Svoje profesionalno iskustvo u Carlsbergu započeli ste u marketinškom timu Baltika breweries 2006. godine i karijeru ste gradili na različitim pozicijama u okviru komercijalnog sektora i razvoja poslovanja u Rusiji, Istočnoj Evropi i izvoznim tržištima. Koliko će vam ovo iskustvo pomoći u obavljanju poslova na novoj poziciji?

Tokom prethodnih godina rada u Carlsbergu imao sam tu sreću i zadovoljstvo da radim sa različitim tržištima i upoznam izvrsne profesionalce. Zajedno smo rešavali i prevazilazili izazove i uspevali da postignemo odlične rezultate. Razlike između tržišta su evidentne, što je svakako i očekivano, ali u tome i jeste lepota ovog posla i ove industrije. Da biste postigli vidljive rezultate, ne samo u pogledu profita, već i u pogledu kolektivnog zadovoljstva u okviru kompanije, važno je da razumete svako pojedinačno tržište u okviru kog poslujete, da razumete navike potrošača, način na koji razmišljaju, šta vole, šta ih privlači, čemu su verni, šta ih inspiriše, a šta ih pokreće na akciju. Međutim, ono što je zajedničko svim zemljama sa kojima sam radio jeste timski duh i jaka podrška kolega. To je ono što se neguje u celokupnoj Carlsberg Grupaciji i što nekako dolazi sasvim prirodno. Gde god da odete bićete u prijateljskom okruženju i što je najvažnije na svakom koraku možete osetiti taj entuzijazam, koji pokreće stvari na bolje. Upravo je to jedna od najvažnijih lekcija koju sam naučio tokom svih ovih godina i što će mi pomoći u obavljanju trenutnog posla – važnost timskog rada i uvažavanje različitih mišljenja dovodi do progresa. I zato mi je izuzetno drago što sam deo Carlsberg Srbija Grupe, grupe u kojoj kolege inspirišu i podstiču jedni druge, grupe u kojoj se svi uspesi slave sa stilom i grupe u kojoj je empatija duboko razvijena, te podrška dolazi kao prirodna reakcija.

Bili ste i na poziciji potpredsednika razvoja komercijalnih i poslovnih operacija Carlsberg grupe za Centralni i Istočni region Evrope. Prema Vašem mišljenju, koliko se naše tržište razlikuje od pomenutih i da li ćete prethodne poslovne prakse moći da primenite i kod nas?

Kao što sam prethodno i spomenuo – svako tržište definišu različite karakteristike, manje ili više upečatljive, koje nam pomažu i tokom kreiranja naših strategija. Te karakteristike ogledaju su se u specifičnim navikama potrošača, njihovom odnosu i ljubavi prema proizvodu, u ovom slučaju prema pivu. Primeri dobre prakse iz drugih država uvek treba da nam budu na umu i donekle da nam budu vodilja, ali ne po svaku cenu. Ključ je kombinacija tih odličnih praksi, koje su drugim zemljama donele dobre rezultate, uz detaljno istraživanje navika potrošača. Želim da dobro oslušnem šta to potrošač na ovim prostorima voli, želim da oslušnem šta to karakteriše njegov stav, šta ga pokreće, čemu je veran, čega nije spreman da se odrekne. Za ovo kratko vreme imao sam priliku da se uverim da je ljubav prema pivu na ovim prostorima i te kako primetna, da je pivo ovde ritual, da se potrošači i te kako razumeju u ukuse i da imaju sasvim jasne razloge zašto se opredeljuju za određeni brend. Upravo zbog toga, ovo područje mi je veoma inspirativno i generiše mnoštvo novih ideja, za čiju realizaciju će krajnji sud dati potrošač.

Koji će biti vaši prvi koraci i koje teme će biti u fokusu?

