Pojava koronavirusa potpuno je izmenila privredu u celom svetu. Pitanje podrške domaćoj proizvodnji aktuelnije je nego ikad ranije. I u svetu, a i kod nas. Jedino otvoreno pitanje koje ostaje je: šta Srbija ima da ponudi domaćem, ali i stranom tržištu? Da li su to samo sirovine ili su u pitanju gotovi proizvodi i poznati brendovi?
Za privredu Srbije i životni standard svakog pojedinca svakako je mnogo bolje da to budu gotovi proizvodi i brendovi. Upravo zato je Privredna komora Srbije prvi put odlučila da pokrene kampanju „Stvarano u Srbiji“, čiji je cilj da dâ podsticaj domaćoj privredi, tako što će žigom „Čuvarkuća“ obeležiti proizvode za koje garantuje da su vrhunskog kvaliteta i domaćeg porekla.
„Oznaka ‘Čuvarkuća’ na svakom od ovih proizvoda dokaz je da potrošači imaju priliku da konzumiraju proizvode vrhunskog kvaliteta, tradicionalno dobre i garantovano proizvedene u našoj zemlji. Pored toga, želim da napomenem da je ovaj projekat u okviru akcije ‘Stvarano u Srbiji’ jedan od najvažnijih koji sprovodimo zajedno sa privredom Srbije. Proizvodi koji su se našli na listi onih koji su dobili ovu oznaku, stvoreni su od domaćih vrednosti, domaćih sirovina i domaćim radom, što je značajno kako za proizvođače i druge trgovinske lance, tako i za sve one koji se bave privredom u Srbiji. Ti proizvodi šalju važnu poruku da je bitno kupovati domaće i podsticati domaću privredu i ekonomiju“, izjavio je prilikom postavljanja prve oznake „Čuvarkuća“ Mihailo Vesović, direktor Sektora za strateške analize, usluge i internacionalizaciju Privredne komore Srbije.
Projekat „Stvarano u Srbiji“ i žig koji ga prati predstavljaju izuzetan doprinos podrške domaćoj privredi, ali profesor Ekonomskog fakulteta u Beogradu smatra da je za uspeh nužno da i kupci imaju razvijenu svest i da žele da se opredele za „Čuvarkuće“.
Naša kompanija je izuzetno posvećena podršci malim domaćim proizvođačima i plasmanu srpskih proizvoda koji su izuzetnog kvaliteta. O tome govori činjenica da kao nacionalni trgovinski lanac, Mercator–S, čak 97% vrednosti robe nabavlja u Srbiji
Violeta Kovačević, generalna direktorka kompanije Mercator-S
„Zaista je od izuzetnog značaja edukovati ljude i razviti svest potrošača o značaju kupovine proizvoda stvaranih u Srbiji, što zahteva kontinuirano angažovanje svih nas koji učestvujemo u ovom projektu. Kada ovo kažem, ne mislim samo na Privrednu komoru Srbije, već i na medije, stručnu javnost, poslovne ljude različitih profila. Ovaj projekat okuplja ono najbolje iz naše zemlje i tada shvatamo koliko je truda, rada i posvećenosti uloženo u proizvodnju domaćih proizvoda koji su i te kako zaslužili ovaj žig, koji nazivom i izgledom simbolizuje domaći rad i ideje, sirovine i tradiciju“, rekao je dr Saša Veljković, profesor Ekonomskog fakulteta.
Još jedan od projekata koji predstavljaju dobar primer podrške domaćoj privredi, a pre svega malim proizvođačima, jesu „Ukusi moga kraja“. To je brend koji je nastao pre pet godina, a koji je kompanija Mercator-S razvila u saradnji sa malim domaćim proizvođačima. Cilj projekta je da mali srpski proizvođači dobiju „gotov“ brend u okviru kog će moći da plasiraju svoje proizvode, razvijaju svoje porodične kompanije, i zapošljavaju nove ljude.
U prilog toj strategiji možda najbolje govori i podatak da se među dobitnicima žiga „Čuvarkuća“, nalaze proizvodi kao što su štrudle sa makom, orasima i višnjom, koje proizvodi AS Braća Stanković iz Grocke; suva šljiva i koktel suvog voća, koje proizvodi Agranela iz Valjeva; kiselo mleko i pavlaka, jogurt i zlatiborski kačkavalj, koje proizvodi Poljoprivredni kombinat Zlatibor; slatka od maline, kupine, šumske jagode i višnje, koje proizvodi Trampex iz Brusa, i kupinovo vino koje proizvodi Moć prirode iz Beograda.
„Brend ’Ukusi moga kraja’ postoji već pet godina, a našu priču započeli smo sa samo 12 proizvođača i 60 proizvoda. Danas naš brend ima više od 200 proizvoda, i stvaramo ga zajedno sa 30 srpskih proizvođača. Ukusi moga kraja najuspešniji su projekat kompanije Mercator-S i zato smo izuzetno ponosni na činjenicu da su baš ’Ukusi moga kraja’ osvojili najviše oznaka „Čuvarkuća“. Naša kompanija je izuzetno posvećena podršci malim domaćim proizvođačima i plasmanu srpskih proizvoda koji su izuzetnog kvaliteta. O tome govori činjenica da kao nacionalni trgovinski lanac, Mercator–S, čak 97% vrednosti robe nabavlja u Srbiji. Zato pozivamo sve male srpske proizvođače, koji stvaraju proizvode vrhunskog kvaliteta, da nam se jave i postanu deo ’Ukusi moga kraja’ porodice“, izjavila je Violeta Kovačević, generalna direktorka kompanije Mercator-S.
O tome koliko su ovakvi projekti značajni za razvoj domaće privrede možda najbolje govore podaci da su „Ukusi moga kraja“ još pre godinu dana krenuli sa izvozom u Sloveniju, ali i da žig „Čuvarkuća“ i kompanije koje su dobitnici poslednjih nedelja privlače sve veću pažnju javnosti.