Kako uskladiti ekonomski rast sa zaštitom životne sredine, imajući u vidu ograničenost prirodnih resursa koji su nam na raspolaganju? Odgovor na ovo pitanje daje cirkularna ekonomija kao suprotnost preovlađujućem modelu koji se oslanja na princip „uzmi, iskoristi, baci“. U „kružnoj“ ekonomiji potencira se ponovna upotreba proizvoda i efikasnije korišćenje materijala i resursa.
Dobar primer kako navedeno izgleda u praksi je nova Nestlé fabrika koja je nedavno otvorena u Surčinu. Cirkularni model primenjen je već u izgradnji upotrebom izolacionih eko-panela od reciklirane ambalaže Nestlé supa i majoneza.
U modernom objektu proizvodiće se hrana na biljnoj bazi, koja se takođe uklapa u model poslovanja koji dugoročno podržava dobrobit ljudi i planete. U pitanju je asortiman brenda GARDEN GOURMET koji prati trendove u ishrani, nudeći potrošačima nutritivno bogate obroke na bazi soje, pšenice i raznih vrsta povrća.
I ostale prakse koje kompanija Nestlé primenjuje pokazuju kako se cirkularna ekonomija može integrisati u modernu prehrambenu proizvodnju. Fabrika koristi najsavremenije proizvodne tehnologije, obnovljivu energiju, upravljanje otpadom sa ciljem da se optimizuje efikasnost, a uticaj na životnu sredinu svede na minimum.
Nestlé je jedan od najambicioznijih lokalnih ciljeva – ,,Zero Waste to Landfill” postigao 2019. godine, postavši tako kompanija sa prvom fabrikom u Srbiji koja je prestala da odlaže otpad na deponije, a ovaj cilj nastavlja da sledi i nova fabrika. Takođe, kompanija je uložila u najmodernije postrojenje za preradu otpadnih voda, te zahvaljujući ovom postrojenju otpadne vode iz proizvodnih procesa obe fabrike se prerađuju, vraćajući čistu vodu u srpsku prirodu. Napredni sistemi za tretman vode čuvaju ovaj dragoceni resurs u skladu sa održivim praksama, a struja koja se koristi dolazi iz obnovljivih izvora.
Na ovaj način Nestlé donosi investicije i inovacije na srpsko tržište, unapređujući lokalnu ekonomiju i prehrambenu industriju, i napreduje ka globalnom cilju da do 2050. godine dostigne nulte emisije gasova staklene bašte u svim poslovnim operacijama.
„Ponosni smo na naš brend GARDEN GOURMET koji odražava viziju kompanije Nestlé o održivoj proizvodnji hrane koja je dobra za ljude i planetu. Potrošačima nudimo dodatne opcije da uživaju u hranljivim i ukusnim obrocima na biljnoj bazi, koji mogu biti i odlična alternativa u danima posta. Čvrsto verujemo da budućnost proizvodnje hrane leži u rukama onih kojima su prioritet održivost, inovativnost i principi cirkularne ekonomije,“ kaže Renata Matusinović, izvršna direktorka kategorije hrane za Nestlé jugoistočno evropsko tržište.
Nova fabrika se prostire na 18.440 kvadratnih metara i zapošljava 220 ljudi. U pitanju je investicija od 80 miliona švajcarskih franaka, realizovana bez državnih subvencija, a daće značajan doprinos izvozu budući da je najveći deo proizvodnje namenjen evropskim zemljama.
Posebno je značajna i za domaće poljoprivrednike, jer Nestlé korišćenjem lokalnih sastojaka dodatno osnažuje lokalne proizvođače soje. Šireći svoj program regenerativne poljoprivrede u Srbiji, kompanija je 2022. godine uspostavila partnerstvo sa lokalnim dobavljačem sojinog proteina u Srbiji i njegovim poljoprivrednicima kako bi oni prešli na održivije poljoprivredne prakse.
U okviru globalnog projekta regenerativne poljoprivrede kompanije Nestlé, Srbija je postala regionalni pionir u primeni ovih regenerativnih praksi. Za Nestlé je to način da zajedno sa lokalnom zajednicom doprinese borbi protiv klimatskih promena, čime brine o životnoj sredini gradeći održivu budućnost.