Paul Fabara, Izvršni potpredsednik i direktor za upravljanje rizicima kompanije Visa govori o predviđanjima u oblasti bezbednosti digitalnih plaćanja u narednoj godini.
U godini pandemije u kojoj nam se ponekad činilo da vreme stoji, svetske ekonomije reagovale su brzo i time podstakle promene, utičući trajno na potrošačke navike, uspostavljanje unapređenih mehanizama zaštite od zloupotreba i kreiranje novih modela za procenu rizika. Verujem da će iskustva kroz koja smo prošli ubrzati inovacije, kao i da nas dodatne promene u svetu digitalnih plaćanja očekuju i tokom 2021.
Nove navike potrošača zahtevaju unapređene mehanizme zaštite od zloupotreba
Potrošačke navike kreirane tokom pandemije postaju naša nova normalnost. Čak 78 odsto potrošača promenilo je način kupovine ove godine usled zabrinutosti za sigurnost, dok je polovina odbila da kupuje u prodavnicama u kojima je plaćanje zahtevalo fizički kontakt, podaci su istraživanja kompanije Visa „Back to Business“. Verujem da ovakve preferencije kupaca nisu privremene i da ćemo pomak sa offline na online mesta prodaje sve više videti u budućnosti.
S tim u vezi, očekujem da će trgovci nastaviti sa usvajanjem inovacija i ulaganjem u infrastrukturu koja omogućava nove načine plaćanja – beskontaktna, plaćanja putem aplikacija, digitalnih novčanika, nosivih uređaja, kako bi pronašli nove kategorije potrošača i podstakli rast biznisa.
Ipak, činjenica je da se ka digitalnoj areni pomeraju svi akteri – kupci, trgovci ali i kreatori sajber napada. Stoga ključan deo procesa transformacije za pravna lica postaje integrisanje alata koji pre svega obezbeđuju sigurnu kupovinu. Osiguravanje platnog prometa je izazovan zadatak i za iskusne igrače u finansijskom sektoru. U tom kontekstu, potrebno je da se preduzeća, u slučaju nedostatka internih eksperata, obrate pouzdanim partnerima čija ekspertiza može doprineti unapređenju mehanizama za prevenciju zloupotreba u momentu kada vidimo porast omni-kanalne prodaje širom sveta.
Snažnija autentifikacija potrošača doprineće većem stepenu sigurnosti plaćanja
Pandemija je dodatno ubrzala potražnju za rešenjima koja pružaocima finansijskih usluga i trgovcima omogućavaju da digitalnim putem verifikuju identitet kupaca. Po ovom pitanju, svi pogledi biće upereni ka Evropi, budući da u većini zemalja Evropske ekonomske zone Snažnija autentifikacija potrošača u oblasti e-trgovine (SCA – Stronger Customer Authentication) postaje obavezan standard 1. januara 2021. Ujedinjeno Kraljevstvo planira da primeni ovaj princip počev od 14. septembra 2021. Sa porastom zloupotreba u oblasti beskartičnih transkacija, očekivanja su da će se sve više multinacionalnih kompanija koje posluju na tržištu Srbije okretati ka snažnijoj autentifikaciji potrošača.
Modernizacija platne infrastrukture otvara nove ranjivosti
Plaćanja u realnom vremenu, upotreba digitalnih valuta i otvoreno bankarstvo doprinose razvoju inovacija i idu u korak sa očekivanjima potrošača sve aktivnijim u oblasti digitalnih plaćanja. Međutim, brže transakcije mogu značiti i veći broj zloupotreba, te prilikom deljenja osetljivih informacija, sigurnost podataka mora ostati apsolutni prioritet.
Očekivanja su da će nacionalne banke i fintek kompanije širom sveta usvojiti mehanizme za uočavanje netipičnih obrazaca koji mogu biti pokazatelji zloupotreba. Takođe, biće važno da se principi otvorenog bankarstva i razmene podataka koriste odgovorno i etično u svim proizvodima, uslugama i tehnologijama.
U 2021. godini, obim plaćanja u realnom vremenu će i dalje rasti, privatnost potrošača i njihovih podataka postaće sve važnija, a različiti igrači na tržištu sarađivaće kako bi obezbedili maksimalnu sigurnost platnog sistema i otklonili prve znake ranjivosti.
Digitalni identiteti će dobijati sve više na značaju
Smanjena upotreba šifri i autentifikacije bazirane na znanju dovešće do porasta korišćenja snažnijih metoda autentifikacije poput FIDO standarda. Planovi za usvajanje digitalnih identiteta razvijaće se uporedo sa regulatornim okvirom koji će urediti odnose uključenih strana. Pojačana pandemijom, potražnja za rešenjima koja će bankama i trgovcima pomoći da jednostavnije i efikasnije digitalno utvrde identite potrošača nastaviće da raste. Strane koje ne budu spremne da efektivno upravljaju identitetima postaće meta zloupotreba.
Ideja da digitalni identitet predstavlja jedan od preduslova uspešnog funkcionisanja državnog aparata u digitalnom dobu, zajedno sa upravljanjem otvorenim podacima, politikama korisničke privatnosti i saglasnosti i plaćanja, dobiće sve više pristalica. Očekujem da će se intenzivno pratiti iskustva Evrope u postupku usvajanja Snažnije autentifikacije potrošača i digitalnih identiteta kao jedne od opcija za verifikaciju plaćanja.