Srbija Grupa je jedna veoma uspešna kompanija, koja kontinuirano poslednjih 6 godina postiže izuzetne rezultate na sva tri tržišta – Srbiji, Bosni i Hercegovini i Crnoj Gori. I to sve zahvaljujući jakom i visoko motivisanom timu koji je vodi. Zato će moj prvi korak biti upoznavanje sa načinom rada i funkcionisanja tog tima. Tek nakon toga možemo da govorimo o određenim daljim koracima i novitetima. Međutim, važno je da naglasim da neću praviti promene samo radi promene. Svaka nova inicijativa, koja dođe s moje strane, biće i te kako opravdana i posvećena poboljšanju procesa i rezultata. Za sada mi je najvažnije što sam u timu koji je izrazito ambiciozan, posvećen i vredan, sa mnogo potencijala, ideja i želja za kolektivnim uspehom.

Pod Vašim liderstvom ostvaren je značajan rast Carlsberg premijum brendova i njihovog udela u neto prihodu CEE regiona. Da li tu praksu planirate da primenite i na našem tržištu?

Premijumizacija je globalni trend, koji postaje sve popularniji. Usled ogromne nestabilnosti i rekordne inflacije, ljudi žele da sebi priušte i neke lepe momente u danu, žele da se počaste vrhunskim proizvodima i omoguće sebi ta mala kućna zadovoljstva. Potrošači i te kako imaju razvijenu svest o kvalitetu, razumeju se u sastojke, žele da probaju nešto novo i spremni su da za kvalitet izdvoje i više. Evidentno je da će se trend rasta premium piva nastaviti i tokom narednih godina, a sve u skladu sa sve većom sofisticiranošću samog tržišta piva. U ovom trenutku, popularnost premium piva potvrđuju i neke od statistika koje govore se jedan od tri ljubitelja piva u izlasku odlučuje za neko premium pivo. Carlsberg Srbija i te kako ide u korak sa ovim trendovima. Često dobijamo i pozive od vlasnika lokala, koji u svojoj ponudi imaju i naše pivo, u vezi sa proširenjem premjium asortimana. To me posebno raduje i zato verujem u ogroman potencijal ove oblasti.

Carlsberg Srbija Grupa ostvarila je značajne rezultate u prethodnih nekoliko godina, jasno se ističući na tržištu. Po vašem mišljenju, šta je najveći potencijal koji Srbija Grupa ima u ovom trenutku?

Zaista – veliko bravo za Carlsberg Srbija tim i Grupu što već šestu godinu za redom konstantno raste na svim tržištima. Ipak, jedan od mojih ključnih principa jeste da koliko god vam dobro ide – uvek postoji prostor za napredak i unapređenje. Vidim dosta potencijala i u samoj organizaciji i u timu. Srbija Grupa ima dugu istoriju, kontinuitet u pravljenju kvalitetnog piva, tradiciju, reputaciju i pre svega želju da potrošačima pruži ono što zaslužuju i žele. Potencijala je dosta i verujem da ćemo ih zajedno prepoznati i iskoristiti na pravi način.

Kakvo je vaše mišljenje o tržištu piva u Srbiji?

Tržište piva u Srbiji obiluje raznovrsnom ponudom. Činjenica je da polako, ali sigurno ovo tržište postaje sve više sofisticirano. Novi ukusi, nove kategorije, citrusne note, bezalkoholna piva sve više su prisutna na policama. Kriza koja je za nama i koja i dalje traje još više je ove kategorije stavila u fokus. Potrošači iskazuju želju za različitim inovacijama, žele sebi da priušte kvalitetno zadovoljstvo i spremni su da plate i više, ako je potrebno. Mainstream je u padu, a očigledno je da premijum i super premijum kategorije postaju sve interesantnije. Istraživanja pokazuju i da značajno rastu pakovanja kao što su limenka ili nepovratna flaša, dok pivo u plastičnoj boci i povratna flaša gube na značaju. Tržište piva je dinamično, posebno poslednjih nekoliko godina i pored velikih igrača primećujemo i sve više zanatskih piva. Nakon pandemije i pada tržišta 2020.godine, pivska industrija se oporavlja i to je najvažnije.

