Savremeni život stalno postavlja nove izazove. Kada je reč o vožnji, to je okruženje u kojem vozači sve više cene robustnost i visoku poziciju kakve pruža SUV vozilo, ali prilagođeno gradskim ulicama s naglaskom na ekološke karakteristike.
Istovremeno, vozači žele automobil sa stilom, koji se razlikuje od drugih, i koji može da ispuni brojne potrebe aktivnog životnog stila.
Upravo to su kvaliteti koje je Toyota ugradila u novi model Yaris Cross.
Novi Yaris Cross je dizajniran i razvijen za Evropu, kako bi ispunio posebne zahteve i sklonosti koje imaju kupci na tržištu B-SUV klase vozila. Naravno, proizvodiće se u Evropi, u Toyotinoj fabrici u Francuskoj (Toyota Motor Manufacturing France -TMMF), uporedo s novom generacijom Yarisa, i to od 2021. godine.
Pravi hibrid, pravi SUV
Novi Yaris Cross nastavlja veliku tradiciju Toyotine napredne hibridne tehnologije, dizajna malih automobila i SUV načina konstrukcije.
Toyotin status svetskog predvodnika u tehnologiji hibridnih vozila bio je potvrđen prvom primenom hibridnog sistema na vozilima B segmenta, na izvornom modelu Yaris Hybrid, 2012. godine. Zahvaljujući tom nenadmašnom iskustvu, Yaris Cross je dobio novi hibridni pogon četvrte generacije, koji pruža izuzetne performanse i efikasnost.
Kao deo porodice Yaris, Yaris Cross je takođe konstruisan na Toyotinoj novoj GA-B platformi. I on deli dizajn nazvan “veliki mali”, kao i ostale osobine koje su krasile originalni Yaris, s obiljem unutrašnjeg prostora u okviru kompaktnih spoljašnjih dimenzija.
Istovremeno, Yaris Cross je i pravi SUV, sa svim prednostima koje su ostvarene zahvaljujući Toyotinom 25-ogodišnjem iskustvu s modelom RAV4 – koji je danas najprodavaniji SUV u svetu – kao i s novijim, modernim i visokoefikasnim modelom C-HR. Povišena pozicija vozača i mogućnost izbora AWD-i pametnog pogona na svim točkovima samo potvrđuju sve prednosti njegovih SUV sposobnosti.
Novi Yaris Cross znači da će Toyotina gama SUV modela obuhvatiti B, C i D segment.
Novi hibridni pogon
Yaris Cross će koristiti četvrtu generaciju Toyotine hibridne tehnologije. Toyota je prva uvela primenu pune hibridne tehnologije u B segment još 2012. godine, kada se pojavio Yaris Hybrid. Od tada je samo u Evropi prodato više od pola miliona primeraka, što ga čini moćnim alatom za izgradnju svesti i uvažavanje tehnologije od strane javnosti.
Yaris i Yaris Cross su prvi modeli koji koriste Toyotin 1,5-litarski hibridni sistem, koji je direktno razvijen iz većih motora zapremina 2,0 i 2,5 litra, korišćenih u brojnim novim modelima kao što su Corolla, C-HR, RAV4 i Camry. Sistem podrazumeva novi benzinski motor zapremine 1,5 l, s tri cilindra koji rade u Atkinsonovom ciklusu, precizno konstruisanih kako bi se što više smanjilo trenje i mehanički gubici, uz omogućavanje optimalnog sagorevanja. Kao krajnji rezultat, dobijen je visok obrtni moment na niskom broju obrtaja motora, uz odličnu potrošnju goriva. Toplotna efikasnost motora je 40%, što je bolje i od uporednih dizel motora, čime se osigurava velika ušteda goriva, uz nisku emisiju CO2 gasova.
Novi hibridni sistem ima maksimalnu snagu od 116 KS. Posebna pažnja posvećena je raspoloživosti te snage, kako bi sistem imao što bolji odziv. Što se tiče emisije štetnih gasova, verzija s pogonom na prednje točkove emituje od 90 g/km ugljen-dioksida, dok AWD-i verzija izbacuje ispod 100 g/km.*
*NEDC povezane vrednosti; WLTP podaci kreću se od manje od 120 g/km za verziju na prednje točkove (FWD), i ispod 135 g/km za inteligentni pogon na svim točkovima (AWD-i); sve brojke su orijentacione do konačne homologacije.
