„Putnici na brdovitom severu Crne Gore više ne moraju da strahuju od vožnje kroz ’crnogorski kanjon smrti’. Ta zemlja-kandidat za prijem u EU sada je, s trogodišnjim zakašnjenjem, konačno otvorila tzv. kineski autoput. Više od milijardu evra potrošeno je na izgradnju prve, 41 kilometar duge deonice puta koji bi trebalo da ide od luke Bar do granice sa Srbijom. Novi auto-put je ’početak trajne veze Crne Gore sa svetom’, rekao je premijer Dritan Abazović na otvaranju“, a prenosi Rajniše post.
Novi auto-put, kako piše nemački list, predstavlja enormno olakšanje i štedi vreme pre svega stanovnicima nepristupačnih delova zemlje, ali i turistima iz Srbije. „Radost zbog završetka prve faze izgradnje zasenjena je međutim zabrinutošću zbog visokih troškova. Zbog prestižnog projekta, mala država je bila gotovo na ivici bankrota i skoro da je upala u kinesku dužničku klopku. Kao vapaj za pomoć zvučao apel tadašnjeg zamenika premijera Dritana Abazovića u proleće 2021. upućen Evropskom parlamentu da pomogne Crnoj Gori u refinansiranju kredita – ’kako bismo mogli da prekinemo kineski uticaj’.“
„Kineska Eksim-banka“, objašnjava nemački list svojim čitaocima, „stavila je na raspolaganje kredit u visini od gotovo milijardu dolara, uz naizgled nekomplikovane i velikodušne uslove: prva rata trebalo je da bude uplaćena tek u leto 2021. – dakle nakon završetka izgradnje deonice što je prvobitno bio planirano za 2019.“
Međutim, pandemija korone izazvala je ne samo kašnjenje u građevinskim radovima, već i to da Crna Gora, zemlja koja veoma zavisi od turizma, sklizne u duboku finansijsku i ekonomsku krizu.
„Brisel je u početku iskazao rezervu prema molbama Crne Gore za pomoć, ali je na kraju pomogao da se sklopi povoljniji kreditni aranžman s Dojče bankom, francuskom Sosijete ženeral i dvema američkim bankama. U avgustu 2021. Crna Gora je ipak uspela da isplati prvu ratu u vrednosti preko 60 miliona američkih dolara, a kasnije i drugu ratu početkom ove godine. Uprkos restrukturiranju duga, ta zemlja kandidat za članstvo EU, još dugo će morati da nosi teret svog duga prema Kini“, zaključuje Rajniše post.