Crni petak, kupovna navika započeta u SAD i proširena na ceo svet, obeležena je i u Srbiji. Sniženja i do 80 odsto privukla su kupce i doprinela stvaranju redova i gužvi u tržnim centrima. Ipak, veliki broj potrošača se zbog aktuelne epidemiološke situacije odlučio da pogodnosti i popuste iskoristi iz udobnosti svog doma, uz online kupovinu koja štedi vreme i doprinosi fizičkom distanciranju. Pandemija je promenila životni stil, potrošačke navike i ubrzala prihvatanje inovativnih načina plaćanja – na primer, broj online transakcija Visa karticom u Srbiji povećan je za 40 odsto samo u septembru u poređenju sa istim mesecom 2019. godine.
Tokom ove godine potrošači su češće ostajali kod kuće, a prodavnice bile zatvorene, pa je online kupovina postala ne samo prikladan način kupovine, već ponekad i jedini. Ovo ponašanje se i dalje održava. Sve više ljudi kupuje preko Interneta, a oni koji su ranije imali iskustvo sa e-trgovinom, kupuju još više proizvoda i naručuju usluge online. Ovo predstavlja veliku priliku za trgovce koji žele da stupe u kontakt sa potrošačima, a takođe označava početak nove ere elektronske trgovine, gde je brzina reakcije prodavaca na promenljivo ponašanje potrošača sve bitnija.
Iskustva plaćanja ostaju u središtu ove evolucije. Prisustvo na internetu nije dovoljno. Potrošači s pravom očekuju brzinu, sigurnost i pogodnost u načinu plaćanja, a to iskustvo je ključni faktor da li će ostati verni i vratiti se kupovini na internetu. Evo pet karakteristika koje definišu novi period prilika za elektronsku trgovinu:
Dobro prvo iskustvo
Nužnost je mnoge ljude navela da kupuju na internetu, ali kvalitet iskustva će ih tamo zadržati. Nedavno istraživanje kompanije Visa pokazalo je da je 81 odsto ljudi spremno da plati više za pozitivno iskustvo kupovine, dok 67 odsto njih koji su tokom online kupovine odustali i napustili korpu više nikada ne kupuje na ovaj način. Imajući u vodi toliki broj korisnika interneta, potrebno je posete online prodavnica učiniti besprekornim – od faze nalaženja proizvoda do plaćanja bez problema.
Dostava otvara nova vrata
Trgovci moraju da obezbede da isporuka i ispunjenje zahteva budu jednako beprekorni kao i porudžbina. Plaćanje pouzećem postaje istorija, a sadašnjost i budućnost su sve više beskontaktne opcije plaćanja, u skladu sa zahtevima potrošača i dostavljača za higijenom. Ovo je područje velike inovacije sa novim rešenjima za mobilna i oniline plaćanja (od kartica u sistemu do upotrebe pametnih telefona kao terminala za plaćanje) i nudi bolja, personalizovanija i brža iskustva potrošačima.
Kupite sada, a platite kasnije
Ispunjavanje očekivanja potrošača u pogledu novih fleksibilnih načina plaćanja i finansiranja kupovine je od suštinske važnosti u svetu nakon oporavka. Plaćanje na rate postaje popularnije, dajući potrošačima mogućnost da ukupne iznose kupovine podele na manje delove i plate ih bez naknade, što smanjuje stres potrošača kada su u pitanju veće kupovine i pomaže trgovcima da povećaju prodaju, prihod i lojalnost.
Prelazak na trgovinu preko društvenih mreža
Online tržišta nude brze i pogodne platforme malim trgovcima da na društvenim mrežama brzo i efikasno dođu do potrošača. Facebook, Instagram, Google i druge platforme pružaju nove online usluge i mogućnosti za prihvatanje trgovine, što znači da trgovcima nikada nije bilo lakše da dođu do potrošača, umesto da čekaju da ih oni sami pronađu.
Šire prihvatanje
Potrošači će brzo odustati od online kupovine, ukoliko njima poznat i proveren način plaćanja nije dostupan ili se ne osećaju sigurno. Trgovci moraju da obezbede da potrošači izberu način na koji žele da plate. Usluge poput Visa’s Click to Pay rešavaju problem oko unošenja detalja plaćanja za svaku transakciju, dok tokenizacija i sigurna daljinska trgovina povećavaju sigurnost.
Iako je 2020. godina bila veoma teška, ona je takođe donela nove mogućnosti svim trgovcima. Prelazak na digitalna plaćanja, koji bismo imali tek nakon mnogo godina, ubrzan je u roku od nekoliko meseci, mnoge od stečenih novih potrošačkih navika će ostati. Iako je više trgovaca nego ikad pre prisutno na internetu, oni koji su prvi pokretači i koji ostaju u korak sa promenljivim zahtevima potrošača, biće u najboljem položaju i izaći jači iz ove krize i kompleksnosti poslovanja.