Toyotina GA-B platforma
Yaris Cross koristi sve prednosti Toyotine GA-B platforme, baš kao i klasični hatchback blizanac. To obezbeđuje visok nivo krutosti i dobar balans karoserije, dajući automobilu dobar odziv i agilnost.
Potpuno gradski. Potpuno SUV
Toyota je konstruisala Yaris Cross kao pravi, ali umanjeni SUV, pružajući vozačima automobil s povišenom vozačkom pozicijom, praktičnim rešenjima i prostranom unutrašnjošću, a sve to u okviru skladnih dimenzija koje ga čine pravim rešenjem za gradske uslove vožnje.
Dizajn ističe sve klasične kvalitete SUV vozila, s višom karoserijom, većim točkovima i širim pneumaticima koji nagoveštavaju njegovu snagu i namenu.
Yaris
Cross ima isto međuosovinsko rastojanje od 2560 milimetara, kao Yaris u verziji
hatchback, ali je 240 mm duži, od čega je 60 mm dodato na prednjem delu, a 180
mm na zadnjem delu, što daje više prostora u enterijeru. Odstojanje od tla je
povećano za 30 mm, dok je vozilo više za 90, a šire za 20 milimetara.
Spoljne dimenzije (mm) | Yaris Cross |
Ukupna dužina | 4.180 |
Ukupna širina | 1.765 |
Ukupna visina | 1.560 |
Međuosovinsko rastojanje | 2.560 |
Praktičan i svestran
Kao i kod svakog pravog SUV vozila, posebna pažnja posvećena je praktičnosti i prilagodljivosti.
Zadnja vrata opremljena su elektro-komandama, što će pomoći kada su vam ruke pune. Prtljažnik ima mogućnost podešavanja, bilo tako što se pokretna platforma koristi da obezbedi stvari ispod, ili kao dodatni prostor za veće stvari. Osim toga, pokretna podna platforma može da se podeli na dva dela, istovremeno pružajući i više prostora i deo za smeštanje stvari u prostor ispod. Prtljažnik, takođe, ima novi Flex sistem pojaseva koji sprečavaju kotrljanje stvari po prtljažniku tokom vožnje.
Yaris Cross je prostran koliko i praktičan. Bez obaranja sedišta i bez sklapanja pokrivača prtljažnika, zapremina prtljažnog prostora iznosi 390 litara. Ukoliko je, međutim, potrebno više prostora za teret, zadnja sedišta mogu da se preklope iz tri dela, u odnosu 40:20:40 kako bi se uskladile potrebe prevoza putnika i stvari.
Pametan pogon na sve točkove
Jedna od karakteristika koja krasi novi Yaris Cross, kao autentični SUV, jeste mogućnost izbora pametnog sistema pogona na svim točkovima – jedinstveno rešenje u ovoj klasi hibridnih vozila.
AWD-i pruža izvanrednu stabilnost i pogon u svakodnevnoj vožnji, u lošim uslovima i na podlogama s niskim prianjanjem. To je električni sistem, kompaktniji i lakši od mehaničkih AWD sklopova, koji omogućava da Yaris Cross Hybrid AWD-i ima manju potrošnju goriva i nižu emisiju CO2 od bilo kog konkurenta u B-SUV segmentu s pogonom na svim točkovima.
Sistem usmerava obrtni moment na zadnju osovinu prilikom usporavanja ili ubrzanja. Uobičajeno, Yaris Cross pokreće prednje točkove, ali u slučaju nailaska na klizavu podlogu automatski se aktivira pogon na sva četiri točka. To važi za vožnju po, na primer, vlažnoj kaldrmi, pljusku, vlažnom ili utabanom snegu, po pesku i sl.
Napredni sistem pomoći vozaču
Osnova bezbednosti novog modela Yaris Cross krije se u primeni GA-B platforme, koja vozilu daje izuzetnu čvrstinu karoserije. S namerom da ispuni najviše i najstrože standarde nezavisnih testova, njegovoj bezbednosti dodatno će doprineti aktivni sistem Toyota Safety Sense i napredne asistencije za vozača, pomažući mu da izbegne širokog spektar uobičajenih rizika putem pravovremenih upozorenja, i, ukoliko je neophodno, aktiviranjem automatskog kočenja i intervencijama na upravljanju.
