Mnogi širom sveta će ovu 2024. više upamtiti kao izbornu nego kao olimpijsku godinu. Približno polovina svetske populacije je u prethodnih 10 meseci izašla na birališta, a ova preostala dva rezervisana su za izbore koje će zemlje širom sveta ispratiti gotovo podjednako kao i svoje lokalne. Predsednički izbori u Sjedinjenim Američkim Državama su iza ugla, a verovatno najluđa kampanja u istoriji „najstarije demokratije na svetu“ ulazi u samu završnicu. Tesnu, napetu i neizvesnu.
Kako bi nam bolje pomogla da razumemo šta se zapravo tamo dešava, izvršna direktorka međunarodne konsultantske firme za komunikacije Global Voice i bivša novinarka CNBC-ja i The Wall Street Journala Sara Vočer provela je nekoliko dana u Srbiji i održala niz predavanja i radionica na temu izbora koji su za jedne „najvažniji u istoriji“, a za druge „samo još jedni u nizu“.
„Kada god se iznose tako velike tvrdnje, mi kao novinari moramo da budemo skeptični, pošto promene u političkom sistemu kakav je američki ne mogu potpuno promeniti državu. Ne verujem da bi bilo toliko katastrofalno koliko mislimo da će biti ukoliko Tramp pobedi, iako će on činiti stvari koje su protivne demokratiji.“
To je bio tek uvod u razgovor u kome smo pokušali da učinimo ono što je, po njenom mišljenju, najvažnija uloga novinara – da adresiraju društvene probleme. Materijala, hvala bogu, ima napretek, a pre nego što smo se bacili na probleme koji se direktno tiču izbora, dotakli smo se sfere za koju je naša sagovornica najpozvanija da govori.
***
Kako gledate na slučajeve Washington Posta i Los Angeles Timesa? Da li su Bezos i Sun-Šiong ubili novinarski ideal da niko, pa čak ni vlasnik medija, ne bi trebalo da utiče na odluke uredništva?
Potpuno se slažem da ne bi trebalo da imaju nikakav uticaj. Ako želite da posedujete medij, onda vaši lični interesi ne bi trebalo da budu deo toga. Godinama unazad, medije u SAD kupuju milijarderi. To je slučaj i sa Vašington postom i sa LA tajmsom. Afera je otvorila mnogo pitanja o korporativnom vlasništvu u američkim novinama. Vlasnici treba da razumeju da između njih i urednika treba da postoji zid.
Ljudi su odmah nakon toga masovno počeli da otkazuju pretplate Washington Postu. Kako će se ova afera odraziti na već duboko poljuljano poverenje građana u tradicionalne medije?
Biće to samo još jedan stepen erozije poverenja u nezavisnost dva lista koji imaju dugu tradiciju balansiranog i preciznog novinarstva. Ne bih rekla da će se poverenje u velikoj meri oštetiti. Ponekad, demokratija ne umire odmah. Više je kao žaba koja se postepeno kuva u sve toplijoj vodi. Mislim da je to i ovde slučaj. Ovo je samo jedan korak u tom smeru. Finiš je kampanje, a to je veoma napet period. U ovom periodu takve neke velike vesti potencijalno mogu uticati na izbore. Videli smo da su urednici u Vašington postu podneli ostavke. To nam govori koliko bi ozbiljno trebalo da shvatimo taj problem.
CEO TEKST PROČITAJTE U NOVOM BROJU NEDELJNIKA, KOJI JE U PRODAJI OD ČETVRTKA, 31. OKTOBRA, NA SVIM KIOSCIMA I NA NSTORE.RS