Automobili marke Moskvič su kultni i to ne samo u Rusiji. Ta vozila koja su decenijama bila dominantna na ulicama Sovjetskog Saveza i DDR-a, imaju brojne obožavoce i u zapadnoj Evropi. Ljubitelji „Mosija“, kako Moskvič zovu npr. u Nemačkoj, održavaju redovne susrete na kojima predstavljaju svoje s mnogo ljubavi restaurirane automobile.

Pritom je prošla 21 godina otkako je poslednji automobil marke Moskvič sišao sa trake. Firma je prestala da postoji 2006.

Ali sada, pod pritiskom zapadnih sankcija, Rusija okreće novu stranicu u istoriji Moskviča.

I Putin zainteresovan za „Moskvič 2.0“?

U bivšoj fabrici Renoa u Moskvi ove srede 23. novembra 2022. počela je serijska proizvodnja novog modela Moskviča. Prvo će se proizvoditi s benzinskim motorom od 150 KS, a do kraja godine biće dostupna i električna verzija. Prema ruskim informacijama, prodaja je planirana od prvog kvartala 2023.

Prema ranijim najavama portparola Kremlja Dmitrija Peskova, novi model Moskviča je vozilo koje će želeti da kupi „svaki Rus“. Za „Moskvič 2.0“ zainteresovan je navodno i sam šef države Vladimir Putin.

Ruska automobilska industrija teško pogođena

Proizvodnja novog Moskviča za Rusiju je važan deo propagandne kampanje protiv Zapada. Putin time želi da pokaže da zapadne sankcije ne mogu da naškode zemlji, te da može i sama da proizvodi značajnu robu kao što su automobili.

Međutim, automobilski sektor je jedna od industrija koje su najteže pogođene sankcijama. Od januara do oktobra, nakon odlaska zapadnih proizvođača, prodaja novih automobila u Rusiji opala je za 60 odsto u poređenju s istim periodom prethodne godine.

Osim toga, brend Moskvič i nije toliko ruski kao što zvuči. Jer, za dizajn i motor novog modela zaslužni su kineski proizvođači. Moskvič-3 je kopija kineskog gradskog terenca JAC S4. Kineske kompanije su, naime, među najvećim profiterima zapadnih sankcija protiv Rusije.

Moskovska fabrika sa prošlošću pod uticajem Zapada

Priča o Moskviču je i lekcija o nekada bliskim vezama zapadne (automobilske) industrije i Rusije. Moskovska fabrika, u kojoj se sada proizvodi novi Moskvič, ima kako dugu, tako i šarenu istoriju.

Pre skoro stotinu godina tamo je proizvodio Ford, automobilske kompanije iz SAD. Od 1946. počela je proizvodnja Moskviča, prvobitno kao kopija Opel Kadeta. Nakon raspada Sovjetskog Saveza, proizvodnja više nije bila isplativa, pa je 2001. obustavljena.

Francuski Reno je 2005. započeo proizvodnju automobila u Rusiji u okviru zajedničkog preduzeća s gradom Moskvom, a kasnije se tamo proizvodila i modele Dačija Logan, Duster i Sandero.

Nakon napada Rusije na Ukrajinu saradnja sa Zapadom naglo je prekinuta. Fabričke trake u moskovskom pogonu miruju od marta, a u aprilu je Reno predao fabriku automobila gradskoj upravi – za simboličnu cenu od jedne rublje.

Tagovi

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

Pre slanja komentara, pogledajte i upoznajte se sa uslovima i pravima korišćenja.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.