Kompanija Rio Tinto poslala je reagovanje na tekst u kojem je Nedeljnik preneo vest agencije Beta o stavovima glumice Svetlane Ceca Bojković o rudniku litijuma. Njihovo reagovanje prenosimo u celosti.
„Nedeljnik“ je na svom online portalu 9. avgusta 2024. godine objavio članak „Ceca Bojković: Otvaranje rudnika litijuma dovelo bi u pitanje opstanak naroda“, u kome je gospođa Bojković iznela niz netačnih i naučno neutemljenih navoda o Projektu „Jadar“.
Kompanija Rio Tinto izričito demantuje da bi Projekat „Jadar“ na bilo koji način ugrozio „ustavno pravo“ građana Srbije „na zdrav vazduh, vodu i zemlju“, kako to neosnovano i bez ikakvih dokaza navodi gospođa Bojković. Nacrti studija o proceni uticaja na životnu sredinu, zasnovani na istraživanjima koja je sprovelo više od sto domaćih i međunarodnih nezavisnih stručnjaka, uključujući 40 univerzitetskih profesora sa više od 10 fakulteta, pokazuju da se Projekat „Jadar“ može realizovati bezbedno uz poštovanje najviših domaćih i međunarodnih standarda zaštite životne sredine u svim segmentima projekta koje uključuju i potencijalne uticaje projekta na vazduh, vodu i zemlju.
Poslovna uspešnost Projekta zavisi od primene najviših standarda zaštite životne sredine. Potencijalni kupci i Evropska unija (EU) ne žele da kupuju sirovine koje bi bile dobijene uz štetni uticaj na prirodu. Zato je snabdevanje auto industrije litijumom podvrgnuto najstrožim eksternim proverama koje obuhvataju detaljnu analizu mera koje proizvođač primenjuje kako bi sprečio štetne uticaje na okolinu. Svi vodeći proizvođači automobila prihvatili su ovaj pristup i zato će za rudnike postati nemoguće da prodaju sirovine na bazi litijuma ako u proizvodnji nisu primenjeni najviši standardi EU za zaštitu životne sredine. Najveće automobilske kompanije koje posluju na tržištu EU, uključujući BMV, Folksvagen, Tojotu, Volvo, Hondu, Mercedes i Volvo deluju jednistveno prema snadbedvačima. Snabdevači koji žele da plasiraju robu tim proizvođačima automobila formalno moraju da ispune očekivanja u pogledu ljudskih prava, uticaja na životnu sredinu, radnih uslova, etičnog poslovanja i odgovornog upravljanja lancem snabdevanja. Kako bi kontrolisale da se to u praksi dešava, evropske auto kompanije svake dve godine sprovode nadzor nad snabdevačima. To znači da svaki vid nezakonitog i neetičkog ponašanja, negativnog uticaja na životnu sredinu ili kršenja propisa od strane rudarske kompanije može da dovede do gubitka pristupa tržištu.
Tome doprinosi regulativa EU. Od 1. februara 2027. godine svaka industrijska baterija i baterija za električno vozilo u prodaji u EU moraće da poseduje „pasoš baterije“. To bi bio digitalni sertifikat koji bi omogućio kupcima da provere poreklo materijala korišćenih u procesu proizvodnje baterije. Među tim informacijama, takođe moraju da se nađu podaci koji bi pokazali da li je sirovina korišćena u izradi baterije dobijena na odgovoran način.
Evropska unija je 15. marta 2024. godine usvojila i Direktivu o dužnoj pažnji korporacija u pogledu održivosti (Corporate sustainability due diligence directive – CSDDD). Direktiva jasno ističe da se posebna pažnja poklanja snabdevanju kritičnim mineralima. Počev od 1. januara 2029. godine svi evropski proizvođači automobila moraće da dokažu da u njihovim lancima snabdevanja nije došlo do nedozvoljenog narušavanja životne sredine i ljudskih prava. Ista pravila važila bi i za ne-evropske rudarske kompanije koje bi želele da plasiraju robu na evropska tržišta. Osim toga što bi svako kršenje ove direktive ograničilo pristup tržištu EU, kompanija koja je ne bi poštovala bi bila izložena izuzetno visokim kaznama koje ne bi bile niže od 5% ukupnog prometa koji kompanija napravi u čitavom svetu.
Kompanija Rio TInto bi podsticala i podržavala učešće lokalne zajednice u nezavisnom praćenju potencijalnih uticaja Projekta na vodu, vazduh, zemljište/tlo, biodiverzitet i kulturno nasleđe. Troškove nezavisnog praćenja snosila bi kompanija, ali ne bi uticala na način korišćenja dodeljenih sredstava. Lokalnoj zajednici bilo bi omogućeno da angažuje nezavisne stručnjake koji bi koristili savremenu mernu opremu i pridržavali se međunarodnih metodoloških standarda praćenja i izveštavanja. To znači da bi se praćenje koje vrši kompanija, i praćenje koje nezavisno vrši lokalna zajednica odvijali uporedo. U slučaju bilo kakva neslaganja, kompanija bi preduzela hitne mere da bi osigurala potpunu usklađenost sa propisima Republike Srbije i standardima EU.
Osim toga, kompanija je spremna da podrži i uspostavljanje nezavisnog ekspertskog nadzornog odbora koji je osmišljen tako da osigura da kompanija posluje u skladu sa najvišim standardima integriteta, transparentnosti i odgovornosti.
Kompanija Rio Tinto izričito demantuje i netačne navode gospođe Bojković da je „Rio Tinto je nastavio sa svojim bušotinama i ispitivanjem tla sve ovo vreme, do ponovnog aktiviranja projekta“. Sve istražne radnje i ispitivanja u okviru Projekta „Jadar“ zaustavljeni su u skladu sa Uredbom o prestanku važenja Uredbe o utvrđivanju područja posebne namene za realizaciju Projekta eksploatacije i prerade minerala jadarita “Jadar”, koju je vlada Republike Srbije usvojena u januaru 2022. godine.
Kompanija Rio Tinto je na raspolaganju za dijalog sa svim zainteresovanim stranama koji zaista žele da vode razgovor zasnovan na činjenicama kako bi u potpunosti razumele projekat, mere zaštite životne sredine i koristi koje bi mogao doneti.