Kulturni centra Beograda otvara oktobarsko izdanje izložbi u četvrtak 3. oktobra sa početkom u 19.00
U Galeriji Atget otvara se izložba pod nazivom PIONIRI
RATNOG FOTO-ŽURNALIZMA: SAMSON M. ČERNOV, ARIJEL L. VARDŽIS, LUIS V. HAJN
Galerija Artget – 18. godina, (Trg republike 5/I ), a u pitanju je
autorski istraživački projekat Milene Marjanović.
Ova izložba posvećena je trojici ratnih profesionalnih fotoreportera koji
su u drugoj deceniji prošlog veka boravili u Srbiji, na frontu, s narodom i
vojskom. Samson Černov je bio dopisnik ruskih listova Novoe vremя i Russkoe
slovo, i francuskog lista L’Illustration; Arijel Vardžis, kamerman i fotograf
The Miami News-a i American-a, a Luis Hajn, član Foto lige, fotografisao je rad
Američkog Crvenog krsta u Evropi i borio se za prava deteta i radnika.
Izložbom skrećemo pažnju na pionire fotožurnalizma zahvaljujući kojima je ovaj
žanr ušao u muzejske institucije, a samim tim i stavljen pod lupu moderne
estetike. Istovremeno, ova izložba je dokaz da i u ratnim okolnostima, kada se
čovek, iskonski, bori da sačuva život pre svega, fotoreporter ne može, gotovo
instinktivno, da zanemari načela dobrog snimka. Zato ove fotografije, pored
svoje izuzetne dokumentarne, istinosne vrednosti, nose i pečat duhovne, likovne
vrednosti.
Većina fotografija Arijela Vardžisa i Luisa Hajna su premijerno pred našom
publikom, a potiču iz Kongresne biblioteke u Vašingtonu, Arhiva Programskog
saveta RTS-a, Arhiva Jugoslovenske kinoteke, Imperijalnog vojnog muzeja u
Londonu i Umetničkog muzeja u Milvokiju, osim nekoliko koje potpadaju pod
takozvano javno vlasništvo. Fotografije Samsona Černova pohranjene su u Vojnom
muzeju u Beogradu, Narodnoj biblioteci Srbije i Istorijskom muzeju Srbije.
U Likovnj galeriji posetioce očekuje izložba ASAKO ŠIROKI (ASAKO
SHIROKI), Japan
pod nazivom YOUR VOICE, ECHOED
(Knez Mihailova 6). Ova umetnica dobitnica je Nagrade
Kulturnog centra Beograda na 56. Oktobarskom salonu 2016.
Rad Asako Široki zasniva se na procesima i delima koja se izvode iz prirodnih
materijala i oblika od kojih su i sačinjeni. Te strukturalne plastike prizivaju
i gledaočevo sećanje na delove nameštaja (drvene letve i palete), ali zatim to sećanje
biva dekonstruisano i usmereno ka nestajanju i ništavilu – ka teritoriji gde
nema mesta sećanju. Ovaj postupak razotriva nam svet koji je lišen uobičajenih
značenja i asocijacija. Krećući se, potpuno nezavisno, između sveta gde je
sopstvo određeno stvarima i sveta gde su stvari određene sopstvom, ona pokušava
da odmota i protumači te paralelne svetove, stalno oscilirajući između večnog
ponavljanja sećanja i ništavila.
Njen rad započinje tako što izabere parče drveta i počne da ga testeriše.
U tom trenutku ideja o fukcionalnosti se zaboravlja i ona stvara oblik iz
svojih pokreta i same ideje. Služi se tradicionalnim japanskim
stolarskim tehnikama i starim alatom i radi bez upotrebe metalnih spojki.
Radeći na ovaj način ona nam otkriva sam postupak, i čin stvaranja dela,
pre nego bilo koju pojedinačnu tehniku. Nju interesuje odnos
negativa i pozitiva, kako da postavi predmete da se drže, stoje i budu u
ravnoteži u prostoru. Sve ovo sa sobom nosi ne samo filozofsko značenje
već ima i praktičnu i estetsku dimenziju: svest o praznini – u Japanu ma –
koja pokreće njen rad, suprotstavljena je zapadnjačkoj ideji praznine i nudi
zavodljivo jezgro oko kojeg se sva materija vrti i kojoj se mora pre ili
kasnije vratiti.
U Galeriji Podroom otvara se izložba ANICE
VUČETIĆ: IZMEĐU SVETOVA( Trg republike 5/-1).
Anica Vučetić jedna je od najpoznatijih video umetnica na srpskoj sceni
vizuelne umetnosti čiji rad u video umetnosti i ambijentalnim instalacijama
pratimo više od trideset godina. Važno mesto u njenoj obimnoj produkciji
pripada video performansu koji neguje u formi autoperformansa. U osobenom
poetskom diskursu prepoznaje se po psihološkim narativima za koje ima afinitet,
poput tema sna, sećanja, nesvesnog…koje kao lična iskustva i proživljene
intimne doživljaje vizualizuje u simbolične i metaforične prizore u pokretnim
slikama.
I na aktuelnoj izložbi „Između svetova“ u galeriji Podroom, autorka dosledno
sprovodi svoju umetničku praksu i artikulaciju poznatih tema u devet novih
video instalacija i video ambijenata, nastalih u periodu 2016- 2019. godine.
Novi video radovi koji se mogu posmatrati kao vizuelni eseji postavljeni u nizu
– Bunar, Sa druge strane, Revoluciju sanjam, Putovanje, Izvan fokusa 2, Prozor,
Na osami, Između svetova, Na kraju krajeva – čine složenu kompozitnu
celinu postavke čije projekcije vizuelnih prizora na zidovima i podu galerije,
u vizualizovanom mračnom ambijentu, koncepcijski se prate kao svojevrsno
putovanje kroz svetove Anice Vučetić, podstičući komunikaciju i empatiju posmatrača.
Gordana Dobrić, istoričarka umetnosti (izvod iz teksta)
Realizaciju izložbe su podržali: Filmski centar Srbije, Grad Beograd,
Ministarstvo kulture i informisanja Republike Srbije i Pogon.
Galerije Kulturnog centra Beograda su otvorene svakog dana od 12:00 do 20:00, sem nedeljom, državnim i verskim praznicima.