MOL Grupa nedavno je objavila širenje svoje mreže u Slovačkoj i Mađarskoj. Koja je vizija iza ovih akvizicija? Postoje li planovi za širenje maloprodajne mreže i u Srbiji?
Prema strategiji MOL Grupe 2030+ Shape Tomorrow, težimo da se približimo našim kupcima, pružimo nova iskustva koja će unaprediti njihov svakodnevni život, a za to je neophodno da proširimo svoju regionalnu mrežu. Akvizicija 16 Lukoil stanica u Slovačkoj i restorana Marché u Mađarskoj idealno se uklapa u našu ažuriranu dugoročnu Strategiju, u kojoj je razvoj i proširenje usluga prioritet. U regionu imamo više od 1.900 servisnih stanica i težimo da povećamo ovaj broj na 2.200 u narednih pet godina.
Srbija predstavlja značajno tržište i u skladu sa tim neprestano i proaktivno tražimo mogućnosti za dalji rast i razvoj kompanije. Širenje mreže servisnih stanica i unapređivanje postojećih ostaje jedan od prioriteta na srpskom tržištu.
Kako se potrebe savremenih kupaca menjaju i kako im se MOL Grupa prilagođava?
Poslednjih godina, napredak u tehnologiji i nove potrošačke navike iz temelja menjaju klasičnu maloprodaju goriva i usluge mobilnosti. Fosilna goriva će izgubiti monopolističku dominaciju do kraja decenije, a da ne spominjemo najuticajnije trendove kao što su digitalizacija, prisustvo na mreži, personalizacija, ekološka svest i potreba za uslugama na jednom mestu. Zbog brzih promena koje se dešavaju, neophodno je da tržišni učesnici deluju brže i efikasnije kako bi stekli nove kupce i zadržali postojeće. Pre svega, dalje razvijamo gastro ponudu i pogodnosti i nastavljamo sa standardizacijom i digitalizacijom. Cilj nam je da postanemo vodeći na tržištu, digitalno vođen distributer robe široke potrošnje i pružalac usluga mobilnosti u regionu. Naš strateški cilj je da prodajemo kilometre umesto goriva, putem dovođenja naših kupaca na istu integrisanu digitalnu platformu gde ćemo im pružiti besprekorno iskustvo.
Kako se razvoj servisnih stanica uklapa u ažuriranu Strategiju?
U skladu sa dugoročnom Strategijom kompanije MOL za 2030, cilj nam je da ponudimo usluge našim kupcima koje im olakšavaju svakodnevni život. Naša vizija je da postanemo uslužno orijentisani distributer goriva, ne-goriva i usluga orijentisanih ka kupcu, poput opcija samoposluživanja ili rešenja za mobilno plaćanje. Takođe, tokom proteklih godina ponovo smo preispitali naše prethodne procese, značajno poboljšali mogućnosti FMCG-a i unapredili ponudu goriva i ne-goriva, istovremeno upravljajući predstavljanjem Fresh Corner koncepta. Fokusirani smo na direktne veze sa kupcima i tražimo dodatne mogućnosti rasta koje se uklapaju u Strategiju.
Koliko je pandemija uticala na rast, razvoj i perspektivu industrije i MOL Grupe?
Prvi talas pandemije doneo nam je potpuno neočekivane i nove vrste izazova. Okolnosti su se za kratko vreme promenile i bili smo u obavezi da kupcima pružimo bezbedno okruženje, proširimo asortiman proizvoda koji odgovara novim potrebama i preispitamo svakodnevne operativne standarde. Zahvaljujući našem integrisanom, elastičnom poslovnom modelu uspeli smo da ostanemo jaki, a postoje čak i lekcije kojih ćemo se pridržavati i nakon pandemije. Lockdown u ključnim zemljama uticao je na naše performanse, ali uprkos pandemiji i ekonomskoj krizi, isporučili smo preko dve milijarde USD EBITDA u 2020. godini čemu je doprineo Consumer Services segment sa najvećim EBITDA do sada u iznosu od 510 miliona USD. Uprkos izazovima, nastavili smo sa konceptom ne-goriva i broj obnovljenih lokacija sa Fresh Corners-om porastao je na 955 sa 877 u jednoj godini. U Srbiji ove godine slavimo petu godinu ovog koncepta sa 25 Fresh Cornera širom zemlje. Nadamo se da će se sa povećanom vakcinacijom želja za putovanjem znatno povećati, posebno za kraća putovanja. Naši kupci se na putu mogu osloniti na nas, jer ih čekamo sa sve raznovrsnijom gastronomskom ponudom i uslugama širom regiona.
I pre aktuelne krize, mnogi veliki igrači u industriji su shvatali važnost alternativnih goriva i širenja portfolija. Kakva je tu uloga, a kakve su mogućnosti MOL Grupe?
Poslednjih godina MOL je posvećen razvoju EV infrastrukture i pozitivno utiče na usvajanje EV u CIE. U car sharing MOL Limo floti imamo nekoliko modela električnih vozila i do sada smo instalirali 160+ EV punjača širom regiona. Prema našim planovima, do kraja 2021. godine imaćemo električni punjač na 10% naših servisnih stanica u regionu, što znači približno 200. Uskoro će biti moguće udobno voziti električno vozilo od češke granice do Jadrana ili Crnog mora.
Započeli smo i proizvodnju biogoriva, a radimo na razvoju kapaciteta za uspeh mobilnosti zasnovane na bazi vodoničnih gorivnih ćelija.