Kada smo kod bezalkoholnih piva, koliko pažnje Carlsberg Srbija Grupa posvećuje ovog segmentu?

Svrha Carlsberga je da pravi pivo za bolje danas i sutra. Kategorija bezalkoholnih pića je deo tog naše strategije i u toj oblasti već postižemo odlične rezultate. Najevidentniji primer je Somersby sa ukusom jagode i limete sa 0% alkohola, koji je pravo osveženje na našem tržištu. Pozitivni komentari i reakcije, sveopšte oduševljenje ovim ukusom i rekordna prodaja nam samo dokazuju da smo prepoznali šta je to što je potrošačima potrebno. Nastavićemo da ulažemo u ovu oblast i mogu da vam otkrijem da nas uskoro očekuju i novi voćni ukusi Twist-a sa 0% alkohola. U okviru naše unapređene strategije Zajedno ka nuli posebno smo definisali i ambicije i ciljeve koje u okviru ove oblasti želimo da dostignemo. Cilj kompanije je da udeo bezalkoholnih i pića sa niskim procentom alkohola do 2030. godine iznosi 35% total global portfolija.

Ove godine Carlsberg Grupa je predstavila svoj unapređen ESG program pod nazivom Zajedno ka nuli. Koje su najznačajnije ambicije, kojima ćete težiti kao kompanija?

Tako je, Carlsberg Grupacija je još 2017. godine usvojila održivu strategiju Zajedno ka nuli, koja je ove godine unapređena, tako da smo postali još ambiciozniji i detaljniji kada je u pitanju ostvarenje ciljeva u ovim oblastima. Unapređen program sadrži 6 nula ka kojima težimo, a to su: NULA ugljeničnog otiska, NULA poljoprivrednog otiska, NULA ambalažnog otpada, NULA rasipanja vode, NULA neodgovorne konzumacije i NULA povreda. Svim ovim „nulama“ pokrivamo praktično sve karike u lancu vrednosti, od ječma na poljima do piva u rukama. Jedna od naših najznačajnijih ambicija jeste da do 2030. godine dostignemo NULA ugljeničnih emisija u našim pivarama i da za 30% smanjimo ugljenični otisak u celokupnom lancu vrednosti, dok do 2040. godine planiramo da dostignemo nultu emisiju u celokupnom lancu vrednosti. Vodićemo računa da naše sirovine nabavljamo iz održivih izvora i regenerativnih poljoprivrednih praksi. Cilj je i da osiguramo da se 100% naših boca i limenki mogu reciklirati, ponovo koristiti ili obnoviti. Nastavićemo da promovišemo odgovornu konzumaciju alkohola kroz različite kampanje, na događajima na kojima smo prisutni i i dalje ćemo nastaviti da sa naših ambalaža šaljemo jasne poruke o odgovornoj konzumaciji alkohola. Odgovorno i održivo poslovanje se zaista nalazi na vrhu naših prioriteta i pomaže nam da ostanemo na pravom putu, dok ujedno doprinosi pozitivnom uticaju na društvo i okolinu.

Kakve izazove očekujete naredne godine?

Najveći i svakako najočigledniji izazov jeste rekordna inflacija i njen uticaj na kupovnu moć potrošača i na poverenje. Pivo je jedna od kategorija na kojoj će ljudi verovatno štedeti, zato treba da ulažemo još veće napore i da nastavimo da gradimo jake brendove, kako bismo stvorili još jaču vezu sa našim potrošačima. Samo na taj način oni će biti spremni da kupuju naše pivo i Somersby uprkos ekonomskoj situaciji. Predstojeća godina će biti jedna od najtežih, to je neminovnost, ali mi u Carlsberg Srbija Grupi imamo apsolutno sve što je potrebno za uspeh: jake brendove i odličan tim!

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

Pre slanja komentara, pogledajte i upoznajte se sa uslovima i pravima korišćenja.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.