. Naravno, mene mnogo više zanima kredibilitet same struke – odnosno mera spremnosti da svoje institucije gradimo i branimo. U tom smislu, konkretne poteze očekujem od nacionalnog IKOM-a i MDS-a . MSUB je isuviše važna muzejska institucija da bi se, po običaju, sve još jednom smelo svesti na par tekstova u štampi koju ova tema uopšte zanima ili nedelju-dve Fejsbuk aktivizma“, rekao je Novi Nebojša Milenković. 

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

Pre slanja komentara, pogledajte i upoznajte se sa uslovima i pravima korišćenja.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.