Direktor „Puteva Srbije“ Zoran Drobnjak najavio je da će na srpskim auto-putevima uskoro biti tolerisano prekoračenje brzine od 20 km/h, ako se saglase nadležni, kao i da se on već dogovorio sa policijom da do primene ovog „pravila“ dođe ubrzo.
Prema Drobnjakovom objašnjenju, na delovima auto-puta gde je saobraćajnim znakom dozvoljeno voziti 130 km/h, što je zakonski maksimum, policija će tolerisati brzine do 150 km/h, a na delovima gde je maksimalna brzina, na primer, 100 km/h, moći će da se vozi 120 km/h. To neće važiti za tunele, gde je, kako je rekao Drobnjak, na Koridoru 11 ograničenje 80 km/h.
„Tako nešto ne postoji nigde u svetu“, kaže za novi broj Nedeljnika Damir Okanović iz Komiteta za bezbednost saobraćaja i objašnjava da zakon ne prepoznaje princip tolerancije.
„Šta bi se desilo u slučaju saobraćajne nezgode sa elementima krivičnog dela, odnosno u slučaju da neko pogine? I kada bi se u sudskom postupku utvrdilo da je do nezgode došlo usled toga što se vozilo kretalo brzinom većom od zakonom dozvoljene, a vozač se pravdao time da se kretao u okviru tolerisane brzine? Sud sudi na osnovu zakona, a ne na osnovu nekakvih preporuka ili inicijativa“, kaže Okanović.
On ukazuje da ograničenje brzine od 150 km/h nema nijedna zemlja Evrope i sveta.
„Ograničenje na 140 km/h postoji u tri zemlje, Poljskoj, Bugarskoj i Austriji. U svim ostalim, ograničena brzina kreće se od 110 do 130 km/h. Na primer, u SAD je 100-110 km/h, kao i u Velikoj Britaniji“, navodi Damir Okanović.
Statistički podaci na nivou Republike Srbije pokazuju da se brzina, kao uticajni faktor, prepoznaje kod jedne trećine svih saobraćajnih nezgoda i kod više od 50 odsto smrtnih ishoda u saobraćajnim nezgodama. Smanjenjem srednje brzine za 1 km/h, broj smrtno stradalih smanjuje se za 4 odsto, a broj teško povređenih za 3 odsto, kažu istraživanja. Takođe, pretpostavlja se da je, prema podacima OEBS/ECMT, oko jedne trećine smrtnih nezgoda (delimično) izazvano prekomernom ili neprilagođenom brzinom.
Tekst je objavljen u novom broju Nedeljnika koji je od danas, četvrtka 17. novembra, na svim kioscima i dostupan u digitalnoj verziji na Novinarnica.net
Svim čitaocima na poklon 50. broj Njujork tajmsa na srpskom jeziku
vox populi
Normalno bi bilo da se toleriše 10% od ograničene brzine, zbog greške uređaja za merenje u automobilu i policijskog radara. Ali, to ne znači da treba menjati postojeću signalizaciju, već je podesiti stanju na putevima.
Bobby
Људи у Србији погрешно мисле да се ово њима "излази у сусрет". У ствари "излази се" онолико колико су они на ауто-путевима, међутим узрок овог "договарања" је неко сасвим други. Као што је експресно подигнуто ограничење брзине са 120 на 130 на ауто-путевима, ускоро следи и установљење неформалног ограничења на 150 км/ч. А то је због оних који би да овом територијом прођу што брже, а то им никако не успева. Не успева им претежно због државних органа и неорганизованости путара, али кога то више интересује. Кроз Србију се мора шроћи брже, а ако већ не може на границама, "летеће се" по ауто-путевима. Хтели смо коридоре, као најкраће везе између севера и југа Европе, е па сад нећемо више моћи странце да правимо будалама. А закон, може бити само онај пропис који је спроводив, сваки други је само "мртво слово на папиру".