Oštećena na nadstrešnici Železničke stanice u Novom Sadu uočena su dan pre tragedije, ali očigledno niko nije reagovao na to, proizilazi iz nalaza veštaka Fakulteta tehničkih nauka u Novom SAdu koju je ekskluzivno objavio u utorak uveče Insajder.

Oštećenja na nadstrešnici su uočili stručnjaci iz Saobraćajnog instituta CIP koji su napravili i fotografiju od 31. oktobra 2024, na kojoj se vide oštećenja obloga koje spajaju zatege i krovni nosač.

„Veštaci konstatuju da se na osnovu ove fotografije mogao videti problem, ali da nije jasno da li se time neko uopšte bavio“, piše Insajder.

Prema ovom otkriću, veštaci su takođe naveli da je veza zatega i krova prekrivena vodom, a hidroizolacija je bila urađena tako da se voda sliva na najniže delove krova, tamo gde se zatege spajaju sa krovnom konstrukcijom.

Veštačenje FTN potvrdilo je da je loše stanje zatega koje su držale nadstrešnicu, a koje su zbog korozije propale čak 40 odsto, jedan od dva razloga koji su doveli do njenog pada, kaže Insajder.

„U izveštaju se navodi da ne mogu da preciziraju kada je nastalo koliko oštećenja, ali navode da je korozija prilikom rekonstrukcije morala biti primećena a toga nema u građevinskim dnevnicima. Takođe se navodi da je do prvog opterećenja većeg od projektovanog došlo još prilikom same izgradnje objekta 1964. ali da, kako se navodi, to nije ugrozilo stabilnost objekta“, piše dalje ovaj medij.

Do drugog opterećenja došlo je prilikom rekonstrukcije jer nisu skinuti postojeći delovi betona i drugih materijala, već su samo dodati novi.

„Samo je zamaskirano“, dodaju.

Novo opterećenje stvoreno je zatvaranjem praznog prostora stakleno aluminijumskom konstrukcijom.

U izveštaju veštaka piše i to da je CIP ovaj dokument predao nakon pada nadstrešnice, dakle nakon kompletnog procesa projektovanja rekonstrukcije.

Projektant, odnosno CIP, uradio je, dakle, proračun dodatnog opterćenja nadstrešnice naknadno i to pod nazivom „interni proračun“.

Prema izveštaju veštaka, niko nije proveravao prvobitni idejni projekat u kojem se navodi da je „objekat u dobrom stanju“.

Svi koji bi u lancu odgovornosti trebalo da provere, samo su prepisivali istu rečenicu u kojoj se navodi da je stanje utvrđeno „vizuelnim posmatranjem“.

Ispostavilo se da niko nije znao geometriju objekta, niti da je iko izmerio stavrne dimenzije Železničke stanice i nadstrešnice.

Takođe, prema otkriću Insajdera, ispostavilo se da niko nije imao uvid u orginalno arhitektonsko rešenje, napravljeno pre 60 godina.

„Kada originalan projakat nedostaje, neophodno je da se uradi elaborat, ali ni to nije urađeno. Iz toga proizlaze naredne greške i drugi razlog za pad nadstrešnice“, navodi se u izveštaju veštaka.

Veštaci su takođe naveli da su osim projektanata i izvođači radova bili dužni da provere sve i ispitaju probleme. Glavni izvođači su dve kineske firme koje angažuju domaću firmu Starting kao podizvođača.

Starting je potom angažovao svoje pod-podizvođače – firme BOB doo i DEKO-TIM d.o.o.

Iz dostupne dokumentacije se ne može zaključiti ni ko je radio izvođenje radova, ali ni nadzor.

„Stanica je otvorena na osnovu samo jednog dokumenta (internog prijema) koji nije dovoljan ni zakonski ni bezbednosni osnov, a veštaci su zaključili da je tragedija mogla da se spreči da su ovi nedostaci uzeti u obzir“, piše Insajder.

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

Pre slanja komentara, pogledajte i upoznajte se sa uslovima i pravima korišćenja.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.