Bilo je potrebno da jedan preduzetnik zamisli termostat u svojoj modernoj kući kao lepu stvar. Taj preduzetnik je Toni Fadel, koji je posle decenija provedenih u tehnološkoj industriji, otkrovenje doživeo u 41. godini. On je svoju ekspertizu upotrebio za pokretanje nove kompanije, Nest, uz pomoć kolege iz Applea 2010. godine.

Nest termostat odlikuju uglađen i intuitivan dizajn, povezanost sa smartfonom i sposobnost da uči navike vlasnika. Nekoliko godina od osnivanja Nesta, Gugl ga je otkupio za 3,2 milijarde dolara.

Fadelovo bogato iskustvo i relativno kasne godine u kojima je pokrenuo Nest tipični su za najveće preduzetnike našeg doba koji retko postižu uspeh po završetku – ili napuštanju – fakulteta.

To je utvrdio tim ekonomista posle analize kompanija sa visokim rastom u SAD. Istraživanje je objavljeno u časopisu American: Insights.

Istraživači su posmatrali startapove pokrenute između 2007. i 2014. godine i analizirali najboljih 0,1 odsto – definisanih kao oni sa najbržim rastom u broju zaposlenih i prodaji. Prosečan broj godina osnivača tih kompanija bio je 45.

Postoje i kontraprimeri. Mark Zakerberg imao je 19 godina kada je sa prijateljem pokrenuo Fejsbuk. Bil Gejts je imao 19 kada je stvoren Majkrosoft. Stiv Džobs 21 kada je nastao Apple. Priče o nastanku ovih kompanija doprinose oblikovanju mita da su tvorci tehnoloških inovacija vunderkindovi.

Istraživanje ekonomista Pjera Azuleja sa Instituta za tehnologiju u Masačusetsu, Bena Džonsa sa Univerziteta Nordvestern u Ilinoisu, Dž. Danijela Kima sa Univerziteta u Pensilvaniji i Havijera Mirande iz Kancelarije SAD za popis stanovništva, nudi prvi sistemski račun godina osnivača startapova sa visokim rastom u SAD.

Prethodna istraživanja pokazala su da su vlasnici manjih preduzeća uglavnom u kasnim tridesetim i četrdesetim; ali većina malih preduzeća ostaje mala, bilo da je reč o restoranima ili prodavnicama. Ona su važna, ali nemaju centralnu ulogu u inovacijama.

Mlađi ljudi skloniji su rizicima, a sirova sposobnost rešavanja problema – ono što psiholozi nazivaju fluidnom inteligencijom – na vrhuncu je u ranom uzrastu. Do trenutka kada dostignemo dvadesete godina ona već počinje da opada.

Preduzetnički uspeh ipak nije samo funkcija sirove inteligencije i sklonosti ka preuzimanju rizika. On zavisi od skupa faktora koji se, kako se čini, unapređuju s godinama.

Fadel je u Silicijumskoj dolini počeo da radi ranih devedesetih, prvo u kompanijama General Magic i Philips Electronics. Dvehiljaditih je prešao u Apple na čelo inženjerskog tima koji je stvorio digitalni muzički plejer iPod i imao važnu ulogu u stvaranju prvih modela iPhone-a. Nest je osnovao 2010. godine sa Metom Rodžersom, mladim inženjerom zaposlenim u kompaniji Apple.

Fadel je ispričao da je, pošto je napustio posao, sa porodicom obilazio svet i dizajnirao eco-friendly kuću na jezeru Taho u Kaliforniji, ali da je bio nezadovoljan robustnim termostatima koje su mu izvođači radova ponudili.

“Bili su ružni, prevaziđeni”, kaže Fadel. “Bilo je mnogo stvari koje sam morao da naučim kako bih na kraju uspeo da stvorim ono što sam zamislio.”

O dizajnu je učio u kompaniji General Magic, a o upravljanju timovima i finansijama u Philips Electronicsu. U kompaniji Apple, Džobs mu je pokazao kako da stvori iskustvo, od pakovanja do poruke kupcu.

“Kada ste stariji, počinjete da razumete i postaju vam potrebne druge stvari”, dodaje Fadel.

Piše SIMA DŽAJAČANDRAN

© 2019 The New York Times

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

Pre slanja komentara, pogledajte i upoznajte se sa uslovima i pravima korišćenja.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.