Dizajn
Tokom procesa dizajniranja, Yaris Cross je na jednom mestu okupio veliki tim oba studija iz Evrope i Japana. Jedan član tog tima – Lance Scott, generalni direktor za dizajn Toyotinog studija EDD u Nici, u Francuskoj, opisao je raspoloženje koje je vladalo tokom rada na projektu:
“Još na početku ovog procesa znali smo da je izgled prevashodni razlog kupovine vozila u B-SUV segmentu, ali da kupci takođe žele što praktičniji automobil. Te krajnosti nije lako pomiriti, posebno ne u tako kompaktnom pakovanju.
Od samog početka rada na konceptu dizajna, imali smo na umu evropske kupce, ali smo želeli da ih upoznamo još bolje. Zato smo ih anketirali kako bismo saznali kakav je životni stil realnog kupca, šta im se sviđa, kakve su im dnevne navike, i kako provode slobodno vreme.
S tim novim saznanjima, vratili smo se s entuzijazmom kreiranju automobila koji je trebalo da odražava osobenosti kupaca, pružajući im uzbudljivu kombinaciju prefinjenosti i snage.
Naš tim je koristio dve ključne reči – ’robustan’ i ’minimalan’, koje su, po našem mišljenju, mogle najbolje da objasne skladnost i pokretljivost, kao i veličinu i snagu kao odlike koje ima jedan SUV.
Slika dijamanta nam je pala na um od samog početka rada na skicama spoljnog dizajna vozila. Vremenom smo skovali izraz ’okretni dijamant’, kako bismo izrazili snagu, čvrstinu i prvorazrednu karakteristiku dragog kamena koju smo preneli na živahan automobil, koji pruža zadovoljstvo u vožnji.
Gledano iz ptičje perspektive, ili iz ugla ’plan view’ kako ga mi dizajneri zovemo, ’rezali smo’ ili ’brijali’ karoseriju kako bi dobili oblik dijamanta koji bi nam potom omogućio da naglasimo bočne strane. Taj dijamantski oblik, s četiri naglašena blatobrana, dao nam je energičan izgled, a istovremeno i snažan i prefinjen.
Naravno, hteli smo da automobil već na prvi pogled izgleda kao SUV, pa smo zbog toga naglasili veće rastojanje od tla, čvrstu horizontalnu liniju koja oslikava odličan balans, kao i skladne, velike ugaone blatobrane točkova, i, naravno, velike točkove… sve do 18 inča!
Prednji deo je takođe bio izuzetno važan za nas. Želeli smo da zadržimo prepoznatljivi gen koji deli cela Toyotina SUV gama, ali i da novi Yaris Cross stekne svoj lični identitet.
Nazad smo se fokusirali da automobilu omogućimo dobar stav na putu, s bočnim detaljima koji daju utisak da je karoserija postavljena na točkove. Kombinacija horizontalnih zadnjih svetala i stakla jasno pokazuje pripadnost Yaris porodici, dok šira i oštrija zadnja vrata nagoveštavaju više prostora u prtljažniku i praktična rešenja za svakodnevnu upotrebu.
Konačno, razmišljajući o boji, želeli smo nešto što bi u potpunosti bilo u skladu s idejom koju bi naši kupci cenili. Postojeći trendovi ukazuju na rast interesovanja za boju zlata i drugih plemenitih metala, ali smo mi želeli nešto više prirodno i urbano. Uz suptilan dodatak zelene boje na zlatnu osnovu, istovremeno prosvetljavajući boju kako bi se pojačao utisak izgleda metala, dobili smo svež urbani, živopisni izgled koji zaokružuje spoljne linije. Konačan rezultat je boja koju smo nazvali Brass Gold.”
Toyota očekuje godišnju proizvodnju od preko 150.000 primeraka modela Yaris Cross, iz fabrike TMMF Onnaing, blizu Valensijena, u Francuskoj, čime bi učešće na tržištu B-SUV automobila dostiglo više od osam odsto.