Konceptualni umetnik Ulaj, jedan od pionira performansa i bodi arta, poznat i po dugogodišnjoj saradnji sa Marinom Abramović, preminuo je u Ljubljani u 77. godini, posle duže bolesti.
Ulaj je preminuo u noći između 1. i 2. marta, javila je RTV Slovenija.
Ulaj iz zdravstvenih razloga nije bio u mogućnosti ni da prisustvuje retrospektivnoj izložbi “Čistač” Marine Abramović u Muzeju savremene umetnosti u Beogradu, na kojoj je prikazan i deo njihovog uticajnog opusa koji su stvorili tokom umetničke i partnerske saradnje od 1975. do 1988. godine u oblasti performansa, istražujući granice ljudske izdržljivosti.
Razišli su se nakon performansa na Kineskom zidu, prešavsi po više od 2.500 kilometara hodajući jedno drugom u susret sa različitih krajeva.
Odnos Ulaja i Marine Abramović ponovo je dospeo u žižu javnosti 2010. godine, za vreme njene retrospektive i maratonskog performansa „Umetnik je prisutan“ u Muzeju moderne umetnosti u Njujorku. Ulaj se tada bio jedan od prvih učesnika performansa i jedini sa kojim je umetnica imala fizički dodir. Taj susret zabelezen je i u dokumentarnom filmu Metjua Ejkersa „Umetnik je prisutan“ koji daje i presek njihove dvanaestogodišnje intenzivne, snažne i teške veze, tokom koje je nastao ciklus “Relacionih radova”, zaključno sa čuvenom šetnjom jedno drugome u susret Kineskim zidom, preneo je specijalizovani portal SEEcult.
Snimak scene sa performansa u njujorškom muzeju, kada su oboje zaplakali, privukao je milione gledalaca na Jutjubu.
Iako su kasnije vodili i sudski postupak u vezi sa prihodom od prodaje reprodukcija zajedničkih radova, koji je završen 2016. godine presudom holandskog suda u korist Ulaja, bili su u dobrim odnosima poslednjih godina.
Ulaj je taj sudski proces opisao kao “neprijatan i stresan”, a uporedio ga je i sa svojom uspešnom borbom protiv kancera. “Moja borba sa kancerom je agresivno pretila mom životu, a pravna bitka sa Marinom Abramović je pretila mojoj egzistenciji”, izjavio je Ulaj.
Frank Uve Lajsipen Ulaj živeo je u Sloveniji od 2009. godine.